تاریخچه قارچ

قارچ ملارد بزرگترین مزرعه قارچ کشور

کشت و صنعت ملارد از ابتدای احداث تا تبدیل شدن به بزرگترین برند قارچ ایران

در این مقاله قصد داریم در خصوص بزرگترین برند حال حاضر بازار قارچ ایران ، یعنی قارچ ملارد اطلاعات، تاریخچه و توضیحات مفصلی از زمان احداث تا تولید ارائه کنیم.

شرکت کشت و صنعت ملارد، صاحب نام تجاری “قارچ ملارد” از پیشرفته‌ترین و مجهزترین مراکز تولید قارچ تازه، کنسرو قارچ و بستر رویشی قارچ خوراکی (کمپوست قارچ) در ایران می‌باشد که بخش عمده بازار فروش قارچ کشور را در اختیار دارد. این شرکت در حال حاضر در جوامع بین المللی به عنوان نماد تولید قارچ در ایران شناخته میشود.

در ادامه با معرفی کامل شرکت کشت و صنعت قارچ ملارد با ما همراه باشید.

تاریخچه قارچ ملارد

برای معرفی شرکت کشت و صنعت ملارد ایبتدا به بیان تاریخچه این شرکت میپردازیم

تاسیس شرکت کشت و صنعت ملارد

سال 1364 آغاز کار قارچ ملارد بود.

آدرس قارچ ملارد روی نقشه
آدرس شرکت قارچ ملارد

ساخت این مزرعه در  سال ۱۳۶۴ در سرآسیاب شهرستان ملارد واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر کرج و ۴۵ کیلومتری غرب تهران آغاز شد. در ابتدا با ۱۳ سالن پرورش و تولید ۲۰۰ تن قارچ در سال همچنین تولید بستر رویش قارچ بذر زده فاز I در محدوده مزرعه آغاز گردید.

در سال‌های اولیه عملیات فاز II بستر رویش قارچ بذر زده یا پاستوریزاسیون و کاندیشنینگ در سالن های پرورش صورت می گرفت که خساراتی به ساختمانها و طبقات کشت وارد می ساخت و از سوی دیگر موجب کندی افزایش راندمان محصول می شد.

 

سال 1368 قارچ ملارد رونق گرفت

کم کم توانستند تعداد سالن های پرورش قارچ خود را به ۹۵ واحد و تولید را به ۳۲۰۰ تن قارچ خوراکی در سال برسانند اما با توجه به محدودیت های قوانین شهری ، باید محل بستر رویش قارچ بذر زده را به جایی دور از مکان های مسکونی ایجاد شده در اطراف منتقل کنند.
در سال ۱۳۶۸ انتقال بستر رویش قارچ بذر زده ملارد(فاز I) به روستایی در ۹ کیلومتری جنوب مزرعه فعلی به نام حصار شالپوش صورت گرفت.

قارچ ملارد تازه تاسیس
تاریخچه‌ی قارچ ملارد

سال 1379 ” استفاده از مشاوران خارجی “

در سال ۱۳۷۹ قارچ ملارد با همکاری مشاوران انگلیسی تصمیم به انجام عملیات پاستوریزاسیون بصورت توده ای گرفت که این تصمیم منجر به ساخت چهار تونل با کف هوادهی اسپیگت فلور فاز II در سال ۱۳۸۰ گردید. (اولین واحد متمرکز تولید بستر رویش قارچ  در کشور)

سال 1384 ” در مسیر توسعه “

در سال ۱۳۸۴ خط کامل بلوک کردن بستر رویش قارچ بذر زده را از شرکتهای اروپایی خریداری و پرورش قارچ را توسط بسترهای صاف و یکنواخت به جای پرورش در کیسه آغاز نمودیم .

در سال ۱۳۸۶ دو تونل اسپیگت فلور دیگر با استفاده از ساندویچ پانل پلی اورتان ساخته شد که این امر ما را قادر به تولید فاز II به میزان ۳۵۰۰۰ تن در سال نمود.

(هم اکنون حدود ۳۰% از کل تولید بستر رویش قارچ بذر زده به مزارع کوچک و بزرگ قارچ کشور عرضه می شود.)

چرخه تولید قارچ
مسیر توسعه

در شرکت کشت و صنعت ملارد با سالها تجربه درون گروهی وجهانی و روز آمدترین فن آوری ها و پیشرفته ترین سیستم های کامپیوتری در زمینه پرورش قارچ و بهسازی در مزرعه جدید بهره گرفته می شود و هر روزه کیفیت محصول در تمامی فرآیندهای پرورش و تولید از لحظه ریسه دوانی در کمپوست شرکت ملارد بذر زده تا مرحله برداشت قارچ محصول ، زیر نظر متخصصان کارآزموده کنترل می شود.

سال 1387 تاکنون ” گسترش امپراطوری!! “

رشد و توسعه در شرکت کشت و صنعت ملارد متوقف نمی شود ، در سال ۱۳۸۷ پروژه ساخت مزرعه جدید قــارچ را آغاز کردند . این طــرح ملی که از آن به عنوان افتخارشان نام میبرند و کلیه تجهیزات و ماشین آلات آن توسط شرکت های اروپایی  طراحی و تامین گردیده و فــاز اول آن به بهره برداری رسیده است.

اکنون مجموعه دارای بیش از ۱۲۰ سالن کشت، ۶ بونکر و ۱۲ تونل است و فاز جدید سالن های کشت نیز در دست احداث است که طبق پیش بینی در طی دو سال آینده به بهره برداری خواهید رسید.

مجتمع کشت و صنعت ملارد از شهریور ماه سال ۱۳۸۹ همه ساله موفق به اخذ علامت استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جهت قارچ خوراکی گردید ، شرکت ملارد اولین قارچ استاندارد ایران می باشد.

گالری تصاویر شرکت کشت و صنعت ملارد 

 

 

 

شرکت کشت و صنعت قارچ ملارد از پیشرفته ترین و مجهز ترین مراکز تولید قارچ تازه و کنسرو قارچ در ایران می باشد که بخش عمده بازار فروش قارچ کشور را در اختیار دارد. اعتبار و شهرت قارچ ملارد به حدی است که در دیگر نقاط جهان نیز صنعت قارچ ایران را با قارچ ملارد می شناسند!

ساخت این مزرعه در  سال ۱۳۶۴ در سرآسیاب شهرستان ملارد واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر کرج و ۴۵ کیلومتری غرب تهران آغاز شد. در ابتدا با ۱۳ سالن پرورش و تولید ۲۰۰ تن قارچ در سال همچنین تولید بستر رویش قارچ بذر زده فاز I در محدوده مزرعه آغاز گردید. در سال های اولیه عملیات فاز II بستر رویش قارچ بذر زده یا پاستوریزاسیون و کاندیشنینگ در سالن های پرورش صورت می گرفت که خساراتی به ساختمان ها و طبقات کشت وارد می ساخت و از سوی دیگر موجب کندی افزایش راندمان محصول می شد.

به تدریج تعداد سالن ها به ۹۵ و تولید را به ۳۲۰۰ تن در سال رسانده اما با توجه به قوانین شهری، می بایست محل بستر رویش قارچ بذر زده را به جایی دور از مکان های مسکونی ایجاد شده در اطرافمان منتقل می نمودیم. در سال ۱۳۶۸ انتقال بستر رویش قارچ بذر زده ملارد (فاز I) به روستایی در ۹ کیلومتری جنوب مزرعه فعلی به نام حصار شالپوش صورت گرفت.

اکنون مجموعه دارای بیش از ۱۲۰ سالن کشت، ۶ بونکر و ۱۲ تونل است و فاز جدید سالن های کشت نیز در دست احداث است و طبق پیش بینی در طی دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مجتمع کشت و صنعت ملارد از شهریور ماه سال ۱۳۸۹ همه ساله موفق به اخذ علامت استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جهت قارچ خوراکی گردید ، قارچ ملارد اولین قارچ استاندارد ایران می باشد.

تاریخچه قارچ ایران و جهان را در هاگ بخوانید.
4.3/5 - (6 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا