دانش افزایی در حوزه قارچ

نکات مهم در تولید با کیفیت قارچ

همان‌طور که برای تمام دوستان و همکاران در صنعت و هنر پرورش قارچ مشخص و آشنا است، تولید با کیفیت قارچ لزوماً رعایت موارد فنی اصلی و مهم موجب دستیابی به موفقیت نخواهند بود. برخی مواقع رعایت نکردن موارد ساده و پیش‌ پا افتاده که عموماً ازنظر پنهان می‌ماند، موجب عدم دست یافتن به موفقیت و رسیدن به تولید باکیفیت خواهد شد.

اکسیژن

درصورتی‌که بوی نامطبوع از منابع جمع‌آوری آب زهکش احساس می‌شود نشانه کمبود اکسیژن لازم در آن است. نظافت و بهداشت سالن کشت بسیار با اهمیت است، دسترسی به این بخش فقط باید برای کارکنان مربوط به‌کار کشت مجاز است، همچنین وجود فشار هوای مثبت برای جلوگیری از ورود گردوغبار و حشرات امری ضروری است.

بهداشت

نظافت و بهداشت دستگاه‌ها و ابزارها بسیار بااهمیت است. در این خصوص دستگاه کشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بعد از اتمام هر کشت با دقت به شستشو و نظافت دستگاه توجه کنید، نقاطی مانند زنجیر هاپر و یا پشت تسمه‌نقاله‌ها مناطقی هستند که امکان باقی ماندن کمپوست رادارند. لباس تمیز، دستکش و همچنین کفش‌های تمیز برای پرسنلی که در زمان کشت با بذر در تماس هستند کاملاً ضروری و بااهمیت است.

جمع‌آوری آب

همیشه به محل جمع‌آوری آب حاصل از میعان در تونل توجه بفرمایید. اطمینان پیدا کنید که آب می‌تواند خارج شود، در غیر این صورت آب بر روی کمپوست ریخته و ضمن از دست دادن کیفیت بخشی از کمپوست موجب این خواهد شد که دمای آن محل در زمان پاستوریزه کمتر از شرایط استاندارد باشد.

درب

همیشه بعد از بسته شدن در سالن، بازدید نمایید تا به‌هیچ‌وجه روزنه‌ای بازنمانده باشد! روشنایی داخل سالن را خاموش‌کنید و به‌طور کامل بررسی کنید. همچنین می‌توانید از کسی درخواست کنید که همزمان از پشت سالن آب به اطراف در اسپری کند، هرگونه نشتی آب به داخل سالن مشخص‌کننده وجود روزنه و درز است.

دیوار

دیوار سالن‌ها را بررسی کنید تا شکاف و یا درزی وجود نداشته باشد. در خصوص سالن‌های ساندویچ پنل، محل اتصال پنل ها به یکدیگر را بازرسی کنید، هرگونه شکاف را با پوشش مناسب پر نمایید.

دماسنج

قبل از پركردن سالن، دماسنج‌هاي مربوط به كمپوست را كاليبره نماييد و از صحت عملكرد آنها اطمينان حاصل كنيد.

دستگاه CO2

از صحت عملكرد دستگاه CO2 سنج اطمينان حاصل كنيد و توسط شركتهاي متخصص در اين امر در زمان هاي مشخص كاليبره نماييد. به قارچ چين ها آموزش دهيد تا در زمان برداشت با دقت و آرام برداشت كنند! هر نقطه تماس دست با قارچ موجب تغيير رنگ خواهد شد. كمترين سطح تماس با قارچ موجب حفظ كيفيت آن خواهد بود.بنابراين لازم ميباشد روش درست را با قارچ چينها تمرين كنيد .

برگرفته از كتاب Mushroom Signals، تاليفMark den Ouden

تهیه و تنظیم : مهندس نصیرخوشخبر

دانش افزایی در حوزه قارچ را با هاگ تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *