انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ بولت شجاع + محل رویش

قارچ بولت شجاع، گونه ای از قارچ بولت از خانواده ی Boletaceae و بومی جنوب اروپا از شرق به اسراییل است .

قارچ بولت شجاع عموما در مناطق گرم و خشک با درختان  برگ ریز مانند، ممرز، بلوط و راش یافت می شود. اگرچه به طور کلی در اروپا نادر است ، اما به نظر می رسد در مجارستان نسبتا متداول باشد. در تابستان و پاییز نیز روی خاک های گچی دیده می شود .

آرایه شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • کلاس: Agaricomycetes
  • رده: Boletales
  • تیره: Boletaceae
  • جنس: Imperator
  • گونه: I. torosus
  • نام علمی: Imperator torosus

مترادف

  • (Boletus torosus Fr. (1835
  • (Dictyopus torosus (Fr.) Quél. (1886
  • (Boletus purpureus var. xanthocyaneus Romagn. (1948
  • (Boletus xanthocyaneus (Ramain) Romagn. (1976

بولت شجاع

Torosus Imperator ، که معمولاً با عنوان بولت شجاع شناخته می‌شود، گونه‌ای از قارچ بولت در خانواده Boletaceae و بومی جنوب اروپا از شرق به قفقاز و اسرائیل است. عموماً در مناطق گرم و خشک با درختان برگ‌ریز مانند ممرز، بلوط و راش یافت می‌شود. اگرچه به‌طورکلی در اروپا نادر است، اما به نظر می‌رسد در مجارستان نسبتاً متداول باشد. در تابستان و پاییز که روی خاک‌های گچی دیده می‌شود.

بولت شجاع

مشخصات ظاهری

اندام بارده کلفت این قارچ دارای کلاهک قهوه‌ای تا ۲۰ سانتی‌متر (۸ اینچ) در سراسر، منافذ زردرنگ در زیر آن، و ساقه آن به رنگ قرمز شرابی تا قهوه‌ای متمایل به سیاه  ۶-۱۵ سانتی‌متر (۲/۴ تا ۵/۹ اینچ) طول و ۳-۶ سانتی‌متر (۱٫۲-۲٫۴ در) عرض دارد. بدنه زرد کم‌رنگ هنگام شکسته شدن یا ضربه خوردن بسته به سن به رنگ‌های مختلف تغییر می‌کند. قارچ‌های جوان مایل به قرمز می‌شوند و پیرترها علاوه بر این رنگ‌های مایل به زرد را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

Elias Magnus Fries و Christopher Theodor Hök برای اولین بار این‌گونه را به‌عنوان Boletus torosus در سال ۱۸۳۵ توصیف کردند، نامی که آن سال‌ها شناخته‌شده بود. فیلوژنتیک مولکولی مدرن نشان می‌دهد که فقط از راه دور با Boletus edulis – نوعی Boletus – ارتباط دارد و به‌درستی در سال ۲۰۱۵ در جنس جدید Imperator قرار داده‌شده است.

کلاهک

کلاهک ۶-۲۰ سانتی‌متر (۲٫۴-۷٫۹ در قطر) است.نیمکره در زمان جوانی  محدب و درنهایت شکافته و شکاف آن گسترش می‌یابد و شکوفا می‌شود و گاهی اوقات یک برجستگی جزئی در مرکز آن ایجاد می‌کند. در ابتدا پیچ‌خورده به سمت پایین است و حاشیه کلاهک به‌تدریج به سمت خارج می‌رود و سرانجام در بلوغ صاف می‌شود و گاهی از زیر سطح بیرون می‌آید. در جوانی بافت سطح کمی مخملی است، اما با افزایش سن، نرم و صاف می‌شود. در هوای مرطوب، کلاهک کمی چسبنده است. باگذشت زمان تغییر می‌کند.

رنگ کلاه در ابتدا به رنگ زرد روشن یا زرد طلایی روشن و سپس قهوه‌ای است. بااین‌حال، اگر پوسته کلاهک ضربه ببیند یا حتی لمس شود، تغییراتی ناگهانی در رنگ ایجاد می‌شود که به سن قارچ بستگی دارد: کلاهک‌های جوان، زرد به رنگ قرمز گیلاس به نظر می‌رسند، درحالی‌که بافت کلاهک قهوه‌ای اُخرایی مایل به قرمز مایل به بنفش است. این تغییرات رنگ به‌زودی باعث ایجاد رنگ‌های مایل به آبی یا مایل به خاکستری می‌شود که در صورت ترکیب، به کلاهک ظاهری متنوع می‌بخشد.

منافذ موجود در قسمت کلاهک گرد و کوچک است، رنگ زرد گوگردی سطح منافذ با افزایش سن شدیدتر می‌شود. ساقه ۶-۱۵ سانتی‌متر (۲٫۴-۵٫۹ در طول) طول و ۳-۶ سانتی‌متر (۱٫۲-۲٫۴ در) ضخامت دارد. شکل تخم‌مرغی کلاهک در زمان جوانی، با رشد قارچ تا حدودی کشیده می‌شود، اما همچنان برآمده است.

رنگ کلاهک

یک ساقه بالغ معمولاً کمی کوتاه‌تر از قطر کلاهک است. در ابتدا تقریباً به همان اندازه کلاهک است، اما با بالغ شدن، رنگی قرمز شرابی را در نزدیکی پایه و یک رنگ قهوه‌ای تیره مایل به آبی و مایل به سیاه در قسمت‌های دیگر ایجاد می‌کند. سطح دارای الگوی مشبک است که دارای یک طیف و توسعه رنگی شبیه به کلاهک است: در ابتدا زرد، سپس به‌صورت ارغوانی و در آخر قهوه‌ای تیره.

بدنه ضخیم و سفت آن زرد است، به‌جز ساقه که در آن رنگ قرمز تیره یا قهوه‌ای تیره در قارچ‌های قدیمی وجود دارد. منافذ، پوست و گوشت با کبودی یا بریدگی به رنگ آبی مایل به سبز به نظر می‌رسد. بوی آن ناخوشایند است، اما طعم آن ملایم است.

رنگ گلاهک بولت شجاع

اسپور

اسپور به رنگ قهوه‌ای زیتونی است. اسپورهای صاف بیضی ۱۲-۱۵ ۵-۶ میکرومتر اندازه‌گیری می‌شوند، و گاهی قطرات روغن داخلی آن تولید می‌شود. Basidia (سلول‌های حمل اسپور) کروی و چهار اسپور هستند و ۲۲ تا ۳۴ میکرومتر اندازه‌گیری می‌شوند. بافت پوسته درپوش به شکل تریکودرم است، جایی که بیرونی‌ترین هیف ها تقریباً موازی مانند موها، عمود بر سطح کلاهک ظاهر می‌شوند. این هیف استوانه‌ای، درهم‌تنیده حاوی تیغه‌ها است.

عوراض مصرف قارچ بولت شجاع

مانند بسیاری از بولت ها، Torosus Imperator هنگام خوردن قارچ به‌صورت خام باعث علائم دستگاه گوارش مانند درد شکم، اسهال و استفراغ می‌شود. این واکنش‌ها همچنین ممکن است در بعضی افراد هنگام  مصرف قارچ پخته‌شده نیز اتفاق بیفتد ، اگرچه برخی دیگر آن را بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای مصرف کرده‌اند.

در مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۴، محققان Ulrich Kiwitt و Hartmut Laatsch به دنبال ترکیب ضد باکتری موجود در Suillellus luridus و گونه‌های مشابهی بودند که مشکوک به القاء واکنش‌های ضد باکتری با الکل بود. مصرف Coprine باعث گرما و گرگرفتگی در صورت ، سوزن شدن در بازوها و پاها، حالت تهوع و استفراغ و افزایش ضربان قلب در طی پنج تا ده دقیقه پس از مصرف الکل می‌شود.

آنها در گونه‌های مشکوک هیچ‌کدام را پیدا نکردند، اما نشانه‌هایی در مورد آن در Torosus Imperator یافتند و نتیجه گرفتند که محتمل‌ترین توضیحات در مورد حوادث مسمومیت تاریخی، شناسایی غلط I. torosus با Suillellus luridus بود، هرچند که آنها نمی‌توانند گونه‌های دوم حاوی یک ترکیب تاکنون ناشناخته باشند که باعث واکنش‌های مرتبط با الکل می‌شود. هیچ مورد بالینی از حساسیت به الکل برای I. torosus ثبت‌نشده است.

گونه اولویت‌دار

در انگلستان، این “گونه اولویت‌دار” نام‌گذاری شده است – گونه‌های تهدیدآمیز که نیازمند اقدام به حفاظت در برنامه عملیاتی تنوع زیستی انگلستان هستند. به همین ترتیب، در لیست گونه‌های محافظت‌شده macrofungi در مونته نگرو قرار دارد. به نظر می‌رسد در مجارستان نسبتاً متداول است. این قارچ‌ها در زیر بلوط فلسطینی (Quercus calliprinos) در جنگل Bar’am در الجلیله بالایی یافت می‌شوند. شکارها معمولاً از ماه ژوئیه تا سپتامبر در خاک آهکی (گلی) رخ می‌دهند، اندام بارده آن به‌صورت جداگانه یا در گروه‌های کوچک ظاهر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های سمی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا