استانداردهای صنعت قارچ

شرایط دریافت پروانه تاسیس واحد تولید قارچ های خوراکی

چطور برای تاسیس مزرعه پرورش قارچ مجوز بگیرم؟

شرایط دریافت پروانه تاسیس واحد تولید قارچ های خوراکی، مجوز پرورش قارچ خانگی و صنعتی به شما می‌کند به طور رسمی فعالیت کنید و از وام و تسهیلات بانکی استفاده نمایید. به علاوه میتوانید با استفاده از این مجوز محصول خود را به داخل و خارج از کشور صادر کنید.

مراحل اخذ مجوز پرورش قارچ را هر کس میتواند طی کند. ابتدا متقاضی باید در سامانه سماک ثبت نام کند. سپس به بخش پرورش قارچ خوراکی راهنمایی می شود. در این بخش باید استعلامات لازم را دریافت نماید و پس از آن پرونده به سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان ارسال می‌گردد.

در این مرحله پس از بررسی مدارک و استعلامات ارائه شده، پرونده بهره‌برداری صادر می‌شود. در صورت ناقص بودن یا وجود مغایرت مدارک با بررسیهای انجام شده، به متقاضی اعلام و درخواست اصلاح و بازارسال می‌گردد.

در نهایت اصل پروانه به متقاضی تحویل داده شده و از او درخواست میشود تا مهندس ناظر بر پروژه را معرفی نماید. در این مرحله بین متقاضی پرورش قارچ و پیمانکار قرارداد دو ساله مقرر شده و به سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی ارسال می‌گردد.

مدارکی که برای اخذ مجوز مورد نیاز است عبارتند از:

مدارک مالکیت یا اجاره زمین و گواهی مدیریت امور اراضی

شرایط دریافت پروانه تاسیس واحد تولید قارچ های خوراکی، برای آغاز راه‌اندازی مزرعه باید قطعه زمینی را که برای آغاز کار در نظر گرفته‌اید معرفی کنید. اگر پرورش قارچ در سطح خانگی است نیاز به مجوز پرورش قارچ نخواهید داشت و این مجوز فقط برای تولید صنعتی است. کروکی زمین همراه با تعیین جهت جغرافیایی راباید با سایر مدارک ارسال کرد.پس از صدور پروانه تاسیس پرورش قارچ، باید کاربری زمین به مزرعه پرورش قارچ تغییر نماید، به همین دلیل باید تعهد محضری متقاضی، مبنی بر اخذ مجوز تغییر کاربری و مجوز ساخت، پیش از آغاز هرگونه عملیات ساختمانی نیز ارائه گردد.

گواهی تامین آب و انرژی

داشتن گواهی آب و برق کمک می‌کند مشمول هزینه‌های محاسبه تصاعدی قیمت انرژی و آب نشوید. به علاوه حتما باید برای دریافت مجوز آن را به سماک ارائه کنید. اگر تولیدی شما در نزدیکی رودخانه است باید گواهی و مجوز استفاده از آب رودخانه را از طریق سازمان جهاد کشاورزی اخذ کنید.

گواهی رعایت حریم واحدهای تولید

برای جلوگیری از تراکم مزارع، و حفظ حریم شخصی نسبت به سایر مراکز، اماکن و واحدهای تولیدی، محل مزرعه شما باید طبق قوانین و مقررات روز از فضاهای دیگر فاصله داشته باشد. این گواهی به منظور رعایت این حریم صادر میشود.

گواهی سپری کردن دوره آموزش قارچ

برای تاسیس یک مزرعه، باید یک دوره 90 ساعته آموزش نظری و عملی مربوط به پرورش قارچ شاه صدف، گانودرما و شیتاکه را بگذارنید و گواهی آن را ارائه نمایید و یا این که یک مسئول فنی در زمان صدور مجوز بهره برداری معرفی کنید.

گواهی آزمایش آب و خاک

یکی از مجوزهایی که باید کسب کنید گواهی آزمایش آب و خاک از سازمان جهاد کشاورزی است. در این گواهی موارد زیر مشخص میشود:

  • تعیین سطح عناصر غذایی خاک
  • تعیین عوامل محدود کننده عملکرد و خسارت‌زا در خاک (مثل شوری خاک یا قلیایی بودن آن)
  • شناسایی بافت خاک (سبک یا سنگین بودن خاک)

در آزمایش آب نیز کیفیت آب منطقه از نظر سختی آب، وجود آلاینده‌ها و فلزات سنگین، نیترات، کلر، درجه شوری و … مشخص می‌گردد. به عنوان مثال اگر منطقه انتخابی نزدیک مزارع کشاورزی باشد احتمالا آب دارای نیترات بالا بوده و برای پرورش قارچ بسیار سمی است.

ارائه طرح توجیهی پرورش قارچ

شرایط دریافت پروانه تاسیس واحد تولید قارچ های خوراکی، البته داشتن این طرح در این مرحله الزامی نیست اما اگر آن را داشته باشید به راحتی میتواند از وام و تسهیلات بانکی از سازمان جهاد کشاورزی و یا بسیج سازندگی استفاده نمایید

مدارک شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی

داشتن مدارک شناسایی زیر برای افراد حقیقی نیز مثل گرفتن هر مجوز دیگری در اینجا لازم است

  • تصویر کارت ملی و شناسنامه (صفحه اول و توضیحات)
  • تصویر پایان خدمت (معافیت در صورت نیاز)
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • دو قطعه عکس 3 در 4 (و یک عکس برای بارگذاری در سامانه)
  • تایید مبلغ تعرفه خدمات پرداخت شده از سوی متقاضی (فیش پرداخت وجه)

مدارک زیر نیز برای اشخاص حقوقی لازم است:

  1. تصویر اساسنامه شرکت
  2. تصویر آگهی تاسیس شرکت
  3. تصویر آگهی آخرین تغییرات شرکت (بایستی دارای اعتبار باشد)
  4. تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل (صفحه اول و توضیحات)
  5. تصویر پایان خدمت مدیر عامل (معافیت در صورت نیاز)
  6. تصویر آخرین مدرک تحصیلی مدیر عامل
  7. تایید مبلغه تعرفه خدمات پرداخت شده از سوی شرکت (فیش پرداخت وجه)

روند ثبت نام در سماک

شرایط دریافت پروانه تاسیس واحد تولید قارچ های خوراکی، برای کسب هرگونه مجوز چنان که گفتیم باید ابتدا در سامانه سماک ثبت نام کنید. پس از ورود به سامانه، با ورود به این سامانه و وارد کردن شماره همراه، کد تایید به شماره همراه شما، پیامک خواهد شد که می بایست، آن را در سامانه، وارد نموده و گزینه تایید را بزنید.

در این بخش، می بایست، درخواست خود را با وارد نمودن اطلاعات لازم، ثبت نمایید. اما در صورتی که پیش از این، حساب کاربری خود را در سامانه سماک، تکمیل نکرده اید، می بایست، روی بخش ورود به پروفایل، کلیک نموده و اطلاعات هویتی خود را تکمیل نمایید.

با کلیک بر روی گزینه ورود به پروفایل، سه بخش اطلاعات شخصی، اطلاعات تکمیلی و مدارک شخصی، نمایش داده خواهد شد. در بخش اطلاعات شخصی می بایست، اطلاعاتی مانند کد ملی، تاریخ تولد، نام، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و روی ثبت، کلیک نمایید.

اطلاعات تکمیلی نیز شامل رشته، مدرک تحصیلی، شماره همراه و شماره ضروری می باشد.

پس از این مرحله، نوبت به مدارک شخصی می رسد. بدین منظور، می بایست روی گزینه بارگذاری، کلیک کرده و مدرک تحصیلی خود را بارگذاری نمایید. پس از تکمیل حساب کاربری، به صفحه نخست باز گشته و با وارد نمودن اطلاعات خواسته شده، درخواست مجوز خود را ثبت نمایید.

روند ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار

پس از ثبت نام در سماک باید به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار آدرس اینترنتی مراجعه نموده و در گزینه جستجو واژه قارچ را جستجو کنید. تمام موارد مربوط به صنعت قارچ اعم از تأسیس واحد قارچ خوراکی تا بهره‌برداری واحد تولید بسترکشت (کمپوست) قارچ خوراکی با راهنمای کامل برای شما نمایش داده خواهد. کافی است هر کدام از فعالیتهای مورد نیاز را انتخاب کنید و پس از مطالعه راهنما گزینه دریافت مجوز را انتخاب نمایید.

با کلیک روی صدور مجوز، تصویر زیر نمایش داده خواهد شد که می بایست، مشخص نمایید، مجوز مورد نظر برای شخص حقیقی است یا برای شخص حقوقی. سپس، با کلیک روی گزینه صدور مجوز به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هدایت خواهید شد که لازم است در این پنجره، احراز هویت نمایید. پس از ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند  اطلاعات بخش تلفن همراه و کد امنیتی را تکمیل کرده و روی ارسال کد فعال سازی، کلیک نمایید. سپس می بایست، طبق تصویر زیر، کد دریافتی در تلفن همراه را در بخش مربوطه، وارد نمایید.

سپس، نوبت به احراز هویت می رسد. در صفحه پیش رو، کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد نموده و روی گزینه ثبت اطلاعات، کلیک نمایید. پس از احراز هویت به صفحه درخواست جواز صدور، هدایت خواهید شد. در این بخش می بایست روی گزینه درخواست صدور مجوز، کلیک نمایید.

با استانداردهای صنعت قارچ در هاگ آشنا شوید.
4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا