جهاد کشاورزی

تولید قارچ در چهارمحال و بختیاری

تولید سالیانه قارچ در استان چهارمحال و بختیاری بیش از شش هزار تن است

اخبار مربوط به تولید قارچ در چهارمحال و بختیاری و فعالیت واحدهای پرورش قارچ در این استان به شرح زیر میباشد.


کارآفرینی با تولید قارچ در شهرستان بن

محرابیان کارشناس ترویج و مشاغل خانگی جهاد کشاورزی شهرستان بن، از افتتاح چهارمین واحد پرورش قارچ خانگی در این شهرستان خبر داد. شهرستان بن در فاصله 25 کلومتری از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی گفت: هم‌اکنون 4 واحد کشت و پرورش قارچ خانگی توسط بانوان کارآفرین در این شهرستان دایر شده است که سالانه بیش از 30 تن قارچ خوراکی دکمه‌ای تولید میکنند.

به گفته این مسئول، تا پیش از این در شهرستان بن، 3 واحد تولید قارچ دکمه‌ای در حال فعالیت بود و اکنون چهارمین واحد پرورش قارچ خانگی در این شهرستان به بهره‎برداری رسید.

محرابیان افزود: این سالن کشت قارچ توسط یک بانوی کارآفرین احداث شده و برای راه‌اندازی این واحد حدود 4 میلیارد ریال هزینه شده است.

ویدیویی از تولید قارچ توسط بانوان کارآفرین در شهرستان بن از توابع استان چهارمحال و بختیاری

 


میزان تولید سالیانه قارچ در چهارمحال و بختیاری

1402/11/11

تولید بیش از شش هزار تن قارچ در چهارمحال و بختیاری طبق اظهارت مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است.

از اول سال جاری تاکنون، بیش از 4700 تن قارچ خوراکی در استان چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار شده است. طبق آمارهای سالیانه پیش‌بینی میشود که تا پایان سال، این میزان به 6000 تن برسد.

ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: تولید سالیانه قارچ در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۶ هزار تن است. تقریبا تمامی محصول قارچ خوراکی تولید شده در استان از نوع قارچ دکمه‌ای می باشد.

شیرانی افزود: این میزان محصول در بیش از 170 کارگاه صنعتی و خانگی تولید قارچ فعال در استان برداشت شده است. از این تعداد، 32 واحد صنعتی کشت و پرورش قارچ هستند و مابقی واحدهای سنتی و خانگی می باشند.

به گفته وی، 80 درصد از قارچ تولید شده به استان‌های همجوار نظیر اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان افزود: در حال حاضر 800 نفر در کارگاه‌های تولید قارچ مشغول به فعالیت هستند.
ابراهیم شیرانی افزود: روستای “قلعه ممکا” به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

وضعیت کمپوست قارچ در استان

همچنین طبق گفته‌های وی هم‌اکنون یک واحد تولید کمپوست قارچ فعال و یک واحد نیز بصورت نیمه‌فعال در استان وجود دارد. برای تولید هر کیلوگرم قارچ به 5 کیلوگرم کمپوست نیاز است. از این‌رو برای برشد تولید قارچ در استان نیاز است تا واحدهای تولید کمپوست استان تقویت شوند.
زیرا خرید کمپوست از استان‌های همجوار و فواصل دور، به سبب مخارج تحمیلی جهت حمل و نقل، باعث افزایش هزینه تولید و کاهش سود برای تولیدکنندگان میشود. در نتیجه واحدهای کوچک که میزان نقدینگی زیادی ندارند، دچار ضرر و زیان خواهند شد، یا باید میزان تولید خود را کاهش دهند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *