تاریخچه قارچ

سابقه پرورش قارچ در ايران

جایگاه و اهمیت جهانی پرورش قارچ خوراکی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان گیلان طی سخنانی ضمن اشاره به سابقه ۴۰ ساله در حوزه سابقه پرورش قارچ در ايران و روند رو به رشد چشمگیر آن در سال‌های اخیر از اجرای طرح سرشماری واحدهای پرورش قارچ خوراکی استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- وحید طیفوری با بیان جایگاه و اهمیت جهانی پرورش قارچ خوراکی اضافه کرد: سابقه پرورش و کشت قارچ خوراکی در کشورهایی نظیر چین و ژاپن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد اما اکنون روش‌های جدیدی برای پرورش آن ابداع‌ شده است.

این مسئول در ادامه سخنان خود از ظرفیت‌های موجود در کشور گفت: تنوع آب و هوایی ایران، بستری مناسب برای توسعه پرورش قارچ بشمار می‌رود و سرمایه‌ گذاری در این زمینه می‌تواند نقش به سزایی در اشتغال‌ زایی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.

طبقه‌بندی فعالیت‌ های پرورش قارچ خوراکی در کشور

طیفوری فعالیت‌ های پرورش قارچ خوراکی در ایران را در ۲ قالب قارچ صدفی و دکمه‌ ای دسته‌ بندی کرد و در همین رابطه، افزود: پرورش قارچ صدفی عمدتاً در استان‌ های مازندران، گلستان و گیلان انجام‌ شده و روش پرورش آن سنتی است که معمولاً در محل سکونت خانوار صورت می‌گیرد.

این مسئول همچنین از اقدامات صورت گرفته در زمینه آمارهای جمع آورش شده در این حوزه، گفت: با توجه به اهمیت برنامه‌ ریزی در این خصوص و نبود آمار و اطلاعات جامع قابل استناد از واحدهای پرورش قارچ خوراکی، مرکز آمار ایران در سال ۱۳۷۹ نسبت به تهیه طرح آمارگیری از این واحدها اقدام و پس‌ از آن با همکاری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان‌ ها و تشکل‌ های صنفی مرتبط، فهرست نام و نشان این واحدها را تهیه و برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ نتایج آن در قالب یک نشریه منتشر شد.

اهداف سرشماری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ضمن بیان این مطلب که طرح آمارگیری پرورش قارچ برای چهارمین بار در سال ۱۳۹۶ در سطح کشور انجام می‌شود، در توضیحات بیشتر درباره اهداف این طرح، اضافه کرد: هدف کلی طرح، جمع‌ آوری آمار و اطلاعات جامع قابل استناد از واحدهای پرورش قارچ خوراکی جهت استخراج آمارهای تفصیلی مربـوط بـه ایـن فعالیـت و اسـتفاده از آن در محاسـبه تولیـد ناخالص داخلی کشور و استان از طریق تهیه حساب‌ های منطقه‌ای و ملّی است.

وی روند اجرای این طرح سابقه پرورش قارچ در ايران را این‌گونه تشریح کرد: روش اجرای طرح به‌ صورت مصاحبه حضوری با مسئول بهره‌ برداری در مراجعه به آدرس محل سکونت بهره‌ بردار یا آدرس دفتر مرکزی واحد پرورشی انجام می‌شود.

طیفوری در اختتامیه سخنان خود، این نکته را خاطرنشان ساخت: این طرح از ۱۰ آبان ماه آغاز و تا پنجم آذرماه ادامه دارد و دوره آموزشی طرح نیز در روزهای ۶ و ۷ آبان ماه برای عوامل اجرایی برگزارشده است.

تاریخچه قارچ ایران و جهان را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا