حوادث صنعت قارچ

افزایش قاچاق قارچ ترافل در استان گلستان

کشف 1856 کیلو قارچ دنبلان در سال گذشته

اخبار مربوط به میزان سالیانه کشف قاچاق قارچ ترافل در استان گلستان، در این مطلب به آگاهی شما مخاطبین عزیز خواهد رسید.


افزایش 28 درصدی قاچاق قارچ دنبلان در سال گذشته

روز گذشته جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانداری گلستان برگزار گردید. در این جلسه مباحثی در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در این زمینه مطرح شد که مهمترین آنها قاچاق قارچ ترافل به عنوان یک سرمایه ملی و طبیعی بود.

رضا ناصری معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان گلستاندر این جلسه اظهار کرد: طی سال گذشته 1856 کیلو قارچ ترافل از متخلفان و قاچاقچیان کشف شد که این عدد در سال ماقبل آن 1445 کیلو بود. براساس این آمار، میزان کشف قارچ دنبلان قاچاق در‌ استان گلستان 28 درصد افزایش داشته است!

وی ادامه داد: بر اساس قانون و رویه جاری در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، قارچ‌های مکشوفه در طبیعت رها سازی می‌شود؛ زیرا به سبب فسادپذیری امکان نگهداری آن وجود ندارد.

سید علی مهاجر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم که ریاست این جلسه را برعهده داشت، گفت: تهیه و اجرای نقشه راه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا، سوخت و چوب و محصولات مرتعی در این استان شمالی با همکاری دستگاه‌های مرتبط ضروری است.
وی همچنین خواستار همکاری بیش از گذشته مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان در اجرای مصوبه‌های این کمیسیون شد.

رضا انتصاری، دبیر این کمیسیون هم گفت: پارسال با تشکیل 2534 پرونده قاچاق کالا در استان 1300 میلیارد ریال جریمه برای خریدار و فروشندگان این کالا‌های قاچاق تعیین شد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو


کشف 1500 کیلو قارچ قاچاق در استان گلستان

1401/08/04
به گزارش هاگ، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده یگان حفاظت استان گلستان گفت: در سال گذشته 1500 کیلوگرم قارچ دنبلان به صورت غیرقانونی از عرصه‌های جنگلی استان (جنگل های هیرکانی) برداشت و هنگام قاچاق کشف شد.

قارچ ترافل در استان گلستان به تاراج رفت

این قارچهای گرانقیمت سالهاست که مورد هجوم غارتگران منابع طبیعی قرار می‌گیرند و هنوز که هنوز است، جنگلهای هیرکانی در انتظار راهکارهای منطقی با اجرای درست برای نجات هستند. (برای اطلاعات بیشتر مقاله «طمع بومیان برای قارچ ترافل (دنبلان) بلای جان جنگل هیرکانی و طبیعت گلستان» را مطالعه بفرمایید)

به گفته سرهنگ عیسی گلبینی در نیمه نخست سال ۳۷ پرونده کشف قارچ دنبلان (ترافل)در استان تشکیل شد.

او گفت: بیشترین تعداد پرونده کشف قارچ مربوط به شهرستان‌های مینودشت و گالیکش بود.

وی افزود: نیرو‌های منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری، حمل، خرید و فروش قارچ ترافل، متخلفان را دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.

سرهنگ گلبینی افزود: طبق قانون، خروج و بهره برداری هرگونه محمولات اصلی و فرعی از جنگل‌های استان گلستان ممنوع است و از مردم خواست؛ در صورت مواجه شدن با چنین افرادی، موارد را به سامانه ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ اطلاع دهند.

اما به نظر نمیرسد که مجازاتهای قانونی بازدارنده باشند و کماکان تاراج جنگلهای هیرکانی ادامه دارد.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *