نمودار و میانگین قیمت قارچ

نمودار تغییرات و میانگین قیمت قارچ خرداد سال 1403

تحلیل بازار قارچ در خرداد ماه 1403

مقاله نمودار تغییرات و میانگین قیمت قارچ سال 1403، به بررسی نمودارها و جداول قیمت قارچ در بورس قارچ مهرآباد تهران می‌پردازد.

این نمودارها علاوه بر اینکه آمار کلی را به همراه فراز و فرودهای اتفاق افتاده در بازار قارچ را نشان میدهد،اطلاعاتی درباره میزان عرضه و تقاضا، کاهش یا افزایش تولید، تغییر قیمت مواد اولیه، فصل صادرات و … را نشان میدهد.

با استفاده از نتایج آماری بدست‌آمده از این جداول و تحلیل آن در سال های گذشته، پرورش دهندگان قارچ میتوانند تولید قارچ خود را نسبت به شرایط قابل پیش‌بینی در هر ماه یا فصل از سال، تنظیم کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

همراه ما باشید تا به تفضیل قیمت قارچ در بازار بورس تهران و نمودار مربوط به متوسط قیمت‌ها را در هر ماه از سال تحلیل کنیم. (قیمت ها مربوط به قارچ دکمه‌ای میباشد)


جدول تغییرات بهای فروش قارچ در تیر ماه 1403

در تیر ماه 1403، بر خلاف روال سالیان گذشته و آنچه انتظار میرفت، شاهد کاهش قیمت قارچ دکمه ای بودیم. در سالیان گذشته، با شروع فصل گرم تولید قارچ در کشور کاهش می یافت.
این کاهش به دلیل نبود امکانات سرمایشی در بسیاری از واحدهای سنتی بود. همچنین واحدهای صنعتی نیز در فصول گرم با تمام ظرفیت خود فعالیت نمیکردند.

در نتیجه با کاهش تولید قارچ در فصول گرم، شاهد افزایش قیمت آن بودیم. اما امسال علیرغم کاهش تولید، افزایش قیمت اتفاق نیفتاد! بلکه حتی شاهد افت قیمت، در روزهایی از ماه بودیم.
بنا به نظر کارشناسان، ثبات در توزیع قارچ، سبب ثبات قیمت و جلوگیری از افزایش آن بوده است. البته عوامل دیگری نظیر کاهشض تقاضا، نیز مزید بر علت شده است.

مقایسه تقطه به نقطه بهای قارچ

نکته جالب توجه این است که قیمت قارچ در حال حاضر، پایینتر از سال گذشته در همین زمان است! در حالیکه تمامی هزینه های تولید محصول (قیمت مواد اولیه – دستمزد نیروی کار – بهای انرژی – اجاره بها –  هزینه نگهداری تجهیزات)، بالا رفته است.

این مورد مسلماً باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان خواهد شد. در صورت ادامه این روند، شاهد برشکستگی و خارج شدن بسیاری از واحدهای کوچک از چرخه تولید خواهیم بود.

در شرایط فعلی انجمن صنفی قارچ کشور با انتشار اطلاعیه ای، افزایش قیمت فروش قارچ را در دستور کار قرار داده است. حال باید دید که آیا این استراتژی، راهگشا خواهد بود یا خیر؟
ماه آینده پاسخ این سوال را خواهیم گرفت.

 

نمودار و جدول روزانه بهای قارچ

در ادامه نمودار نوسانات قیمت و جدول ریز قیمت قارچ در روزهای تیر ماه سال جاری، تقدیمتان میگردد.

نمودار قیمت قارچ دکمه ای در تیر ماه 1403

جدول ریز قیمت قارچ دکمه ای، بصورت عمده در بورس مهرآباد (تیر ماه 1403) به شرح زیر است.

جدول قیمت قارچ در تیر ماه 1403 (قیمت فروش عمده در بورس مهراباد)

 


تغییرات قیمت قارچ و نوسانات آن در خرداد 1403

در خرداد ماه 1403 قیمت قارچ نواسانات زیادی داشت، ولی بطور کلی شاهد افت کم قیمت قارچ دکمه‌ای در بازار بودیم. اما این کاهش قیمت، برخلاف روال هرسال اتفاق افتاد، که نکته بسیار عجیبی بود!
معمولا در سال‌های گذشته با گرم‌تر شدن هوا، افزایش قیمت قارچ را شاهد بودیم. دلیل آن از مدار خارج شدن یا تولید کمتر تعدادی از واحدهای سنتی بود که تجهیزات سرمایشی در اختیار نداشتند. این امر سبب کاهش محصول در بازار میشد و افزایش قیمت را در بر داشت.

اما امسال خلاف این رویه پیش آمده و باعث غافلگیری تولیدکنندگان و فعالان بازار قارچ شده است.
همچنین از ابتدای سال شاهد رکود محسوسی در بازار قارچ هستیم که بررسی دلایل آن در حوصله این مطلب نمی‌گنجد.

متاسفانه انجمن صنفی نیز در این زمینه کار خاصی انجام نداده است. علاوه بر‌ این از اواخر فروردین ماه، جمع‌آوری بار مازاد نیز که جهت تثبیت قیمت صورت میگرفت نیز متوقف شد.

با ادامه این روند شاهد زیان دیدن بسیاری از تولیدکنندگان کوچک خواهیم بود و ممکن است برخی از آنان مجبور شوند فعالیت خود را متوقف کنند.

امیدواریم تا مسولین انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور، تمهدیدی برای حل این موضوع باندیشد تا بیش از این شاهد ضرر واحدهای تولیدی نباشیم.

 

نمودار و جدول ریز قیمت قارچ دکمه‌ای

در ادامه نمودار و جدول ریز قیمت قارچ دکمه‌ای در خرداد ماه سال 1403 تقدیمتان میگردد.

 

نمودار نوسانات بهای قارچ خوراکی

نمودار تغییرات قیمت قارچ در خرداد 1403

 

جدول ریز قیمت قارچ دکمه‌ای در بورس مهرآباد

جدول قیمت قارچ در خرداد 1403


ریز قیمت ها و نوسانات قیمت در اردیبهشت 1403

در اردیبهشت ماه به جهت افزایش نسبی دما، با کاهش جزئی تولید قارچ مواجه شدیم که باعث افزایش نه چندان زیاد قیمت قارچ گردید. البته این افزایش خیلی پایدار نبود و در طول ماه نوسانات زیادی در بهای فروش قارچ وجود داشت. ولی بطور کلی شیب نمودار مثبت و در جهت افزایش قیمت ها بود.

با عنایت به سنوات گذشته، در نیمه اول سال با گرمتر شدن هوا شاهد کاهش تولید به جهت از مدار خارج شدن واحدهای سنتی خواهیم بود. که این کاهش تولید سبب بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت خواهد شد.
همچنین افزایش مصرف انرژی برای خنک کردن سالن های کشت، در واحدهای مدرن نیز به افزایش هزینه تولید قارچ و در نتیجه قیمت آن در ماه های گرم سال خواهد انجامید.

بنابراین پیش بینی میشود که در خرداد ماه نیز این شیب سعودی نمودار قیمت، حفظ شود.

لازم به ذکر میباشد که قیمت کمپوست قارچ در سال جدید هنوز از سوی انجمن صنفی اعلام نشده است و کماکان تولید با قیمت سابق صورت میگیرد. لذا در صورت اعلام قیمت جدید کمپوست که احتمالا بالاتر از سال قبل خواهد بود، ممکن است با افزایش قیمت ناگهانی قارچ مواجه باشیم.

در ادامه میتوانید نمودار تغییرات و میانگین قیمت قارچ و جدول ریز قیمت قارچ را در اردیبهشت ماه 1403 مشاهده نمایید.

نمودار قیمت ماهانه قارچ دکمه‌ای ازدیبهشت 1403

نمودار قیمت قارچ در اردیبهشت ماه 1430

 

جدول ریز قیمت ها

جدول ریز قیمت انواع قارچ با کیفیت های متفاوت در اردیبهشت 1403


جدول و نمودار قیمت قارچ در فروردین 1403

آغاز فروردین 1403 با ماه مبارک رمضان، همزمان بود. از این رو روند روبه رشد را شاهد نبودیم. زیرا طبق روال همیشه در ایام عید نوروز به علت تعطیلی ها و سفرها، با کاهش تقاضا برای قارچ مواجه میشویم. از طرفی کاهش مصرف قارچ در ماه رمضان نیز دلیل دیگر این وضعیت بود. همچنین تعطیلی‌ چند روزه مرکز فروش عمده قارچ مهرآباد نیز سبب برهم‌خوردن نظم بازار بود. اما بطور کلی قیمت قارچ در فرودین در یک بازه کوچک نوسان میکرد و نمودار شیب ثابتی داشت که نه افزایشی و نه کاهشی بود.

البته هنوز انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور قیمت جدید فروش قارچ را اعلام نکرده است. باید دید با اعلام بهای جدید فروش، چه تغییری در وضعیت بازار قارچ و شیب نمودارها پیش خواهد آمد.

در ادامه میتوانید نمودار تغییرات قیمت و جدول ریز قیمت قارچ را در فروردین ماه 1403 مشاهده نمایید.

نمودار قیمت ماهانه قارچ فروردین 1403

نمودار تغییرات قیمت قارچ در فروردین 1403

جدول ریز قیمت ها

جدول ریز قیمت قارچ در فروردین 1403

 


تهیه شده در تیم تحریریه هاگ (رسانه تخصصی قارچ کشور)
کپی تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

در صورتیکه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید به بخش نمودار و میانگین قیمت قارچ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *