اخبار جهان در حوزه قارچ

جنگ اسرائیل و حماس دامن مزارع قارچ را گرفت

تعطیلی کسب و کار پرورش قارچ در شمال اسرائیل به دلیل جنگ !

جنگ اسرائیل و حماس و درگیری های بین این رژیم با حزب الله لبنان، سبب تعطیلی مزرعه قارچ Otzarot HaYa’ar در شمال سرزمین های اشغالی شد!

شاکد بن شیتریت بارنیا، مالک مزرعه قارچ واقع در شمال اسراعیل و غرب منطقه Betzet، کسب و کار پرورش قارچ خود را پس از 8 سال فعالیت، به دلیل جنگ غزه تعطیل کرد. او که به همراه دخترش این مزرعه کشت قارچ را اداره میکرد، به دلیل بالا گرفتن درگیری های نظامی مجبور به تخلیه منطقه و نقل مکان به طبریه شدند.

آنها باورشان نمیشد روزی برسد که مجبور شوند مزرعه قارچ های اگزوتیک خود را که سالها برای آن تلاش کرده بودند را رها کنند.

میریام بن شیتریت میگوید که 8 سال پیش به همراه شوهرش (شاکد) این مزرعه پروش قارچ های اگزوتیک را راه اندازی کردند. این مزرعه به عنوان یک مزرعه قارچ ارگانیک شروع بکار کرد و تنها مزرعه قارچ در منطقه شمال اسراعیل بود که انواع قارچ های خوراکی مانند شیتاکه، مایتاکه، یال شیر، انواع قارچ صدفی و چند نوع قارچ خاص دیگر را تولید میکرد.

قارچ ها نیاز به مراقبت های ویژه دارند و باید در اتاق هایی با رطوبت کنترل شده رشد کنند؛ وی میگوید که شوهرش تنها کسی بود که میدانست چگونه باید از قارچ ها مراقبت کرد.
اما حالا با افزایش تنش های منطقه و بالاگرفتن درگیری ها میان اسرائیل، حماس و حزب‌الله، شوهر وی برای خدمت به عنوان نیروی ذخیره در لشگر 91 گالیله فراخوانده شده و مجبور به ترک مزرعه شده است. به همین دلیل حالا ما مجبور شدیم تا کسب و کار پرورش قارچ خود را ببندیم و همه دستاورد چندین ساله خود را رها کنیم و از منطقه خارج شویم.

شاکد بن شیتریت بارنیا دانش خود را در زمینه پرورش قارچ از پدرش، اوری، به ارث برده است. در ابتدا پدرش مالک این مزرعه بود ولی 5 سال پیش در یک حادثه حین کار در هیمن مزرعه کشته شد! وی در حال کار در یکی از سالن های کشت بود که دیوار بالای سرش فرو ریخت. از آن زمان، او نیروی محرکه کسب و کار خانوادگی و سرپرست اصلی این مزرعه پرورش قارچ بوده و همچنین به عنوان یکی از 40 کشاورز نمونه در اسرائیل انتخاب شده است.

مزرعه قارچ اگزوتیک در اسرائیل

روزهای سخت تمامی ندارد

مالک مزرعه قارچ اگزوتیک تعطیل شده میگوید: با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، به دستور دولت منطقه بتزت (Betzet) تخلیه شد و ما مجبور شدیم تا مزرعه قارچ خود را تعطیل کنیم. حالا من به همراه مادر و دو فرزندم به طبریه نقل مکان کرده ایم و فعلا اینجا ساکن هستیم.

مزرعه قارچ ما روزهای سخت بسیاری را تجربه کرده است، اما هیچوقت تعطیل نشده بود. مرگ دردناک بنیانگذار مزرعه (اوری) بر اثر ریزش دیوار، رکود اقتصادی و افزایش قیمت ها و سپس پاندمی طولانی مدت COVID-19 همگی روزهای سختی را برای کسب و کار ما رقم زدند.

اما این اولین باری است که مزرعه را کاملا تعطیل می‌کنیم! در طول همه‌گیری، که یک دوره چالش برانگیز بود، ما برخی از سالن های کشت را تعطیل کردیم، اما هرگز به طور کامل تعطیل نشدیم. بعد از این دوره ما به تدریج همه سالن ها را مجددا باز کردیم.

اما حالا جنگ اسرائیل و حماس، مزرعه قارچ ما را بطور کامل تعطیل کرد! در صورت پایان جنگ نیز حداقل یک سال زمان لازم است تا کسب و کار خود را بازگشایی و خسارت را جبران نماییم.
این کار زمان زیادی می برد زیرا ما نه تنها نیاز به بازسازی ادوات مزرعه داریم، بلکه باید پایگاه مشتریان خود را نیز بازسازی کنیم.

 

بازسازی مزرعه قارچ بعد از جنگ

بن شیتریت میگوید: ما مزرعه قارچ را به حال خود رها کردیم و منطقه را تخلیه کردیم. ابتدا به ما گفتند که فقط یک چمدان لباس بردارید زیرا فقط یک هفته در این منطقه خواهید ماند، اما اکنون چند ماه  از جنگ اسرائیل و حماس میگذرد و همه چیز در مزرعه از بین رفته است!
بازیابی خود مزرعه مستلزم تمیز کردن و ضدعفونی کردن کامل همه چیز است. زیرا کشت قارچ کار بسیار حساسی است و یکی از موارد مهم و خطرناک در مورد پرورش قارچ، رعایت نظافت و پیشگیری از بیماری ها و عفونت است.

ما همچنین باید مواد اولیه را وارد کنیم و کارها را دوباره از نو شروع کنیم. من نمی دانم چه خسارتی ایجاد شده است زیرا سیستم های خنک کننده برای مدت طولانی خاموش خواهند بود. همچنین ممکن است تا بر اثر درگیری های جنگی ساختمان‌های مزرعه نیز آسیب ببینند! فقط امیدوارم آسیب قابل توجهی نداشته باشیم.

شرایط بسیار ناامید کننده است، زیرا نمی دانیم چه زمانی برمی گردیم؛ ما چند ماه است که در هتل هستیم ولی به نظرم هیچ جا امن‌تر از خانه نیست! همچنین معلوم نیست که شوهرم کی از آماده باش ارتش مرخص خواهد شد.

بنابراین هیچ تخمینی برای زمان بازگشایی مزرعه قارچ وجود ندارد. من تخمین می زنم که بعد از پایان جنگ، حداقل یک سال طول بکشد تا بطور کامل همه چیز مرتب شود و به شرایط قبل از جنگ با حماس بازگردیم.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
منبع: ynetnews.com و freshplaza.com

 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار جهان درباره قارچ ها، با مجله خبری-آموزشی هاگ همراه باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا