اخبار جهان در حوزه قارچ

پرورش قارچ صدفی با تفاله قهوه

ناتان ژاکمین باروش جدید قارچ صدفی را روی تفاله‌های قهوه پرورش داد.

پرورش قارچ صدفی با تفاله قهوه توسط ناتان ژاکمین در کشور پرتقال. این عشق به قهوه یا قارچ نبود که ناتان ژکومین را به یک کشاورز شهری و یک پرورش دهنده قارچ تبدیل کرد، بلکه توجه و حفاظت از محیط زیست بود! ناتان ژکومین یک جوان پرتغالی است که چند سالی است که بر روی تفاله های قهوه قارچ پرورش می دهد!

قارچ ها در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند؛ از مصرف غذایی و خوراکی گرفته تا استفاده های پزشکی و درمانی! از آنجایی که قارچ ها به راحتی رشد می کنند، از نظر زیست محیطی نیز پایدار در نظر گرفته می شوند و پرورش آنها آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند بلکه حتی به استفاده مجدد از برخی مواد و بازیافت و تجزیه آنها نیز کمک می کند.

نیتروژن، پروتئین، چربی ها، لیگنین، نشاسته و قند مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد قارچ هستند که تقریبا همه آنها در تفاله های قهوه وجود دارد. از این رو تفاله قهوه که غنی از مواد مغذی نامبرده است، محیطی ایده آل برای کشت قارچ می باشد. وقتی ناتان ژاکمین که ابتدا در یک کافه کار میکرد، پی به این موضوع برد، برای پرورش قارچ صدفی با تفاله قهوه دست بکار شد.

کشت قارچ صدفی روی ضایعات قهوه
پرورش قارچ صدفی با تفاله قهوه

خود ناتان در اینباره می گوید: من برای شروع فعالیت پرورش قارچ، ابتدا شروع به جمع آوری ضایعات قهوه از کافه ها در مرکز شهر لیسبون کردم. حدود 6 ماه بعد من اولین قارچ کشت شده توسط خودم را برداشت کردم؛ از آن به بعد دنیای من با قارچ صدفی و تفاله قهوه همراه بوده است.
سال بعد تصمیم گرفتم که، زمان آن رسیده است که این ایده را بزرگ‌تر کنم و تلاش کنم تا تأثیر بیشتری بر روی محیط زیست داشته باشم.

ناتان ژکومین پرورش دهنده قارچ صدفی روی تفاله های قهوه
پرورش قارچ صدفی با تفاله قهوه

افزایش مقیاس تولید قارچ صدفی

بعد از ان تصمیم ناتان کومین در سال 2018، Nam Mushroom (یک پروژه کشاورزی شهری که قارچ خوراکی را پرورش می‌دهد) را تأسیس کرد. او به سرعت شروع به تماس با کافی‌شاپ‌ها برای جمع‌ آوری ضایعات قهوه و همچنین رستوران‌ها برای فروش قارچ تولید شده، کرد و تلاش زیادی برای گسترش تجارت خود انجام داد.

طولی نکشید که ناتان با بزرگترین توزیع کننده قهوه پرتغال یعنی Delta Cafés همکاری کرد. این شرکت بیشترین تعداد دستگاه های ارئه کننده قهوه آماده را در مکان های عمومی پرتغال دارد. آنها به عنوان بخشی از کارهای روزمره خود، از مکان های مختلف در سطح شهر بازدید می کنند تا دستگاه های فروش قهوه خود را دوباره پر و تمیز کنند. آنها ضایعات قهوه را از درون دستگاه ها جمع آوری میکنند؛ پیشتر این ضایعات را دور می ریختند اما حالا آنها را به مزرعه ناتان تحویل می دهند.

پر کردن کیسه های کشت قارچ صدفی با ضایعات قهوه و کاه و خاک اره
پر کردن کیسه های کشت قارچ صدفی با ضایعات قهوه و کاه و خاک اره

 

پدرو کاسترو، مدیر دلتا ونچرز، می‌گوید: ما منحصراً در زمینه ماشین‌های فروش خودکار قهوه کار می‌کنیم، زیرا این دستگاه ها تضمین می‌کنند که قهوه تازه است و هیچکس هیچ چیزی را لمس نمی‌کند و آلودگی نخواهد داشت. بنابراین، تفاله های قهوه این دستگاه ها بهترین بستر برای رشد قارچ‌ می باشد. بنابراین مزرعه Nam Mushrooms روزانه 100 کیلوگرم ضایعات قهوه را از شرکت کافه دلتا دریافت می کند.

ناتان در اینباره میگوید تبدیل این تفاله های قهوه به قارچ در مزرعه او یک فرآیند آسان است. ما ابتدا کمی فرآوری بر روی آن انجام می دهیم (مخلوط کردن با مواد دیگر و تلقیح بذر قارچ)، سپس کیسه ها را به مدت دو تا سه هفته در داخل اتاق کشت قرار می دهیم، جایی که شرایط مساعد برای رشد قارچ ها است.

کیسه های کشت قارچ صدفی در مزرعه قارچ nam mushroom
پرورش قارچ صدفی با تفاله قهوه

محلی بودن

قارچ های پرورش این مزرعه پس از برداشت، به رستوران های طرف قرارداد در 15 کیلومتری مزرعه ناتان فروخته می شوند. ناتان در اینباره می گوید: کل ایده این است که تا حد امکان محلی باشیم تا در اثر حمل نقل گازهای گلخانه ای متساعد نکنیم و تأثیر زیست محیطی مثبت تری داشته باشیم.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Science Nature ، واردات محصولات غذایی در سراسر جهان عامل انتشار 3 گیگاتن کربن است. ردپای اکولوژیکی حمل و نقل مواد غذایی به عواملی مانند نحوه حمل و نقل، اینکه آیا غذا به محیطی با دمای کنترل شده نیاز دارد و مسافت طی شده بستگی دارد. این مطالعه موقعیتی را شبیه سازی کرد که در آن غذا به طور کامل تامین و به صورت محلی مصرف می شد. نتایج پیش‌بینی کرد که انتشار به ترتیب 0.27 گیگاتن و 0.11 گیگاتن کاهش می‌یابد.

در حالی که تکرار یک مدل مشابه در دنیای واقعی کمی دشوار است، اما مسلما کاهش مسافت پیموده شده مواد غذایی بسیار به کاهش الودگی زیست محیطی کمک می کند.

پخش قارچ های صدفی برداشت شده در رستوران های شعاع 15 کیلومتری مزرعه
پخش قارچ های صدفی برداشت شده در رستوران های شعاع 15 کیلومتری مزرعه

آشتی دادن اقتصاد و اکولوژی

هدف ناتان از راه اندازی مزرعه پرورش قارچ صدفی، تبدیل شدن به یک کارآفرین اجتماعی و یک کشاورز شهری بود که ضمن کسب درآمد، تأثیر مثبتی بر محیط زیست و جامعه داشته باشد.

ناتان می گوید: من می خواستم راهی برای آشتی دادن اقتصاد و محیط زیست و استفاده مجدد از منابع و مواد را تا حد امکان پیدا کنم. ناتان با شور و شوق و افتخار درباره روند تولید در Nam Mushrooms می گوید و اقتصاد دایره ای با محوریت حفاظت از محیط زیست را شرح می دهد؛ “سیستم اقتصادی مبتنی بر استفاده مجدد از مواد و بازسازی محصولات به روشی پایدار و دوستدار محیط زیست”

ما در مجموعه خود از دور ریختن مواد و هدر رفتن منابع جلوگیری می کنیم و ااز آنها ارزش افزوده ایجاد می کنیم. برای بسته شدن چرخه (حلقه) تولید و بازیافت خود نیز، بستر های رویش قارچ را پس از برداشت محصول به شهرداری لیسبون میدهیم تا از آنها به عنوان کود در پارک ها و باغ ها استفاده کنند.

Natan Harbors (شرکت ثبت شده به عنوان مالک Nam Mushrooms) قصد دارد در سال آینده فعالیت و مدل کسب و کار خود را در شهرهای دیگر پرتغال و سپس خارج از کشور را گسترش دهد.

الهام بخش

پدرو کاسترو مدیر دلتا کافه می‌گوید: شرکت Nam Mushrooms الهام‌ بخش اقتصاد دایره ای است. به نظر من مدل اقتصادی آینده اینگونه است.

وی می‌گوید: من واقعاً معتقدم بزرگترین تأثیری که ما داریم آشنایی مردم با دنیای قارچ‌ها است؛ اینکه چگونه می توانیم از زباله ها استفاده مجدد کنیم و از محیط زیست حفاظت کنیم.

من از دیدن تاثیری که بر ناتان بر جامعه و محیط زیست می گذارد به وجد می آیم؛ علاوه بر اثرات زیست محیطی او با استخدام افراد کم توان ذهنی به آنها کمک می کند تا بهتر در جامعه ادغام شوند. او واقعا برای من الهام بخش است !!!

nam mushrooms با استخدام افراد کم توان ذهنی به آنها کمک می کند تا بهتر در جامعه ادغام شوند
nam mushrooms با استخدام افراد کم توان ذهنی به آنها کمک می کند تا بهتر در جامعه ادغام شوند

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: euronews

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا