دانستنی‌ها درباره قارچ

انواع قهوه قارچ همراه با آموزش طرز تهیه و دم کردن

قهوه قارچ چیست؟ چه خواصی و عوارضی دارد؟

قهوه قارچ چیست و راجع به آن چه می‌دانید؟ اگر قهوه خور هم باشید، شاید تا حالا اسم قهوه قارچ به گوشتان نخورده باشد یا حداقل آن را نچشیده باشید؛ البته برخی انواع قهوه قارچ، در واقع قهوه واقعی نیستند یا حداقل قهوه خالص نیستند.

در سالهای اخیر این نوع نوشیدنی گرم به دلیل ترکیب منحصر بفرد طعم‌ غنی قهوه و فواید قارچ‌ها برای سلامتی، محبوبیت زیادی بدست آورده است. قهوه قارچ اصلی معمولا از دم کرده پودر قارچ های دارویی یا خوراکی خشک شده و آسیاب شده، بدست می‌آید (یعنی در واقع دمنوش قارچ است) که می تواند نوشیدنی پرخاصیت و درمانگر باشد. اما شاید طعم قارچ دم شده به عنوان نوشیدنی، به مذاق هرکسی خوش نیاید.

از این‌رو شرکت های تولیدکننده دمنوش به جهت استفاده بیشتر مردم از خواص قارچها، قهوه قارچ را از ترکیب پورد قارچ خشک شده با پودر قهوه بدست درست میکنند (معمولا اینگونه به مذاق قهوه خورها و عموم مردم بیشتر سازگار است).

در تهیه برخی انواع قهوه قارچ نیز، عصاره قارچ به قهوه اضافه می‌شود. برخی از برند‌ها از یک نوع قارچ در تولید این نوع قهوه استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر چند گونه قارچ را با هم ترکیب می‌کنند؛ در اینگونه محصولات، طعم نوشیدنی جدید بطور شگفت‌ آوری شبیه قهوه معمولی است.

قارچ‌ های دارویی طیف وسیعی از فواید را برای سلامتی بدن، به همراه دارند. مصرف آن‌ها به شکل قهوه راهی خوشمزه و کم کالری برای بهره مندی از این فواید ایجاد می‌کند. زیرا استفاده برخی قارچ های دارویی، به دلیل طعم ناخوشایند یا بافت سخت آن در غذاها امکان پذیر نیست، پس باید به شیوه هایی مانند پودر کردن، قهوه و دمنوش یا بصورت عصاره و مکمل غذایی مصرف شوند.
یکی از مهمترین مزایای قهوه قارچ نداشتن یا پایینتر بودن کافئین موجود در آن است، که از بروز حساسیت هایی که قهوه معمولی در بدن ایجاد می کند، نظیر بیخوابی یا افزایش فشار خون و تپش قلب جلوگیری می کند. ممکن است برای برخی افراد نیز استفاده از قهوه قارچ (نوع ترکیبی) که کافئین کمتری دارد، برای قطع یا کاهش مصرف کافئین مفید باشد.

 

به گزارش هاگ، در چند سال اخیر قهوه قارچ و قهوه های دارویی به یک نوشیدنی دارویی محبوب تبدیل شده است که از طیف گسترده گونه‌های قارچ مانند چاگا، گانودرما، یال شیر و کوردیسپس ساخته می‌شود که دارای فواید زیادی هستند.
اگرچه دمنوش قارچ‌ها از مدت‌ها پیش در کشور‌های آسیایی مورد استفاده دارویی قرار می‌گرفتند، اما افزودن آنها به قهوه پدیده جدیدی است که چندین سال از عمر ان میگذرد و هر روز بر محبوبیتش افزوده می‌گردد.

قهوه قارچ و خواص آن برای سلامتی بدن
خواص قهوه برای سلامتی بدن

خواص و فواید قهوه قارچ

قهوه قارچ نسبت به قهوه معمولی حالت اسیدی و کافئین کمتری دارد که نوشیدن و عوارض آن را برای برخی افراد آسان‌تر می‌کند. از آنجا که عصاره قارچ پودر شده به قهوه اضافه می‌شود، سطح کافئین رقیق شده و این امر می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا وابستگی خود را به کافئین کم کنند یا اثراتی که کافئین می‌تواند داشته باشد، مانند اصطراب، احساس عصبانیت یا تحریک بیش از حد را کاهش دهد.

کافئین خود یک محرک طبیعی است که می‌تواند انرژی و عملکرد ورزشی را در صورت مصرف قبل از تمرین افزایش دهد. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافئین می‌تواند به افزایش چربی سوزی در طول تمرین کمک کرده، متابولیسم را افزایش دهد و برای سوزاندن چربی حتی ساعت‌ها بعد از ورزش موثر باقی بماند. همچنین ممکن است متوجه شوید که می‌توانید در حین استفاده از کافئین برای مدت طولانی‌تری تمرین کنید و ممکن است تمرینات شما آسان‌تر به نظر برسد.

اگر باردار یا دارای شرایط پزشکی خاص مانند فشار خون بالا، رفلاکس اسید یا حساسیت به کافئین هستید، قبل از نوشیدن قهوه قارچ یا هر نوشیدنی حاوی کافئین با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

علاوه بر این موارد، قارچ‌ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، سلنیوم، مس، پتاسیم و فسفر هستند. آن‌ها حاوی موادی مانند پلی ساکارید‌ها هستند که اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی دارند.
در حالی که باید تحقیقات بیشتری در مورد قارچ‌ های دارویی انجام شود، مطالعات امیدوارکننده زیادی وجود دارد که به قارچ‌ها به عنوان تقویت‌ کننده سلامت اشاره می‌کنند. قارچ‌های دارویی ممکن است به بهبود کنترل قند خون، دیابت و مدیریت وزن کمک کنند.

قارچ‌های دارویی می‌توانند طیف وسیعی از فواید را برای سلامتی به همراه داشته باشند. مصرف آن‌ها به شکل دمنوش قهوه راهی خوشمزه و آرامش بخش برای بهره‌مندی از این فواید ایجاد می‌کند.

تحقیقات در مورد قارچ‌های دارویی ادامه دارد و همه مزایای بالقوه آن‌ها هنوز اثبات نشده است. اگر مشکلات گوارشی یا کلیوی دارید یا دارو‌هایی مصرف می‌کنید که ممکن است با قارچ تداخل داشته باشند، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

بطور کلی خواص و فواید این دمنوش به نوع قارچ‌های مورد استفاده برای تهیه قهوه بستگی دارد. هر گونه از قارچها دارای فواید بالقوه منحصر بفردی هستند، اما بطور کلی قارچ‌های دارویی به عنوان آداپتوژن‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

در ادامه برخی از خواص این نوشیدنی قارچی را به اختصار توضیح میدهیم.

خواص ضد التهابی

قارچ‌های دارویی مانند چاگا و ریشی حاوی ترکیباتی هستند که به کاهش التهاب کمک میکنند و به طور بالقوه برای افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مزمن یا بیماری‌های خودایمنی مفید می باشند.

افزایش انرژی و کاهش خستگی

قهوه قارچ با بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز بدن به وسیله مواد موجود در قارچ ها به علاوه کافئین موجود در قهوه، موجب آزاد شدن انرژی بیشتر در بدن میشود، که به مقاومت در برابر عوامل استرس زا و مبارزه با خستگی کمک می کند.

سیستم ایمنی

قارچ هایی مانند ریشی (گانودرما) که به دلیل اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی خود مشهور هستند، مملو از بتا گلوکان هستند که پاسخ ایمنی بدن را تقویت می کنند. همچنین مواد معندی موجود در باقی قارچ ها نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهند نمود.

فواید ذهنی قهوه قارچ

قارچ یال شیر، پتانسیل ویژه ای در حمایت از سلامت مغز نشان داده است، که سبب تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری های ذهنی نظیر الزایمر میشود. تحقیقات نشان داده که مواد موجچود در قارچ هریسیوم، تولید فاکتورهای رشد عصبی را تحریک میکند و به عملکرد شناختی و وضوح ذهنی کمک می کند.

سلامت دستگاه گوارش

مطالعات نشان داده که قهوه قارچ برای معده و سیستم گوارشی ملایم تر است و به طور بالقوه برای کسانی که اسیدیته یا ناراحتی قهوه معمولی را تجربه می کنند مفید است.

 

انواع قهوه قارچ
انواع قهوه قارچ

 

انواع قهوه قارچ :

انواع مختلفی از قارچ‌های دارویی با خواص گوناگون برای تهیه قهوه قارچ استفاده می‌شود که محبوب‌ ترین آنها عبارتند از:

قهوه گانودرما

قارچ گانودرما یا (Reishi) که به پادشاه گیاهان دارویی معروف است، برای اثرات بالقوه اش در مقابله با خستگی مورد مطالعه قرار گرفته است. از طرفی خود قهوه هم خاصیت رفع خستگی را در خود دارد؛ قهوه گانودرما از ترکیب قارچ دارویی گانودرما و پودر قهوه بدست می آید که یک ترکیب فوق العاده برای مقابله با خستگی می باشد و همچنین فواید زیاد دیگری نیز برای بدن انسان دارد. البته میتوانید پودر قارچ گانودرما را به تنهایی دم کنید و از آن استفاده نمایید.

قارچ گانودرما برای اثرات ضد سرطانی از جمله تقویت واکنش ایمنی، جلوگیری از رشد، تشکیل و گسترش تومور مورد مطالعه قرار گرفته است که نشان دهنده وجود آنتی اکسیدان در این قارچ و مفید بودن آن برای پیشگیری و کمک به درمان سرطان، بوده است.
برخی از اثرات قارچ گانودرما بر سلامتی به واسطه گروهی از ترکیبات به نام گانودریک اسید است که ساختار شیمیایی مشابه هورمون‌های استروئیدی دارد. بتاگلوکان‌ها همچنین در قارچ ریشی وجود دارند که تصور می‌شود دارای اثرات تنظیم کننده گلوکز و کلسترول هستند.

قهوه گانودرما
قهوه گانودرما

قهوه چاگا

قارچ چاگا یک قارچ دارویی محبوب است که بیش از ۵۰۰ سال است در روسیه، لهستان و منطقه بالتیک، عمدتاً برای درمان سل، بیماری کبد، ورم معده، سرطان دستگاه گوارش، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت استفاده می‌شود.

به عنوان یک غذای کاربردی، چاگا به دلیل طیف وسیعی از پلی فنول‌ها و فلاونوئید‌ها که آن را به یک آنتی اکسیدان قوی تبدیل می‌کنند مورد توجه قرار می‌گیرد. این قارچ نیز مانند ریشی حاوی بتا گلوکان است که به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی و سرکوب کننده تومور شناخته می‌شود.

قهوه چاگا
قهوه چاگا

قهوه یال شیر

قارچ یال شیر یا هریسیوم بطور گسترده در کشور‌های آسیایی برای اهداف تغذیه‌ای و دارویی استفاده می‌شود. این قارچ به دلیل اثرات آنتی بیوتیکی، ضد سرطان، ضد دیابت و ضد خستگی آن مورد تحقیق قرار گرفته است. همچنین تصور می‌شود که به محافظت از قلب، کلیه ها، مغز و بهبود علائم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. امام مهمترین خاصیت قارچ یال شیر که بنام قارچ ریش پیرمرد نیز مشهور است، پیشگیری از زوال عقل و تقویت حافظه میباشد.

با نوشیدن قهوه تهیه شده از این قارچ و ترکیب کافئین با خواص آن، میتوانید دقت و تمرکز خود را برای مطالعه و درس خواندن بالا ببرید.

قهوه کوردیسپس

قارچ کوردیسپس یا قارچ کرم ابریشم یک قارچ دارویی است که استفاده از آن رواج زیادی دارد و با توجه به توانایی اش در کاهش فشار خون مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این، ترکیبی در قارچ کوردیسپس به نام کوردیسپین وجود دارد که برای فواید بالقوه آن از جمله ضد تومور، تقویت سیستم ایمنی، ضد التهاب، ضد ویروس، ضد لوسمی، ضد سرطان، ضد دیابت، و اثرات ضد چاقی مورد بررسی قرار گرفته است. البته این قارچ قیمت بالایی دارد و قهوه تهیه شده از آن ارزان نخواهد بود!

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۰ بر روی افراد ۵۰ تا ۷۵ ساله که در مجله پزشکی منتشر شد، به نظر می‌رسید که یک مکمل روزانه کوردیسپس عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا کوردیسپس می‌تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد، ضروری است.

قهوه قارچ کوردیسپس
قهوه قارچ کوردیسپس

 

قهوه شیتاکه:

قهوه شیتاکه از ترکیب پودر قارچ شیتاکه خشک شده با پودر قهوه تهیه می‌شود. این قارچ که دومین قارچ پرمصرف در جهان است، خواص دارویی زیادی دارد و همچنین طعم متمایل به شیرین دارد که میتواند کمی از تلخی قهوه بکاهد و طهم آن را ملایم و خوشایند برای اکثر ذائقه ها کند.

قهوه قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه حاوی پکیج کاملی از ویتامین B شامل (2 و 3 و 5 و 9 و 12) است که سبب میشود دمکرده آن یک نوشیدنی غنی با خواص فراوان برای بدن باشد.

 

قهوه قارچ دم بوقلمون:

قهوه قارچ دم بوقلمون از دمکرده پودر این قارچ دارویی تهیه می‌شود. این قارچ که به ترکی تیل (turkey tail) نیز معروف است از خانواده قارچ گانودرما است ولی نسبت به آن کمیاب تر است و همچنین کمتر کشت میشود. دمکرده این قارچ خواص زیادی دارد و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند فلاونوئیدها و فنل ها است. البته به دلیل کمیاب تر بودن نسبت به قارچ های نامبرده این لیست، قیمت بالاتری نیز دارد.

قهوه قارچ دم بوقلمون

همچنین طعم تلخ آن در ترکیب با طعم تلخ قهوه، نوشیدنی جذابی را برای قهوه‌خورهای حرفه ای تشکیل میدهد.

 

قهوه قارچ میکس

همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از چند قارچ دارویی/خوراکی به همراه قهوه است و خواص بیشتری را در دوز پایینتر به بدن میرساند. این نوع قهوه ها در انواع مختلف وجود دارد که ممکن است ترکیب 2 تا 8 قارچ مختلف را در خود داشته باشد، که مصرف آنها برای سلامتی عمومی بدن مفید است.

قهوه قارچ میکس شامل عصاره چندین قارچ دارویی

این نوع قهوه ها معمولا بیشتر باب میل عامه مردم خواهد بود و همچنین به دلیل ملایم بودن و دوز پایین قارچ های مصرفی، عوارض و تداخلات دارویی نیز ایجاد نمیکنند.

 

قهوه قارچ های ممنوعه !

این نوع قهوه قارچ نیز مانند انواع دیگر از ترکیب پودر قارچ خشک و قهوه تشکیل میشود ولی تفاوت آن این است از پودر انواع مجیک ماشروم (قارچ های روانگردان) برای تهیه آن استفاده میشود. این نوع خاص قهوه معمولا خاصیت مفیدی برای بدن ندارد و حتی ممکن است باعث دلدرد و حالت تهوع نیز شود! تنها دلیل مصرف آن، حالت توهم و روانگردانی در پی مصرف آن است.

البته تهیه و مصرف این نوع قهوه قارچ (بصورت دست ساز و غیرکارخانه ای) بسیار خطرناک است! زیرا باید بخاطر داشت که قارچ های جادویی از نوع قارچ های سمی هستند و در صورت رعایت نکردن میزان دوز مصرفی قارچ توهم زا، خطرات زیادی از جمله مسمومیت و حتی مرگ، مصرف کننده را تهدید خواهد کرد. از طرفی ترکیب کافئین موجود در قهوه و مواد توهم‌زای مجود در قارچ شاید منجر به سفر بد (bad trip یا فاز منفی) شود و فرد را در شرایط روحی و روانی نامساعدی قرار دهد.

قهوه قارچ جادویی

البته اخیر در برخی کشور ها که در آنها قارچهای جادویی جرم زدایی شده و قانونی میباشند، نوعی قهوه قارچ جادویی کارخانه ای به بازار عرضه شده است! این برند توانسته با فعل و انفعالاتی که انجام داده است، ماده کیتین (ترکیب شیمیایی موجود در قارچ های توهم‌زا که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود) را حذف کند. میزان دوز (میکرودوز) سیلوسایبین موجود در این قهوه نیز 100 میلی‌گرم در هر فنجان است، بنابراین هیچ خطری برای مصرف کننده در بر نخواهد داشت.


طرز تهیه قهوه قارچ‌

شما میتوانید به راحتی در منزل قهوه قارچ را با طعم دلخواه خود درست کنید. اما شاید بپرسید وقتی انواع آماده آن موجود است چرا باید به خدوم زحمت تهیه قهوه قارچ را بدهم؟

یکی از ساده ترین دلایل برای تهیه قهوه قارچی در خانه، گران بودن خرید آن است. قیمت قهوه های قارچی کارخانه‌ای حداقل دو برابر یک کیسه قهوه معمولی است. همچنین می توانید کیفیت و مقدار مواد را کنترل کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که کدام نوع قارچ را در قهوه خود بگنجانید؛ برخی از این قارچ های دارویی طعم تلخی دارند که مکمل قهوه است و برخی طعم لطیف و خاکی دارند.
برخی از قهوه‌های قارچی که بصورت تجاری تولید می‌شوند، حاوی شکر و مواد قندی هستند که شاید برخی افراد نخواهند از آنها مصرف کنند و خاصیت نوشیدنی خود را کاهش دهند. همچنین از کیفیت و نوع قهوه مصرفی هم اطلاعی در دست نیست و قابل انتخاب نیست. با تهیه قوه خانگی کنترل مقدار کافئین نیز در اختیار خودتان است و در صورت حساسیت به آن میتوانید از انواع قهوه بدون کافئین استفاده نمایید.

 Mushroom latte ماشروم لته
Mushroom latte ماشروم لته

 

اولین کار برای تهیه قهوه قارچ خانگی، تهیه قارچ است. شما می توانید پودر قارچ را بخرید، یا اینکه قارچ خشک شده را تهیه و خودتان آسیاب کنید و بصورت پودر درآورید؛ البته می توانید قارچ تازه را تهیه کنید و خودتان آنها را خشک و آسیاب کنید ولی زحمت زیادی دارد.

مخلوط قهوه قارچ معمولاً حاصل ترکیب 50-50 نصف پودر قارچ خشک و نصف پودر قهوه آسیاب شده است. شما میتوانید از هر نوع دانه قهوه ای (سبز – لایت – مدیوم – دارک) که دوست دارید در تهیه پودر استفاده نمایید و قهوه مورد علاقه خود را دم کنید.

پس ابتدا درجه رست مورد علاقه خود برای دانه قهوه انتخاب کرده و دانه ها را بو بدهید. (درجه رست دانه قهوه به 4 دسته light سپس  medium بعد از آن medium dark و در نهایت dark تقسیم بندی میشود. این چهار درجه رست در بازه زمانی 13 دقیقه و بازه دمایی ۱۳۰ تا ۲۶۰ درجه بدست می‌آید. رست یا بو دادن قهوه، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی دانه قهوه را تغییر داده و میزان کافئین دم کرده را تغییر میدهد که منجر به طعم متفاوت و قدرت تاثیر متفاوت آن  بر بدن خواهد شد)

بهد از بو دادن دانه ها، آنها را به دلخواه خود آسیاب کرده و سپس با پودر قارچ با نسبت دلخواه خودتان ترکیب نمایید. بعد از ترکیب پودر قارچ و قهوه، باید آن را در ظرف دربسته و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

درادامه به ویدیویی از طرز تهیه قهوه قارچ در خانه توجه نمایید.

 

تکنیک های دم کردن قهوه قارچ

می‌توانید قهوه قارچ را به همان روشی که قهوه معمولی خود را درست می‌کنید، تهیه کنید. اگر انواع فوری آن را خریداری کنید، به سادگی پودر قهوه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. انواع دیگر را می‌توان در دستگاه‌های قهوه‌ساز دم کرد.

همچنین می‌توانید از ترکیب قهوه قارچ برای تهیه نوشیدنی‌های سازگار با سایر غذا‌های دارویی و کاربردی مانند ماکا، کلاژن یا زردچوبه استفاده کنید. آن را با خامه یا شیر نارگیل، دارچین یا هر ادویه‌ای که دوست دارید مخلوط کنید، شاید هم دوست داشته باشید با مقداری عسل یا شربت افرا برای یک لاته خوشمزه ترکیبش کنید. همچنین میتوانید آیس کافی یا اانواع گلاسه را با اضافه کردن یخ و بستنی به آن، تهیه کنید و از یک خوراکی خوشمزه و جذاب لذت ببرید.

برای اینکه بتوانید از یک فنجان قهوه قارچ خوش طعم و پرخاصیت لذت ببرید، لازم است تا چند نکته را رعایت نمایید. این موارد بر اساس آزمودن روش ها و تکنیک های مختلف دم کردن قهوه، توسط علاقه مندان بدست آمده و به شما کمک خواهد کرد تا قهوه قارچی خود را مطابق با سلیقه خود، سفارشی کنید.

  1. روش ریختن: آب داغ را به آرامی روی فیلتر حاوی پودر قهوه قارچ بریزید. این روش امکان کنترل دقیق بر فرآیند دم کردن را فراهم می کند و فنجانی تمیز و خوش طعم از قهوه را به شما خواهد داد.
  2. فرنچ پرس: روش فرنچ پرس شامل خیساندن تفاله قهوه قارچ در آب داغ و سپس فشار دادن یک پیستون برای جدا کردن تفاله‌های قهوه از مایع است. از این روش یک فنجان قهوه پررنگ و غلیظ بدست می آید.
  3. دم کردن سرد: دم کردن سرد شامل خیساندن تفاله های قهوه قارچ در آب سرد در طول شب است. این روش یک فنجان قهوه صاف و کمتر اسیدی تولید می کند که برای روزهای گرم تابستان یا کسانی که طعم ملایم تری را ترجیح میدهند عالی است.
چطور قهوه درست کنم؟
چطور قهوه درست کنم؟

 

عوارض مصرف قهوه قارچ

برخی قارچ‌ها ممکن است با بعضی دارو‌های درمانی تداخل داشته باشند، بنابراین شرط عقل است که قبل از نوشیدن قهوه قارچ با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض احتمالی، پیشگیری کنید.
افرادی که دارو‌های دیابت مصرف می‌کنند شاید نیاز باشد از نوشیدن قهوه قارچ کوردیسپس اجتناب کنند، زیرا تداخل آنها با هم ممکن است باعث کاهش شدید سطح قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

قارچ ریشی ممکن است به عنوان رقیق کننده خون عمل کرده و به سادگی منجر به کبودی یا خونریزی بینی شود. اگر پیش‌تر از دارو‌های رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، این قارچ می‌تواند موجب تشدید چنین اثری گردد.
علاوه بر این قارچ‌ها می‌توانند باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شوند. قارچ چاگا به ویژه، سرشار از اگزالات است که می‌تواند بروز سنگ کلیه را افزایش دهد. پس اگر در کلیه‌ها یا گوارش خود مشکل دارید، بهتر است قبل از مصرف قهوه قارچ با پزشک خود صحبت کنید.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

با بخش دانستنیها بیشتر از دنیای قارچ بدانید.
4.9/5 - (8 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا