آفات قارچ

مگس سیارید (Sciarid fly)

مگس سیارید یا پشه سیارید، خطرناک‌ترین آفات پرورش قارچ

مگس سیارید Sciarid fly مهمترین و خطرناک‌ترین آفت پرورش قارچ است! این مگس از خانواده دوبال ها می باشد و بیشتر در مناطق مرطوب یافت میشود.

طول عمر مگس سیارید در دمای معمولی 35 الی 38 روز است که شامل 4 مرحله: تخم، لارو، شفیره و مگس بالغ می‌باشد. البته میزان دما و رطوبت تا حدودی بر روی عمر پشه سیارید تاثیرگذار خواهد بود.

 

معرفی پشه سیارید

مگس سیارید نوعی مگس ریز خاکستری مایل به سیاه، به طول 1 تا 5 میلیمتر می باشد. از مشخصات ظاهری دیگر آنها آنتن های بلند و پاهای نسبتاً بلند می‌باشد. مگس سر کوچکی دارد با دهان مکنده، اما در طول عمر کوتاه خود به ندرت تغذیه میکند.

مگس‌های نر معمولا کوچکتر از ماده‌ها هستند. آنها پرواز سریعی ندارند و مناطق مرطوب و مکان‌های تاریک با مقدار زیادی مواد آلی را برای زندگی ترجیح می‌دهند. آنها در تمام طول سال وجود دارند و آفت فصلی محسوب نمی‌شوند.

این مگس خاکستری رنگ و کوچک است و در گلدان‌های خانگی نیز به وفور یافت میشود. یعنی در واقع مگس سیارید فقط آفت قارچ محسوب نمی‌شود، بلکه به گیاهان دیگر نیز آسیب می‌رساند.

اعضای خانواده حشرات سیاریده (سیاه و بلند با حرکت مستقیم) دارای طیف وسیعی از زیستگاه‌ها هستند. این خانواده از مگس تقریباً در همه جای دنیا یافت می‌شوند. پشه سیارید را در طبیعت اغلب می‌توان در پوست درختانی یافت که بوسیله قارچ‌ها پوسیده شده‌اند. اما در میان برگ‌های افتاده یا در کود حیوانی نیز وجود دارند.

مگس سیارید نر و ماده
مقایسه اندازه مگس سیارید نر و ماده (اندازه مگس ماده بزرگتر از نر است)

چرخه زندگی پشه سیارید

چرخه زندگی پشه/مگس سیارید شامل 4 مرحله است.

1- تخم

مگس سیارید روی سطح زمین نزدیک به ریشه‌های گیاه، تخم میگذارد. هر مگس ماده حدودا 200 تخم میگذارد که اندازه تخم‌ها 0.1 تا 0.25 میلیمتر و رنگ آن سفید مایل به زرد و شفاف می‌باشد.

2- لارو

پس از حدود یک هفته لاروها از تخم بیرون میاییند. طول لاروها به 5 تا 12 میلیمتر و قطر 0.5 تا 1.5 میلیمتر می‌رسد و حدود 90% لاروها ماده هستند. لاروهای سیارید بدون پا هستند و سر سیاه و مشکی دارند. سر لاروها مجهز به قطعات دهانی برای جویدن است. لاروها ترجیح می‌دهند در مناطق مرطوب تغذیه کنند و تمایل دارند از مناطق خشک دور شوند.

در بستر کشت قارچ، لارو‌ها شروع به جویدن رشته‌های میسلیوم (ریشه قارچ) می‌کنند. این عمل آنها باعث مرگ قارچ‌های جوان و همچنین آسیب جدی به قارچ‌های بزرگتر خواهند شد. آنها تقریباً به مدت 18 روز تغذیه می‌کنند تا طول آنها به حدود 6 میلیمتر (0.25 اینچ) برسد. سپس وارد یک دوره استراحت/تکامل به نام شفیرگی می‌شوند.

لارو مگس سیارید
لارو مگس سیارید

3- شفیره

در مرحله شفیرگی، کرم‌ها ممکن است مرده به نظر برسند، اما در واقع آنها در حال تغییر در پوسته لارو هستند. شفیره‌ هنگامی که از پوست لارو قدیمی خود خارج می‌شود، هنوز مانند یک کرم یا لارو به نظر می‌رسد، اما نوع آن متفاوت است.

شفیره با حرکات تشنجی شکم، حرکت می‌کند. نوع حرکت شفیره متفاوت از حرکات ریتمیک کرم مانند لاروها است. مرحله شفیرگی تنها 6 روز طول می‌کشد و در نهایت مگس بالغ پدید می‌آید.

4- مگس بالغ

مگس سیارید بالغ عمر کوتاهی دارد. بنابراین جفتگیری تقریبا بلافاصله پس از ظهور مگس‌های بالغ اتفاق می‌افتد. طول عمر یک مگس نر در دمای معمولی حدود 7 روز است، در حالی که مگس ماده حدود 10 روز زندگی می‌کند. مگس‌های بالغ تقریبا فقط آب مینوشند و در محیط‌های مرطوب ممکن است کمی بیشتر عمر کنند.

بطور کلی میانگین طول عمر یک نسل از پشه سیارید 35 الی 38 روز است. این مدت بسته به دما و رطوبیت محیط و جنسیت متفاوت خواهد بود.

چرخه زندگی مگس سیارید
چرخه زندگی مگس سیارید

مگس سیارید مهمترین آفت پرورش قارچ

آسیب حشره سیارید (مگس سیارید) در قارچکاری ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود. بنابراین در اکثر مزارع سنتی شاهد وجود آنها هستیم. اما در واقع پشه سیارید از خطرناک‌ترین آفات قارچ‌های پرورشی در سراسر جهان به شمار می‌روند.

خانواده مگس سیارید شامل تعداد زیادی از گونه‌های مختلف میشود. اما بطور کلی 3 گونه از آنها مسئول بیشترین آسیب به مزارع پرورش قارچ هستند. این گونه‌ها به شرح زیر هستند.

  • Lycoriella castanescens
  • Lycoriella ingenua
  • Bradysia ocellaris (خطرناکترین)

 

چگونگی آلودگی مزرعه به مگس سیاردی

مگس‌ سیارید و دیگر مگس‌ های قارچ با بوی کمپوست و میسلیوم در حال رشد، جذب می‌شوند. آنها از هر روزنه و شکاف ممکن به داخل سالن‌های کشت قارچ می‌روند و تخم‌هایشان را در زیر لایه خاک‌پوششی و روی بدنه‌های قارچ می‌گذارند. در شرایط مساعد لاروها پس از 5 الی 10 روز از تخم ها بیرون می‌آیند و شروع به خوردن میسلیوم می‌کنند و در نتیجه آسیب زیادی به محصول قارچ وارد می‌کنند.

لاروها از میسلیوم قارچ تغذیه می‌کنند و سنجاق‌ها (هیف‌های میسلیوم) را می‌جوند. هیف‌های جوان‌تر که در حال رشد هستند و همچنین قارچ‌های کوچک و جوان، پس از حمله لاروها زنده نمی‌مانند. اگر تعداد لاروها زیاد باشد، آسیب میسلیوم بسیار شدید خواهد بود و منجر به تشکیل پین‌هایی به رنگ قهوه‌ای و داشتن سطح چرمی روی کلاهک قارچ می‌شود. علاوه بر این، قارچ‌های جوان پوک یا کوچک می‌شوند و برخی می‌میرند.

چرخه زندگی مگس سیارید قارچ
نحوه فعالیت پشه سیارید در روند کشت قارچ

آسیب و خسارت مگس سیارید

وجود 1 لارو مگس سیارید در 125 گرم خاک پوششی می تواند در مجموع تا 0.5٪ از محصول را نابود کند. لاروها با تغذیه خود، کمپوست را از بین می‌برند و مواد آلی آن را مصرف می‌کنند. همچنین با تولید مدفوع، بستر کمپوست را لجنی می‌کنند.
بنابراین میسلیوم قارچ دیگر نمی‌تواند از مواد خام آلوده به مدفوع آن استفاده کند.

آنها همچنین رشته‌های میسلیوم را که در کمپوست ایجاد می‌شوند را می‌خورند. تغذیه از میسلیوم رشد لاروها را تحریک می‌کند و آنها را قوی‌تر میکند. در نتیجه تقویت لاروها، آنها با فک پایین‌ قوی خود می‌توانند قارچ‌‌های جوان را نیز بجوند. تغذیه از قارچ‌ها باعث قهوه‌‌ای شدن رنگ قارچ و به مرور مرگ آنها می‌شود.

پشه سیارید با آسیب به کمپوست، میسیلیوم و قارچ‌های تازه، بصورت مستقیم و غیر مستقیم سبب کاهش کمی و کیفی محصول می‌گردند. علاوه بر تلفات عملکردی و میزان محصول، که لاروها با تغذیه از میسلیوم ایجاد می‌کنند، قارچ‌های برداشت شده نیز ظاهر قابل فروش خود را به دلیل لکه‌های سطحی از دست می‌دهند. لاروها همچنین وارد بدنه قارچ می‌شوند و سوراخ‌های زیادی ایجاد می‌کنند که محصول را برای فروش نامناسب می‌کنند.

قارچ آسیب دیده از لارو مگس سیارید
آسیب وارده به قارچ توسط لارو مگس سیارید

 


مبارزه و کنترل مگس سیارید

در دست تحریر

به زودی …

 

سموم و آفت‌کش‌ها برای مقابله با مگس سیارید

برای مبارزه و کنترل شیمیایی با مگس سیارید، تعداد اندکی حشره‌کش در جهان وجود دارد. زیرا اکثر سموم موثر روی این مگس‌ها برای کشت مواد خوراکی تاییدیه ندارند.
متاسفانه در ایران سمی برای کنترل شیمیایی این آفت به ثبت نرسیده است.

برای از بین بردن لاروهای مگس سیارید، می‌توانید از دلتامترین و دیفلوبنزرون درون آب آبیاری استفاده کنید.

سموم زیر نیز برای مبارزه با پشه سیارید و مگس فورید موثر است هستند.

  • دیفلوبنزورون (WP45%) با نسبت 0.75 الی 1 درصد در هر لیتر آب
  • سم israelensis (WP) با نسبت 1%
  • سم Bti subsp با نسبت 2% در هر لیتر آب
  • اسیپینوساد (Tracer®SC24 %) با نسبت 0/6 درصد در هر لیتر آب

البته مگس سیارید در مقایسه با مگس فورید نسبت به حشره‌کش‌های مذکور حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

 

 

مولف:

گردآوری و ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: bio fungi

*** در بعضی متون و مقالات مگس سیارید به عنوان پشه سیارید ذکر می شود!

 

در دانشنامه هاگ با آفات قارچ بیشتر آشنا شوید.

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام در مورد مبارزه با حشرات داخل سالن های پرورش قارچ دستگاههای حشره کش وجود داره که کارای بالایی داره ممنون میشم اگه اطلاعاش رو داخل سایت بزارید تولید کنندها استفاده کنن

    1. سلام و عرض ادب
      درست میفرماید. حتما در برنامه های تولید محتوای سایت می گنجانیم و انجام خواهیم داد
      با تشکر از همراهی و پیشنهاد شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =