دانستنی‌ها درباره قارچ

استخراج رنگ از قارچ‌ ها

ساخت رنگ قارچی با طیف های گوناگون

استخراج رنگ از قارچ ها شاید عجیب به نظر برسد! زیرا اکثر قارچ ها خودشان سفید یا رنگ هایی در طیف کرم و قهوه ای دارند، پس رنگ قارچ نباید تنوع زیادی داشته باشد. اما ظاهرا اینطور نیست!

در همه جای دنیا قارچ ها حضوری فعال دارند و در انواع و رنگهای مختلف دیده می‌شوند، اما آنها چیزی بیشتر از یک غذای بدون چربی، سرشار از پروتئین، و ویتامین‌های B هستند، شما می‌توانید با استفاده از آنها مواد مختلف را رنگ کنید. بعضی از انواع قارچ‌ها دارای رنگ‌ دانه‌هایی هستند که در دیگر موجودات به ندرت پیدا می‌شود و به همین دلیل رنگهای بدیع و خاص تولید می‌کنند.

چرا از قارچ ها در رنگرزی استفاده می‌شود؟

دلایل زیادی برای این کار وجود دارد، از جمله:

1. قارچ ها طیف بسیار متنوعی از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند.
شاید فکر کنید که قارچ‌ها فقط رنگ‌های بژ و کرم را بتوانند تولید کنند، اما وقتی بدانید که بسیاری از آنها رنگ‌های غیرمنتظره‌ای مانند قرمز، نارنجی و بنفش را به وجود می‌آورند تعجب خواهید کرد. برای اینکه بفهمید قارچ حاوی رنگ است یا خیر، کافی است داشته رنگدانه‌های آن را با مالیدن آن روی یک تکه کاغذ آزمایش کنید. محیط محلی و مرحله رشد، بر نوع و مقدار رنگ تولید شده قارچ تأثیر خواهد گذاشت.

2. قارچ ها انعطاف‌پذیرند.
شما از یک قارچ می‌توانید رنگهای متفاوتی به دست آورید، بسته به این که بلافاصله از آن برای رنگرزی استفاده کنید، یا پس از خشک کردن یا منجمد نمودن، رنگها متفاوت خواهند بود.

3. قارچ رنگرزی را آسان می‌کند.
برخی از قارچ‌ها فقط با افزودن آب رنگ تولید می‌کنند، اما بعضی دیگر نیاز به محیط قلیایی (مانند آمونیاک)، اسیدی (مانند سرکه) یا الکل دارند. اما به هر حال مقداری آب می‌تواند رنگ لازم را از قارچ به شما بدهد؛ هرچند باید دقت کنید میزان آب زیاد نباشد تا رنگ به دست آمده کدر شود.

4. رنگ‌های قارچی پایدارند
اغلب قارچها رنگهایی ثبات خوبی دارند به تنهایی رنگ دائمی ایجاد می‌کنند، اما برای داشتن نتیجه بهتر، اغلب آنها را خشک می‌کنند، با استفاده از  رنگدانه‌های زاج و آهن می‌شود رنگ را تغییر داده و باعث روشن شدن و امکان شستشوی بیشتر آن شد.

5. همیشه گونه جدیدی از قارچ‌ها برای تولید رنگ جدید وجود دارد. 
با حدود 38000 گونه شناخته شده، شما همیشه می‌توانید یک قارچ جدید داشته باشید و یک رنگ بدیع خلق کنید

 

چه رنگهایی توسط قارچ ها تولید می‌شود؟

طیف رنگهای قارچی بسیار گسترده است و از رنگهای بژ و کرم تا سبزآبی، سبز، زرد، طلایی یا قهوه‌ای را تولید می‌کنند. در زیر چند قارچ و رنگهایی که ایجاد میکنند را فهرست کرده‌ایم:

قارچ کاتالیزور رنگ رنگ ایجاد شد
چانترل آمونیاک زرد مات
گانودرما آمونیاک زنگ
قارچ اسب آب نمک سبز مایل به زرد
قارچ علفزار آب نمک سبز مایل به زرد
دم بوقلمون آمونیاک متغیر
دم بوقلمون کاذب آمونیاک متغیر
یال پشمالو دیگ آهن / آمونیاک سبز مایل به خاکستری
شاه بولته آمونیاک قرمز مایل به زرد
قارچ صدفی دیگ آهن / آمونیاک سبز مایل به خاکستری
قارچ خرچنگ آمونیاک صورتی دارچینی تا قرمز
پلی پور دایر دیگ مس آمونیاک /
دیگ آهن آمونیاک /
آب نمک آمونیاک
زنگ نارنجی
سبز تیره قرمز زرد (فلورسنت زیر اشعه ماوراء بنفش)
میتاکه آمونیاک زرد کمرنگ
مرغ جنگل آمونیاک نارنجی
پاف‌بال غول پیکر آمونیاک قرمز تیره
گانودرما لینگژی آمونیاک زنگ
بلویت آمونیاک سبز

 

به طور کلی، قارچ‌های تازه برای استفاده از رنگ مناسبترند، مخصوصا اگر در حال فاسد شدن باشند. انجماد باعث تغییرات شیمیایی می‌شود، و رنگ های قرمز بیشتر به سمت رنگ آبی میل می‌کنند. کلر، اسید، قلیایی یا مواد معدنی سنگین، کیفیت آب مصرفی باعث تغییر رنگ قارچ می‌شود.

در حال حاضر موسسه بین‌المللی رنگ قارچ (IMDI) که توسط میریام سی رایس در سال 1985 تاسیس شده، تحقیق در مورد کشت قارچ‌های خاص؛ و کمک مالی به هنرمندان و پژوهشگران جهت شرکت در سمپوزیوم‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی رنگ قارچ را به عهده دارد و نتایج پژوهشهای خود در زمینه رنگرزی با قارچ را اراده میکند.

 نحوه رنگ کردن با قارچ

رنگرزی طبیعی با قارچ می‌تواند فرآیند بسیار ساده‌ای داشته باشد، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  •  قارچ را به مدت یک ساعت در آب جوش بجوشانید تا رنگ آن گرفته شود.
  • پس از آن، نخ یا پارچه خود را در آب قرار دهید و یک ساعت دیگر بجوشانید.

برای به دست آوردند رنگهای خلاقانه‌تر، می‌توانید رنگدانه‌ها را با استفاده از «نمک‌های معدنی، مانند آلوم و موم آهن» تغییر دهید، به علاوه حلالهای مختلف هم میتوانند رنگهای جدید به شما بدهند. باید توجه داشت که هر قارچ مشخصات شیمیایی خاص خود را دارد، و رنگها از گونه‌ای به گونه دیگر یا جنس به جنس یا نوع رنگ به نوع رنگ بسیار متفاوت هستند.

 

تمامی مطالب جالب و دانستنی ها درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا