تاریخچه قارچ

تاریخچه کشت قارچ میتاکه

کشت میتاکه

برای کشت قارچ میتاکه در طول سال و سرعت بخشیدن به زمان باردهی، روش کیسه‌های پلاستیکی با استفاده از خاک‌ اره غنی‌ شده در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت.  این کار مؤثر بود و اکنون حتی مصرف‌کننده آمریکایی نیز عادت دارند که در هر بازدید معمولی از فروشگاه‌های مواد غذایی، امکان خرید شیتاکه تازه را داشته باشند. پس از مدت کوتاهی با کمی اصلاح تکنیک در مورد کشت کیسه‌ای شیتاکه، و سازگار شدن آن با کشت میتاکه، میتاکه نیز در هر زمان از سال قابل‌ دسترس شد.

حتی اخیراً گونه‌هایی تولید شده است که در بطری‌های پلاستیکی قابل‌کشت هستند. مزیت کاشت قارچ در بطری‌ها، در دسترس بودن مکانیزاسیون است که باعث می‌شود روش کم‌کار شود و مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین از آنجا که اندازه بطری معمولاً از کیسه‌هایی که برای پرورش قارچ استفاده می‌شود کوچک‌تر است، نتیجه آن خوشه قارچ کوچک‌تر است. تاریخچه پرورش میتاکه به‌طور واضح در مراحل ابتدایی خود است و آنهایی که از میان ما در حال پرورش، خرید و خوردن این اولین میتاکه قابل‌کشت هستند، نویسندگان تاریخ میتاکه خواهند بود.

میتاکه را قارچ رقصنده می‌نامند، زیرا در افسانه‌ها می‌گویند این قارچ آن‌قدر نادر است که هرکس آن را پیدا کرده با شادی شروع به رقصیدن کرده است.

این قارچ توسط اهالی آمریکای شمالی Hen-of-the-Woods یا Sheep’s Head ، وsignorina توسط ایتالیایی‌های آمریکایی و Grifola frondosa (گریفولا فروندوزا) توسط دانشمندان نامیده می‌شود، این قارچ مدت‌هاست که به دلیل جذابیت در آشپزی و همچنین ویژگی‌های دارویی از آن تجلیل می‌شود.

سابقه حضور قارچ روی زمین

بنا بر آخرین اطلاعات ما از سابقه فسیلی، قارچ‌ها تا مدت ۴۳۸ میلیون سال بر روی زمین وجود داشته‌اند. تا سال ۲۸۶ تا ۳۲۰ میلیون سال پیش، basidiomycetes و ascomycetes ، گروه‌های قارچ‌هایی که اندام بارده تولید می‌کنند، ظاهر شدند.

هنگامی‌که انسان‌ها ۶ تا ۱۰ میلیون سال پیش، شروع به گشتن به دنبال گیاهان وحشی و قارچ‌ها در دشت‌ها کردند، مدت مدیدی در آنجا ماندند و احتمالاً قبلاً با بعضی از حیوانات هم‌زیستی داشتند. تمدن‌های اولیه یونانیان، مصری‌ها، رومی‌ها، چینی‌ها و بومیان آمریکایی قارچ را برای غذا، دارو و مراسم مذهبی ارزشمند می دانستند.

شناسایی منشأ دقیق کشاورزی مسئله‌ساز است زیرا انتقال از شکارچی / جمع کننده به کشاورزی هزاران سال قبل از اختراع نوشتن کتاب آغاز شد، اما اعتقاد بر این است که از ۱۰٬۰۰۰-۲۰٬۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است. در مقایسه، کشت قارچ بسیار جدیدتر است. اولین گزارش‌های ثبت‌شده در مورد کشت قارچ از چوب گوش (Auricularia aurularia) است که در الوارهای چوبی در چین حدود ۶۰۰ مورد کشت است.

هنگامی‌که قارچ دکمه (Agaricus bisporus) روی کود اسب و سایر بسترهای کمپوست کشت شد، فناوری کشت قارچ به‌طور قابل‌توجهی پیشرفت کرد. بنابراین، در مقایسه با سایر تحولات کشاورزی، کشت قارچ بسیار جدیدتر از کشت گیاهان و اهلی کردن حیوانات است.

عمر انواع قارچ خوراکی

مرغ از چوب یکی از جدیدترین موارد اضافه‌شده به لیست گونه‌های قارچ است که انسان‌ها از آن استفاده کرده‌اند. تعداد گونه‌های قارچ کشت‌شده به همراه افزایش تولید قارچ در سراسر جهان به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است، از ۰٫۹ میلیون تن در سال ۱۹۷۵ به ۶٫۱ میلیون تن در سال ۱۹۹۷ اگرچه تعداد گونه‌های موجود در دسترس عموم مردم هنوز معدود است. 

Grifola frondosa یکی از معدود قارچ‌های تازه موجود است و از اواسط دهه ۱۹۸۰ در ژاپن فقط به‌صورت مصنوعی پرورش‌یافته است. تولید انبوه حدود ۵ سال بعد آغاز شد. تا سال ۱۹۹۹ پرورش‌دهندگان ژاپنی نزدیک به ۴۰٬۰۰۰ تن تولید کردند و در سال ۲۰۰۱ چین ۱۴٫۶ تن تولید کرد. به دلیل محبوبیت این قارچ، تولید سالانه در چین و ژاپن به‌طور پیوسته افزایش‌یافته است.

بخشی از دلیل تأخیر نسبی در شروع کشت انسانی این قارچ ناشی از بیولوژی آن است. Grifola frondosa در پایه درختان بزرگ بلوط رشد می‌کند و از مرکز تنه و یا از ریشه‌های بزرگ پوسیده بیرون می‌آید  نه از الوارها، مانند گوش چوب، شیتاکه و انوکیتاکه. بنابراین به‌راحتی با روش کاشت روی الوار کشت نشد و درنتیجه باعث تأخیر در بومی‌سازی آن شد. یک روش کاشت فضای باز توسعه یافت، اما این انقلاب از کشت قارچ مصنوعی بر خاک‌اره غنی‌شده بود که به میتاکه اجازه می‌داد به صفوف قارچ‌های پرورشی بپیوندد.

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه قارچ، هاگ را دنبال کنید
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا