اخبار جهان در حوزه قارچ

هشدار کارشناسان برای رونق کشت قارچ در منزل

افزایش پرورش قارچ در خانه باعث بحران تنوع زیستی خواهد شد

مشاوره پرورش قارچ

کارشناسان انجمن سلطنتی باغبانی بریتانیا (RHS) درباره رونق کشت قارچ در منزل، هشدار دادند! کارشناسان باغبانی معتقدند که رشد محبوبیت پرورش قارچ در خانه، می‌تواند منجر به فاجعه تنوع زیستی شود.

دانشمندان RHS نگران این هستند که قارچ‌های غیربومی می‌توانند میکروبیولوژی خاک را در هنگام رشد، در باغ‌ها یا در انبوه توده های کمپوست تغییر دهند.

در چند سال گذشته با به بازار آمدن کیت‌های پرورش قارچ و همچنین در دسترس بودن بیشتر آموزش کشت قارچ در اینترنت، تعداد افرادی که در خانه یا باغ خود، قارچ پرورش می‌دهند افزایش یافته است.

کشت قارچ خانگی به اندازه‌ای رواج یافته است که امسال، جایزه گیاه سال نمایشگاه گل چلسی که هرساله توسط انجمن RHS برگزار میشود، برای اولین بار به یک پرورش دهنده قارچ صدفی صورتی تعلق گرفت! (با وجود اینکه قارچ‌ها جز گیاهان طبقه‌بندی نمی‌شوند!)

پرورش دهنده قارچ صدفی صورتی برای اولین بار برنده جایزه گیاه سال نمایشگاه گل RHS چلسی شد، درصورتیکه قارچ ها گیاه نیستند!
پرورش دهنده قارچ صدفی صورتی برای اولین بار برنده جایزه گیاه سال نمایشگاه گل RHS چلسی شد، درصورتیکه قارچ ها گیاه نیستند!

 

همزیستی گیاهان و قارچ‌ها

دانشمندان مستقر در باغ‌های کیو (واقع در در جنوب غربی لندن، که شهرت جهانی دارد) می گویند تحقیقات خود را در مورد اثرات پرورش قارچ در خانه و باغها افزایش داده اند.
آنها در حال رشد گونه‌های مختلف قارچ از جمله: انواع قارچ صدفی، قارچ دندان مرجانی(یال شیر)، دم بوقلمون و براکت‌های چندپوره توس هستند، تا اثرات آنها را برای گیاهان و حیات وحش منطقه کشف کنند.

محققان معتقدند که فعل و انفعالات مفیدی بین گیاهان (مخصوصا درختان) و قارچ های میکوریزی صورت میگیرد. قارچ ها معمولا با ریشه گیاهان رابطه همزیستی برقرار میکنند و در ازای دریافت دی‌اکسید کربن از درختان، با تجزیه بقایای جانوران و گیاهان مرده، برای آنها مواد معدنی و مغذی آلی را فراهم می‌کنند که توسط گیاهان مصرف خواهد شد. بنابراین قارچ های بومی می توانند مزایایی برای خاک و روابط همزیستی با گیاهان منطقه داشته باشند و برای بقای چرخه اکوسیستم الزامی هستند.

هشدار کارشناسان برای رونق کشت قارچ در منزل نیز از همینجا نشأت میگیرد.

 

نگرانی از گسترش قارچ های غیربومی

معمولا پس از برداشت محصول قارچ، کپوست (بستر رویش قارچ) مصرف‌شده دور ریخته میشود و یا به عنوان کود در کشاورزی و باغبانی استفاده میشود. اما هاگ و اسپورهای قارچ در این توده های کمپوست باقی مانده است و از این راه به طبیعت وارد میشوند.
بسیاری از کیت‌های کشت قارچ خانگی، برای رشد در محیط‌های سرپوشیده طراحی شده‌اند. اما مردم اغلب توده‌های کمپوست باقیمانده آنها را در باغچه یا باغ خود، دور میریزند تا به عنوان کود مصرف شود.

از این‌رو این نگرانی وجود دارد که با رونق کشت قارچ در منزل، قارچ‌های غیر بومی که در خانه ها و باغ‌ها رشد می‌کنند با دور ریخته شدن توده‌های کمپوست، وارد طبیعت مناطق شوند و نظم زیست محیطی آن منطقه را برهم بزنند. در این صورت گسترش قارچ های غیربومی می‌تواند باعث ایجاد فاجعه‌ای در تنوع زیستی یک منطقه و آسیب به سایر گیاهان و حیات جانوری آن منطقه شوند.
هنگامی که قارچ ها در خاک یک منطقه نفوذ کنند، حذف آنها بسیار سخت است! زیرا میسلیوم (ریشه قارچ) در تمام سطوح زیرخاک گسترش می‌یابند. همچنین با روییدن بدنه بارده قارچ، هاگ‌های ریز آن نیز به راحتی حتی با جابجایی هوا در اثر باد، پخش میشوند و دیگر قابل حذف نیستند.

دلایل نگرانی کارشناسان

کارشناسان معتقدند که فقط باید قارچ‌های بومی هر اکوسیستم، در آن منطقه پرورش داده شوند. با رعایت این مورد دیگر مانند گذشته شاهد آسیب گیاهان غیربومی به اکوسیستم مناطق طبیعی نخواهیم بود.

مثلا گیاهانی مانند: گره ژاپنی، رودودندرون و بامبو از جمله گیاهان باغی غیربومی هستند که قبلاً در برهه‌های زمانی متقاوت، برای پرورش محبوب بودند. اما با پخش شدن آنها در طبیعت برخی از مناطق آمریکای شمالی و اروپا، این گیاهان در نهایت به گونه‌های مهاجم در اکوسیستم آن مناطق تبدیل شده‌اند و به محیط زیست این مناطق آسیب می‌رسانند.

قارچ های غیربومی در یک منطقه ممکن است به عنوان گونه مهاجم یا رقیب عمل کنند و به اکوسیستم آن منطقه آسیب بزنند
قارچ های غیربومی در یک منطقه ممکن است به عنوان گونه مهاجم یا رقیب عمل کنند و به اکوسیستم آن منطقه آسیب بزنند

خطر قارچ های اگزوتیک

شیلا داس، مدیر باغ RHS در Wisley، می‌گوید: نگران است که قارچ‌های عجیب و غریبی (اگزوتیک) که در باغ‌ها رشد می‌کنند در نهایت در خاک مناطق پخش شوند و میکروبیولوژی آن را تغییر دهند. ممکن است در صورت پخش شدن این قارچها در طبیعت، خلاص شدن از شر آنها غیرممکن باشد.

او میگوید: برای خیلی از ما، پرورش قارچ های خوراکی در خانه بسیار هیجان انگیز و لذت‌بخش است. اما در هنگام خرید کیت‌های کشت قارچ، باید مطمئن شویم که این قارچ بومی این منطقه بوده و پخش آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین باید به کشت قارچ‌هایی که متعلق به همان کشور هستند، بپردازیم و چرخه زندگی محیط زیست کشور خود را در نظر بگیریم.

هشدار کارشناسان برای رونق کشت قارچ در منزل به این دلیل است که ما هنوز در مورد دنیای قارچ‌ها چیزهای زیادی نمیدانیم. بنابراین ورود تصادفی یک قارچ بیگانه به باغ شما (یعنی گونه‌هایی که بومی این کشور نیستند) می‌تواند به طور بالقوه بسیاری از مسائل جدی را در پی داشته باشد. همانطور که در گذشته این مشکل را با گیاهان مهاجم و بیماری‌های گیاهی وارداتی تجربه کردیم.

کنترل قارچ‌های بیگانه، بسیار سخت‌تر از گونه‌های گیاهی بیگانه است! زیرا نحوه رشد قارچها بسیار سریعتر و پیچیده‌تر از گیاهان است. علاوه بر این قارچ‌ها می‌توانند به سرعت پخش شوند و خاک و سایر موجودات هر منطقه را آلوده سازند.

 

لزوم کشت قارچ بومی در منزل

دکتر روث چیتی، آسیب شناس گیاهی RHS، نیز از مردم میخواهد، هشدار برای رونق کشت قارچ در منزل را جدی بگیرند. وی میگوید: دانش ما در مورد رشد قارچ‌های کشورهای مختلف در طبیعت کشورمان بسیار ناقص است. بر اسا نتایج تحقیقات در سراسر جهان، هر منطقه دارای تنوع ژنتیکی منحصر بفرد است. از این‌رو ما مطمئن نیستیم که معرفی یک گونه متفاوت بیولوژیک چه تاثیری بر اکوسیستم بریتانیا خواهد داشت.
وی افزود: این احتمال وجود دارد که ورود گونه‌های قارچی جدید از کشورهای دیگر اثرات منفی مانند رقابت با گونه‌های بومی داشته باشد.

بنابراین در هنگام خرید، کیت‌های پرورش قارچی که حاوی گونه‌های بومی بریتانیا است و خطری برای اکوسیستم منطقه ندارد، را انتخاب کنید.

منابع و رفرنس:

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبه مجاز است.
منبع: theguardian.com (نشریه گاردین)

تازه‌ترین اخبار جهان درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *