قارچ شناسی

کشف گونه جدید قارچ هریسیوم

یک دانشجو اهل آفریقای جنوبی گونه جدیدی از قارچ هریسیوم را شناسایی و کشف کرد

یک دانشجو اهل آفریقای جنوبی بصورت تصادفی با استفاده از توالی ژنتیکی، گونه جدیدی از قارچ هریسیوم را شناسایی و کشف کرد.

Breyten van der Merwe، یک دانشجوی ممتاز لیسانس، این نمونه را هنگام قدم زدن در جنگل‌های Knysna در ژانویه 2021 پیدا کرد. او نمونه‌ جمع‌آوری شده را ابتدا به اکولوژیست میکروبی و قارچ‌شناس Karin Jacobs، نشان داد که بسیار مورد توجه او قرار گرفت؛ وی این نمونه را در اختیار گروه میکروبیولوژی در دانشگاه Stellenbosch قرار داد تا بر روی آن تحقیقات بیشتری انجام دهند. نتایج این تحقیقات به تازگی درنشریه Mycology منتشر شده است که اشاره به کشف گونه جدیدی از قارچ هریسیوم دارد.

گروه تحقیقاتی این گونه جدید قارچ هریسوم را با الهام از شعر Ophélie اثر آرتور رمبو، Hericium ophelieae نامگذاری کرده اند.   تاکنون 28 گونه مختلف از قارچ های دارویی Hericium  کشف شده است که اکثر آنها به ندرت در طبیعت دیده می شوند. این اولین گونه قارچ هریسیوم است که بومی جنوب آفریقا می باشد، و دومین گونه از خانواده این قارچ است که در آفریقا دیه شده است(گونه دیگر دیده شده در کامرون پیدا شده)

Van der Merwe می گوید: قارچ های هریسیوم در طبیعت فقط روی چهار گونه درخت رشد می کنند؛  Rapanea melanophloeos (Cape Beech)، Ilex mitis (Cape Holly)، Olea capensis (Ironwood) و Ocotea bullata (Stinkwood).

گونه جدید کشف شده قارچ هریسیوم Hericium ophelieae
گونه جدید کشف شده قارچ هریسیوم Hericium ophelieae

این گونه قارچ که اخیرا کشف شده عمدتاً با قارچ دندان مرجانی ( Hericium coralloides ) اشتباه گرفته می شود و تنها راه تشخیص آن از طریق تعیین توالی DNA می باشد که می توان گونه های این قارچ را از یکدیگر متمایز کرد.

وی در ادامه گفت:  ما در حال مطالعه ارزش دارویی Hericium ophelieae هستیم تا مشخص کنیم آیا داروهای جدیدی وجود دارد که می توان از این قارچ بدست آورد یا خیر.

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: مجله nature.com

دانشنامه هاگ بهترین مطالب حوزه قارچ شناسی را برای شما گردآوری کرده است. با ما همراه باشید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا