اولین‌های صنعت قارچ کشور

کشت قارچ در ایران برای اولین بار

اولین تولید قارچ خوراکی در کشور

برای اولین بار در ایران  به سال 1325 کشت قارچ دکمه‌ای توسط فردی به نام  مرحوم آقای حسن احیایی در منطقه قلهک دره کن واقع در شمال تهران شروع شد و پس از فوت ایشان  درسال 1335، این فعالیت تا سال 1352توسط فرزند ایشان آقای هوشنگ احیایی ادامه یافت.

پس از آن در سال 1353 اولین کارخانه تولید صنعتی قارچ در ایران و خاور میانه  با نام قارچ ایران در منطقه کوشکک یوسف آباد قوام در شهریار توسط مرحوم بهروز پیرایش ملقب به پدر قارچ ایران با ظرفیت اسمی 50 تن درسال ساخته شد. به دنبال مشکلات موجود در خصوص تامین بذر و شروع جنگ تحمیلی و تحریم های آن مقطع از تاریخ کشور ، ایشان باتفاق همسر خود خانم شیرازیان پس از 3 سال کار مستمر بالاخره در سال 1358 اولین بذر قارچ تولیدی در ایران به نام خود به ثبت رساندند.

به دنبال این دو حرکت از اوایل دهه 60 کم کم واحدهای کشت قارچ دیگری با الگو برداری از مزرعه قارچ ایران و نمونه های اروپایی ساخته شد و اکنون بالغ بر 1200 مزرعه قارچ فعال در کشور با سطح اشتغال ده ها هزار کارگر ساخته شده است . .

کشت قارچ صدفی نیز برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ توسط آقای مصطفوی کارشناس سازمان کشاورزی در منطقه اوین تهران شروع شد.

در سال ۱۳۷۶ ناصر وکیلی بعد از شش سال تلاش علمی و عملی اولین محصول بذر قارچِ تولیدی خود که شامل بذر قارچ‌های صدفی و دکمه‌ای بود را به همراه دستورالعمل پرورش آن در منزل در اختیار دانشجویان و کارکنان کادر دانشگاه ارومیه که در کلاس‌های آموزش‌وپرورش قارچ شرکت کرده بودند قرار داده و فعالیت تولیدی خود را در سطح استان آذربایجان غربی آغاز نمود

با اولین‌های صنعت قارچ کشور در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا