قارچ شناسی

نام قارچ ها و دلیل نام گذاری آنها

در زبان لاتین، نام قارچ ها، Fungo به معنی شکفتن است که به دلیل رویش ناگهانی قارچ از زمین و تنه درختان به‌کار می‌رود.

در یونان باستان واژه Mushroom از کلمات Sphonggos یا Sphoggos که به معنی اسفنج بوده و اشاره به ساختار اسفنج مانند برخی گونه‌ها دارند، منشأ گرفته است.

احتمالاً کلمه Mushroom به معنی قارچ، از کلمات فرانسوی Mousse، (Muceron) Mousseron یا Moss و یا دو کلمه Muscheron و Mouscheron که فهم چگونگی منشأ گیری نام قارچ ها از کلمه Mushroom از روی آنها آسان‌تر می باشد، منشأ گرفته است.

مترادف

واژه‌های Mushroom (قارچ خوراکی)، Toadstool (قارچ سمی) و Fungi(قارچ‌ها که جمع واژه Fungus به معنی قارچ است)، اغلب به‌جای هم به‌کار می‌روند.

قارچ‌ها گروه بزرگی از جانداران را شامل کیک‌ها، مخمرها، قارچ‌های خوراکی و قارچ هایسمی دربر می‌گیرد. هیچ‌کدام از این جانداران رنگ‌دانه‌های سبز کلروفیل را ندارند و بنابراین قادر به تأمین غذای خود از طریق فرایند فتوسنتز نیستند.

انواع

کلاهک قارچ‌های خوراکی اغلب به‌عنوان بدنه‌های خوراکی و تولیدکننده هاگ بعضی از قارچ‌ها شناخته می‌شوند. در مقابل، اصطلاح قارچ سمی اغلب برای کلاهک تولیدکننده هاگ قارچ‌هایی به‌کار می‌رود که نه‌تنها خوراکی نیستند، بلکه ممکن است خطرناک و سمی باشند.

از این مطالب مشخص می‌شود که واژه‌های Fungus و Fungi معانی علمی دقیقی دارند، درحالی‌که Mushroom و Toadstool این‌طور نیستند.

برای مطالعه بیشتر درباره قارچ شناسی، دانشنامه هاگ را دنبال کنید.
4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا