اخبار علمی حوزه قارچ

جایگزین خاک پیت برای کشت قارچ دکمه ای

تولید خاک پوششی جدید بدون ذغال سنگ نارس

یافتن جایگزین خاک پیت ماس برای پرورش قارچ

اتحادیه اروپا به دنبال جایگزین خاک پیت (ذغال سنگ نارس) برای کشت قارچ دکمه‌ای است! هدف این طرح پرورش قارچ اورگانیک است، به گونه‌ای که دوستدار محیط زیست نیز باشد.

پرورش‌دهندگان قارچ، کمپوست را با خاک پوششی می‌پوشانند تا میسلیوم را برای رشد بیشتر تحریک کنند و فرایند تشکیل محصول را سرعت بخشند. خاک پوششی که برای پوشاندن بستر کشت قارچ استفاده میشود، ترکیبی از خاک پیت، کمپوست بازیافتی، سنگ گچ و مواد دیگر است.
فرمول مرسوم خاک پوششی که برای تولید قارچ دکمه‌ای استفاده میشود، حاوی حدود 60 الی 80 درصد ذغال‌سنگ نارس (خاک‌پیت) است.

اهمیت خاک پیت در طبیعت

خاک‌پیت ماس یا ذغال‌سنگ نارس، از بقایای در حال تخمیر اندام گیاهان مرده و خزه‌ها تشکیل شده است. این ماده که مجموعه‌ای چند صد ساله از بقایای گیاهی پوسیده است، معمولا از باتلاق‌ها و دریاچه‌های کم‌عمق برداشت میشود. این ماده معمولا از مناطق طبیعی کشور های شمال اروپا (حوزه دریای بالتیک و اسکاندیناوی) برداشت میشود.

باتلاق‌ها یکی از منابع طبیعی مهم برای تعادل در محیط زیست هستند. باتلاق‌ها میتوانند گازهای حاوی کربن را در خود محصور کنند و از آزاد‌شدن آنها در جو، که منجر به گرمایش آب و هوا در مقیاس جهانی خواهد شد، جلوگیری کنند.
از بین رفتن باتلاق ها باعث آزاد شدن مقادیر زیادی گاز دی‌اکسید‌کربن خواهد شد که باعث گرمایش کره زمین میشود. خاک پیت یا ذغال‌سنگ نارس نقش موثری در ذخیره کربن در باتلاق‌ها و جلوگیری از اثرات زیست محیطی پخش آن دارد.

ذغال سنگ نارس موجود در باتلاق ها نقش مهمی در محصور کردن گازهای حاوی کربن دارند
ذغال سنگ نارس (خاک پیت) موجود در باتلاق ها نقش مهمی در محصور کردن گازهای حاوی کربن دارند

برای کشت قارچ دکمه‌ای مقادیر زیادی خاک‌پیت ماس (ذغال سنگ نارس) که یک ماده ارزشمند برای طبیعت است، باید استفاده شود.
سازمان محیط زیستی Wildlife Trust با انتشار آمار اعلام کرده که استخراج خاک پیت (ذغال سنگ نارس) برای پرورش قارچ و دیگر مصارف باغبانی، از سال 1990 تاکنون سبب آزاد شدن بیش از ۳۱ میلیون تن گاز دی‌اکسید‌کربن شده است!

پروژه BIOSCHAMP

اتحادیه اروپا طی یک پروژه مشترک تحقیقاتی بنام BIOSCHAMP، که با همکاری محققان دانشگاه Wageningen انجام شده است، به دنبال جایگزین خاک پیت برای کشت قارچ هستند.
هدف  این پروژه توسعه یک رویکرد یکپارچه، برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی کشت قارچ است. از جمله دیگر مواردی که در این پروژه دنبال میشود میتوان کاهش نیاز به آفت‌کش‌ها، بهبود بهره‌وری، پایداری و سودآوری صنعت قارچ اروپا را ذکر نمود.
این پروژه از برنامه تحقیقاتی و نوآوری افق 2020 اتحادیه اروپا تحت موافقتنامه گرنت شماره 101000651 کمک مالی نیز دریافت کرده است.

پروژه BIOSCHAMP برای توسعه پرورش قارچ سازگار با محیط زیست در اتحادیه اروپا
جایگزین خاک پیت ماس طی پروژه BIOSCHAMP برای توسعه پرورش قارچ سازگار با محیط زیست در اتحادیه اروپا

تحقیقات برای تولید خاک پوششی دوستدار محیط زیست، قبلا از سال 2016 تا 2020 توسط دانشجوی دکترا “تانوی تاپاریا” و تحت‌ نظارت استاد‌ راهنما “یان ون درولف” در دانشگاه WUR هلند انجام شده بود.
پروژه BIOSCHAMP با استفاده از نتایج تحقیقات قبل و تکامل آن، به نتایج امیدوارکننده‌ای برای آینده صنعت قارچ رسیده است. البته دانشمندان همچنان مشغول کار بر روی این پروژه هستند تا آن را به سطح استفاده تجاری برسانند.

خاک پوششی سبز

حاصل این تحقیقات، تولید نوع جدیدی از خاک پوششی است که میزان خاک‌پیت مصرفی برای تولید آن، کمتر از نصف مقدار فعلی میباشد. فرمول جدید خاک پوششی، بازدهی مشابه با نمونه‌های پیشین را دارد و از نظر محیط زیستی (eco) بسیار سبزتر خواهد بود.

در این پروژه محققان اروپایی نوعی خاک‌پوششی جدید را توسعه داده‌اند که در آن مواد دیگری را جایگزین خاک پیت ماس کرده‌اند. این خاک پوششی جدید در آزمایشات، راندمان تولید قارچ مشابه با خاک پوششی فعلی را دارد و به همان اندازه نیز در برابر بیماری‌ها قارچ مقاوم است.

ذغال سنگ نارس
جایگزین پیت ماس

مواد جایگزین خاک پیت ماس

دکتر ون درولف درباره نتایج بدست‌آمده میگوید: خاک پوششی جدیدی که ما ساخته‌ایم حاوی نوعی علف و یک نوع خزه در ترکیب با مواد خاک پوششی مرسوم است. این فرمول جدید استفاده از خاک‌پیت را به کمتر از نصف کاهش میدهد.

علف و همچنین خزه‌ای که در این فرمول جدید از آن استفاده میکنیم را براحتی میتوان در هرجای جهان کاشت و پرورش داد. علف مورد نظر مواد معدنی را برای قارچ تامین میکند. همچنین خزه نیز علاوه بر تامین بخشی از مواد آلی، توانایی در نگهداری مقادیر زیاد آب را دارد، که برای رشد قارچ لازم است.

تاثیرات زیست محیطی فرمول جدید

علف و خزه مورد نیاز برای این خاک پوششی جدید را می‌توان به صورت محلی تولید کرد. در نتیجه نیاز به حمل‌‌و‌نقل خاک‌پیت در سراسر جهان کاهش خواهد یافت. این امر موجب کاهش آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه و انتشار کمتر گاز CO2 در جهان خواهد شد و اثرات مثبتی بر حفاظت از محیط زیست خواهد داشت.

استفاده از فرمول جدید نیاز به استخراج ذغال‌سنگ نارس از طبیعت را تاحد زیادی کاهش خواهد داد. با توجه به اینکه خاک‌پیت در هر سال فقط به میزان 1 الی 2 میلیمتر تشکیل میشود، امیدواریم تا با استفاده از کشف جدیدمان طی چند دهه، تولید این ماده در طبیعت به سطح گذشته برگردد و تعادل در اکوسیستم محیط زیست ایجاد شود.

 

مقاوم در برابر بیماری ها به اندازه قبل

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد خاک پوششی جدید مطرح خواهد بود، خطر افزایش بیماری‌ها بدلیل استفاده از علف و خزه بود.

محققان برای بررسی این موضوع در چند نوبت کشت آزمایشی قارچ، عامل چند نوع از بیماری‌های قارچ دکمه‌ای را به خاک پوششی اضافه کردند تا توانند عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهند.
دانشمندان خاک پوششی جدید را با بیماری‌ تار‌عنکبوتی، حباب خشک (ورتیسیلیوم)، مایکاگون (حباب تر) و لکه باکتریایی مورد آزمایش قرار دادند. همچنین میزان وجود فلزات سنگین و تاثیر آفت‌کش ها را نیز در آن بررسی نمودند.

تولید خاک پوششی برای پرورش قارچ دکمه‌ای با استفاده از جایگزین خاک پیت
ذغال سنگ نارس

طبق نتایج آزمایشات، مقاومت خاک پوششی جدید در برابر بیماریهای قارچ خوراکی، مانند نمونه فعلی است. از اینرو هیچگونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر 5 مزرعه قارچ در اروپا، از جمله یک مزرعه ارگانیک در صربستان، در حال آزمایش چگونگی عملکرد خاک پوششی جدید و جایگزین خاک پیت هستند.
به گفته دکتر ون درولف، نتایج اولیه بدست آمده، امیدوارکننده به نظر میرسد. بازده تولید قارچ با استفاده از خاک پوششی جدید، به اندازه خاک پوششی متشکل از ذغال‌سنگ نارس، بالا است. همچنین تاکنون مشکلی از نظر بیماری‌های قارچی نیز مشاهده نشده است.

بازیافت خاک پوششی

دکتر ون درولف گفت: ما همچنین بر روی بازیافت یا پاستوریزاسیون خاک پوششی استفاده شده نیز تحقیق کردیم. در این فرایند خاک پوششی پس از اتمام کشت، از کمپوست جدا میشود. سپس با حرارت دادن، دوباره قابل استفاده خواهد بود.

اما به دلیل قیمت بالای انرژی، بازیافت خاک پوششی مقرون بصرفه نیست و در مقیاس تجاری قابل اجرا نخواهد بود. همچنین استفاده از سوخت فسیلی برای پاستوریزاسیون، نموجب آزادسازی CO2 و آسیب به محیط زیست خواهد شد.

 

کمپوست سبز

یکی دیگر از موضوعاتی که در این طرح تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرف، تولید کمپوست سبز بود. محققان در آزمایشات خود، نوعی کمپوست قارچ مقلب به “کمپوست سبز” را با استفاده از نوعی خزه توسعه دادند.

نتایج کشت قارچ با استفاده از این کمپوست راضی‌کننده بود. اما در دسترس بودن مواد لازم برای تهیه و تولید آن در مقیاس انبوه، چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستند.

این طرح هنوز برای تکمیل و اجرایی شدن در مقیاس صنعتی، راه زیادی را در پیش دارد.

منبع:

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

bioschamp.eu

verticalfarmdaily.com

www.wur.nl

 

جدیدترین اخبار علمی درباره قارچ‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 19 =

نوشته های مشابه