قارچ شناسی

کشف یک گونه جدید قارچ در ترکیه (Melanogaster Anatolicus)

اسفنج سیاه آناتولی

یک گونه جدید قارچ در پارک ملی کیزیلداغ ایسپارتا (معروف به شهر گل رز ترکیه)، کشف شد است و پس از انجام مطالعات، اخیرا معرفی شده است.

اوغوزان کایگوسوز (Oğuzhan Kaygusuz)، پروفسور دانشگاه علوم کاربردی اسپارتا در مدرسه حرفه ای آتابی، در مطالعات میدانی خود، این گونه جدید از قارچ را شناسایی و کشف نمود. این گونه جدید قارچ که در پارک ملی کیزیلداغ دیده شده و از زیستگاه های مختلف بین سال های 2018 تا 2023 جمع آوری شده است، با نام “Melanogaster Anatolicus” به معنای اسفنج سیاه آناتولی به دنیای علم معرفی شده است.

تحقیقات صورت گرفته بر روی این گونه جدید قارچ، که توسط پروفسور اوغوزان کایگوسوز، به همراه پروفسور ابراهیم تورککول و پروفسور گابریل مورنو (از اسپانیا) صورت گرفته، به همراه نتایج آن، در ژوئن 2023 در مجله هلندی “Personia” منتشر شده است.

کشف گونه جدید قارچ melanogaster anatolicus یا اسفنج سیاه آناتولی در ترکیه
کشف گونه جدید قارچ melanogaster anatolicus یا اسفنج سیاه آناتولی در ترکیه

دکتر کایگوسوز درباره این کشف جدید میگوید: منطقه ایسپارتا واقع در استان آناتولی، به دلیل تنوع آب و هوایی و ساختار زمین شناسی متفاوت، زیستگاه قارچ های متنوعی می باشد. ما اولین بار این قارچ را در سال 2018 پیدا کردیم؛ با انجام بررسی های میکروسکوپی مشخص شد که این گونه قارچی با سایر گونه های موجود در جهان تفاوت دارد.
ما DNA آن را بدست آوردیم و با DNA دیگر قارچ های موجود در پایگاه های داده مقایسه کردیم. سپس برای مطالعه و آزمایشات بیشتر با پروفسور گابریل مورنو از دانشگاه مادرید آلکالا (UAH) همکاری کردیم و در نهایت پی بردیم که این گونه قارچ در جهان، فقط در منطقه Isparta رشد می کند.
از آنجایی که قارچ کشف شده فقط در آناتولی (منطقه اسپارتا) رشد می کند، قارچ را با نام “اسفنج سیاه آناتولی” ثبت کردیم.

قبلا نیز چندین گونه قارچ در منطقه ایسپارتا کشف و به جهان علم معرفی شده بود که از جمله آنها می توان، Assoc (قارچ فلس دار)،  Pluteus mediterraneus  (قارچ زیتون)، Pluteus lauracearum (قارچ لورل)، Pluteus vellingae (نخود Vellinga) و Pseudosperma Pamukkalense، اشاره کرد.

پروفسور اوغوزان کایگوسوز (Oğuzhan Kaygusuz)
پروفسور اوغوزان کایگوسوز (Oğuzhan Kaygusuz) سرپرست مطالعات کشف گونه جدید قارچ در ترکیه

معرفی اجمالی قارچ Melanogaster Anatolicus

گونه زیستی: قارچ
نوع: Basidiomycota (همزیستی با گیاه دیگر)
طبقه: آگاریکومیست ها
طبقه فرعی: Paxillineae
خانواده: Paxillaceae
جنس: ملانوگاستر
نام علمی: Melanogaster anatolicus (اسفنج سیاه آناتولی)

قارچ melanogaster anatolicus یا اسفنج سیاه آناتولی
قارچ melanogaster anatolicus یا اسفنج سیاه آناتولی

خصوصیات ظاهری قارچ اسفنج سیاه آناتولی

این قارچ از نوع قارچ های غده ای است که در زیر زمین و نزدیک ریشه گیاهان میروید و بسیار شبیه قارچ ترافل سیاه صاف (Tuber macrosporum) است، اما اصلا از خانواده ترافل ها نیست و به نوعی ترافل کاذب محسوب میشود. این قارچ همزیستی مسالمت آمیزی با ریشه درخت سرو توروس (درخت قیر یا سدر لیبانی) دارد و معمولا در ارتفاعات میروید.

بدنه میوه قارچ، دارای سطح صاف، کمی مخملی و اغلب دارای شکاف میباشد. رنگ قارچ ابتدا زرد مایل به قرمز و یا قهوه ای روشن می باشد و با بالا رفتن سن قارچ، رنگ آن به کرم مات و یا قهوه ای اخرایی تغییر می کند (قسمت هایی از قارچ که در معرض هوا هستند، تیره تر می باشد).

زیستگاه: به صورت گروهی (گاهی اوقات گروه های کوچک) در پای درختان Cedrus liban یا Taurus Cedar که در خاک های لومی رسی غنی از کلسیم میرویند، یافت میشود. این گونه هیپوژیک یا نیمه هیپوژیک است و بیشتر در ارتفاعات بالا (1000 تا 1700 متر) رشد میکند.

فصل و زمان رویش: این قارچ در اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) تا پایان آگوست (اوایل شهریور) میروید.

خوراکی و سمیت : هنوز اطلاعات روشنی در مورد خوراکی بودن آن وجود ندارد، اما مشخص شده است که قارچ سمی نیست. مزه آن اعلام نشده اما بوی قارچ در نمونه های بالغ کمی اسیدی است (بر خلاف قارچ ترافل که عطر خاصی دارد).

 melanogaster anatolicus یک قارچ غده ای است که زیر زمین میروید
melanogaster anatolicus یک قارچ غده ای است که زیر زمین میروید

 

خصوصیات مورفولوژیکی (ماکروسکوپی): ریزومورف های قارچ قهوه ای تیره به صورت جانبی، ساده یا خوشه ای مرتب شده اند. گلبا ژلاتینی براق، عموماً سیاه در هنگام بلوغ، سلول‌هایی که با رگ‌های سفید برجسته نامنظم که در دیواره‌های اتاقک‌های گلبال زاویه‌دار تا کروی هستند، در حاشیه‌اند و اغلب مایع سیاه تیره براقی ترشح می‌کنند که هنگام برش ظاهری لکه جوهری دارد.

پریدیوم 150-360 میکرومتر ضخامت، متشکل از دو نوع عنصر: Peridiopellis 27.5-75 (-90) × 4.5-13.5 میکرومتر، متشکل از هیف های موازی در هم تنیده با اشکال بسیار متغیر (پیچش دار – استوانه ای شکل – دوکی شکل و …)

 درماتوسیستیدیوم 40-110 (-135) × 6-30 (-48) میکرومتر، اشکال مختلف، دوکی شکل تا بطنی دوکی، راس کند تا حاد، گاهی اوقات با پایه هایف مانند. لاژنیفرم پهن تا باریک لاژنیفرم پهن لاژنیفرم، گردن کوتاه تا بلند یا تاج پهن، دیواره های ضخیم، با رنگدانه داخل سلولی قهوه ای کم رنگ حل شده یکنواخت. گلبا از لایه‌هایی از سلول‌های بیضی شکل کروی تا نامنظم به ضخامت 150 تا 850 میکرومتر تشکیل شده است که توسط عروق ژلاتینه شده با دیواره‌های کمی ضخیم از هم جدا شده‌اند.

Basidiomata به عرض 35 الی 100 میلیمتر، هیپوژیک یا نیمه هیپوژیک، زیرکره‌ای یا غده‌ای نامنظم، از بیرون چروکیده، اغلب شکلی نامنظم نشان می‌دهد، کمی لوب، اغلب با فرورفتگی اپیکال نامنظم، گاهی اوقات پیچ خورده می باشند.

Melanogaster anatolicus از نظر مورفولوژیکی با ساختار نامنظم و بزرگ و بازیدیوسپورهای بزرگ (Qm = 1.8)، یک راس پهن، پریدیوپلیس و درماتوسیستیدیم با اشکال و اندازه های مختلف مشخص می شود و در زیر Cedrus libani رشد می کند. با توجه به توالی های ITS و LSU، گونه جدید از نظر ژنتیکی کاملاً با سایر گونه های شناخته شده ملانوگاستر متفاوت است.

قارچ غده ای melanogaster anatolicus
قارچ غده ای melanogaster anatolicus (اسفنج سیاه آناتولی)

ویژگی های میکروسکوپی:  بازیدیوسپورها (6.3–)6.7–11.5 (–12.0) × (4.1–) 4.4–6.0 (–6.4) میکرومتر، Lm × Wm = 8.9 × 5.0 میکرومتر، Q = (1.4 ‒ ‒)1.5 1.5. ‒ 2.3)، Qm = 1.8، عمدتا مستطیلی تا دوکی گسترده، گاهی اوقات بیضی یا زیر استوانه ای، صاف، دیواره ضخیم، قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تا قهوه ای تیره در 3٪ KOH. Basidia 25.0 – 35.0 (- 40.0) × 5.9 – 8.0 میکرومتر، باریک تا کلاو، با ساقه بلند و منحنی، معمولاً 4 هاگ، گاهی اوقات 2 هاگ، با استریگمات استوانه ای کوتاه، باریک است. دیواره ای و هیالین است. بازیدیول‌های متعدد، 15.0 – 35.0 (40.5 -) × 4.5 – 8.5 میکرومتر، کلاو به زیر کلاو یا انعطاف‌پذیر، گاهی موکرونه با راس زیر سر برجسته، دیواره نازک. تمام قطعات مورد بررسی دارای اتصالات گیره ای هستند.

خصوصیات میکروسکوپی قارچ melanogaster anatolicus
خصوصیات میکروسکوپی قارچ melanogaster anatolicus

اطلاعات تکمیلی: Melanogaster anatolicus از نظر فیلوژنتیکی و مورفولوژیکی با M. broomeanus و M. variegatus مرتبط است. با این حال، Melanogaster broomeanus و Melanogaster variegatus از M. anatolicus در داشتن بازیدیوسپورهای کمی کوچکتر (به ترتیب 6.0-8.4 × 3.5-4.0 میکرومتر و 7.5-10.3 × 5.0-7.5 میکرومتر) متفاوت هستند. از دیگر گونه های اروپایی مشابه M. anatolicus می توان به Melanogaster luteus و Melanogaster rivularis اشاره کرد. اندازه کوچکتر بازیدیوماتا و بازیدیوسپورها و زیستگاههای رشد مختلف M. luteus و M. rivularis به وضوح آنها را از M. anatolicus متمایز می کند. از نظر میکروسکوپی، اندازه بازیدیوسپور M. anatolicus، M. ambiguous (8-17 × 5.5-8.5 میکرومتر)، M. intermedius (11-13 × 7.4-8 میکرومتر) و M. eurysperm (12-15 × 8-11 میکرومتر) به وضوح کوچکتر از هاگ Melanogaster spp است.

پروفسور اوغوزان کایگوسوز (Oğuzhan Kaygusuz) کاشف گونه جدید قارچ در ترکیه
پروفسور اوغوزان کایگوسوز (Oğuzhan Kaygusuz) سرپرست مطالعات کشف گونه جدید قارچ در ترکیه

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
منبع: dailysabah.com و mantarliyasam.com و antalyahaber.tv

اگر به حوزه قارچ شناسی علاقه‌مند هستید، هاگ را دنبال کنید
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا