مزرعه

مصاحبه مهندس رجبی در برنامه کارستان

مصاحبه مهندس مهدی رجبی در برنامه کارستان از شبکه یک سیما

مصاحبه با مهندس مهدی رجبی (ریاست انجمن صنفی پرورش قارچ کشور) و معرفی شرکت کشت و صنعت رامند مجار ( قارچ و کمپوست جوانه) در برنامه کارستان که در تاریخ 1403/06/06 از شبکه اول صدا و سیما پخش گردید.

 

 

خلاصه مصاحبه مهندس رجبی

در این ویدیو بخش‌هایی از شرکت کشت و صنعت رامند مجار را ملاحظه می‌فرمایید. این مجموعه دارای 5 کارخانه زیرمجموعه است که در بخش‌های مختلف کشاورزی فعالیت دارند.
این کارخانه‌ها صفر تا صد فرایند تولید قارچ خوراکی را بصورت کاملا خودکفا انجام می‌دهند. یعنی از تولید مواد اولیه پرورش قارچ مانند کمپوست و بذر گرفته تا انواع کنسرو قارچ.
ریاست این شرکت به عهده مهندس مهدی رجبی است. وی در حال حاضر ریاست انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور را نیز بر عهده دارد.

 

کارخانه کمپوست جوانه

یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه شرکت رامند مجار، واحد تولید کمپوست قارچ است. این کارخانه بزرگترین تولیدکننده کمپوست قارچ در خاورمیانه است.
این کارخانه تمام مکانیزه محصولات خود را با برند جوانه به بازار عرضه می‌نماید. در این کارخانه حدود 25 تا 26 درصد از کمپوست مصرفی واحد‌های تولید قارچ کشور، تولید می‌گردد.

مواد اولیه برای تولید کمپوست شامل: کلش گندم، کود مرغی، سنگ گچ و بذر است که همگی در داخل کشور تولید می‌شوند.

 

تولید بذر قارچ

بذر قارچ (اسپان) یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید کمپوست قارچ است. در گذشته اسپان از کشورهای خارجی وارد میشد. اما امروز این شرکت توان تولید 2.5 میلیون لیتر بذر تولید داخلی را دارد.

این کارخانه با تغییراتی که بر روی بذرها انجام داده‌است، توانسته میزان سطح برداشت در سطح را از 16 کیلوگرم به 27 کیلوگرم افزایش دهد. این دستاوردکه بر پایه علم روز جهان است، سبب مقرون‌بصرفه شدن کشت قارچ در کشور شده‌است.

 

قارچ و محصولات فراوری‌شده

قارچ یکی از بهترین پروتیین‌های گیاهی موجود در دنیا است. این محصول حاوی مواد غذایی زیادی از جمله سلنیوم بالا است. بطوریکه در خیلی از کشورها برای پیشگیری از پوکی استخوان، قارچ خام را تجویز می‌کنند. بیشترین حالت مصرف قارچ در دنیا به صورت تازه می‌باشد. چون یکی از بهترین پروتیین‌های گیاهی است که برای بدن می‌تواند مفید باشد.

همچنین این مجموعه قارچ‌های به فروش نرسیده را به صورت کنسرو وارد بازار میکند. بار مازاد بازار کشور توسط هیأت امنا جمع‌آوری میگردد و به این کارخانه فرستاده میشود. قارچ ها در این کارخانه در دستگاهای مختلف پخته و بلنچ میشود. سپس بصورت کنسرو به فروش می‌رسد.

همچنین چندین نوع دیگر کنسرو مانند کنسرو لوبیا با قارچ، قارچ و سبزیجات و ترشی قارچ نیز در این کارخانجات تولید میشود.

 

بیوگرافی مهندس رجبی

مهندس مهدی رجبی درباره گذشته و شروع به کارش در صنعت قارچ می‌گوید: من تا سن 27 سالگی کارمند دولت بودم. در سال 1381 به دلیل بیماری خاص خونی و امکان فوت بازنشست شدم. بعد از بازنشستی 3 ماه زمان بود تا حقوق من برقرار شود. در این 3 ماه با شرایط مالی سختی روبرو بودم. بنابراین تصمیم گرفتم تا کاری را شروع کنم.

ابتدا به کارگاه‌های مهارت‌آموزی رفتم. مدت 5 سال نیز مهاجرت کردم. بعد از بازگشت هم تجارتی در زمینه باتری و لاستیک ماشین انجام دادم و اوضاع مالیم نسبتا خوب شد.

در سال 1386 در زیارت از شاه عبدالعظیم پدرم از من پرسید که چرا کار تولیدی راه‌اندازی نمیکنی؟ همان حرف جرقه‌ای شد برای شروع کار من در ضمینه پرورش قارچ.

در ابتدا ما زمینی داشتیم که میخواستیم در آن کارگاه تولیدی راه‌اندازی کنیم. اما جهاد کشاورزی بخاطر تغییر کاربری از ما شکایت کرد. با مشاوره یکی از دوستان پرورش قارچ را شروع کردم که جز صنعت کشاورزی بود.

بعد از آن هم به دلیل علاقه و پشتکار، کم‌کم کار را گسترش دادیم و واحدهایمان اضافه شد.

 

شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار (کمپوست جوانه)

مهندس مهدی رجبی در سال 1388 فعالیت ساخت مجهزترین و پیشرفته‌ترین واحد تولید کمپوست قارچ در خاورمیانه را در زمینی به مساحت 11هکتار آغاز کرد. وی این پروژه را با نام کشت و صنعت رامند مجار به ثبت رسانید.
پروژه ساخت این طرح ملی با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تکنولوژی، تجهیزات و ماشین‌آلات روز دنیا با همکاری شرکت دالسم هلند آغاز گردید.

به حول و قوه الهی و با حمایت‌های بی‌شائبه مسئولین محترم مراحل ساخت بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحد تولید کمپوست خاورمیانه در مدت کمتر از یک سال با تلاش‌های شبانه روزی مدیریت و پرسنل زبده مجموعه طی گردید.

در شهریور ماه سال 1390 شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار با ظرفیت تولید سالانه 50.000 تن کمپوست به بهره برداری رسید. این شرکت با تکیه بر توان کارشناسان مجرب داخلی و خارجی و بهره‌مندی از پیشرفته ترین تجهیزات ، ماشین آلات و تکنولوژی روز دنیا با استفاده از مرغوب ترین مواد اولیه، محصول کمپوست با استاندارد (ISO 9001:2008) راهی بازار کند.

پروژه فاز دوم تولید کمپوست نیز در آبان 1393 به بهره‌برداری رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 1 =