اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم

بروزرسانی شد

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: دوشنبه ۱۳ شهریور نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم محصول کشاورزی به ویژه گندم در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، نهایی و اعلام می‌شود.

اعضای شورای قیمت گذاری شامل رئیس سازمان برنامه بودجه و معاون رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی کشور، رئیس بناد ملی گندمکاران، رئیس نظام مهندسی کشاورزی کشور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی کشور و دو نفر از کشاورزان خبره هستند که بر اساس قانون خرید تضمینی تعیین شده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه نرخ پیشنهادی و کارشناسی خرید گندم کیلویی 23 هزار تومان است، افزود: در مرکز پژوهش‌های اقتصادی کشاورزی هم تقریبا همین قیمت براورد شده و کارشناسان این حوزه هم به قیمت کمتر از این رقم اعتقادی ندارند.

هاشمي با اعلام اینکه قیمت گندم برای سال زراعی 1402-1403 قطعا بیش از 20 هزار تومان در هر کیلوگرم خواهد بود، تصریح کرد: امیدوارم شورا به نظارت کارشناسی توجه کند و قیمت 23 هزار تومان را تصویب کند.

وي در پاسخ به اینکه چه ملاک کارشناسی برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در بحث‌های شورای قیمت گذاری وجود دارد، گفت: قانون خرید تضمینی که در سال 1399 ابلاغ شده تعیین کننده است و در آن دو نکته کلیدی وجود دارد که تورم و هزینه نهایی تولید در تعیین نرخ باید لحاظ شود، که با احتساب این دو مولفه، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال 1402-1403 باید در محدوده کیلویی 23 هزار تومان باشد.


امروز جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در محصولات کشاورزی برای تعیین قیمت 32 قلم کالای اساسی شامل 15 محصول باغی و 17 قلم زراعی از جمله گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

گندم مهمترین جز این 32 قلم بوده که پرونده آن از بهمن سال گذشته باز است. اختلاف بر سر قیمت تمام شده کشت گندم سبب شده تا اعضای دولتی شورای قیمت گذاری و نمایندگان گندم کاران به توافق نرسند. تأمین اعتبار مورد نیاز یکی از موضوع‌هایی است که مطرح است.

در حال حاضر نمایندگان دولت قیمت پایه هر کیلو گندم را 11.500 تومان اعلام می‌کنند و اعلام می‌شود تا 60 درصد مطالبات کشاورزانی که گندم خود را تحویل دولت داده‌اند، پرداخت شده است. بر اساس نقل‌هایی که از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی شده قرار است تمام مطالبات گندم کاران تا 10 روز آینده (از تاریخ 11 شهریور) پرداخت شود و البته این تاریخ بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان شهریور اعلام شده است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی باید قیمت محصولات اساسی حداکثر تا پایان مرداد تعیین شود تا کشاورزان بتوانند برای سال زراعی جدید برنامه‌ریزی کنند که چه محصولی کشت کنند.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم کاران کشور عنوان کرد که مناطق سردسیر کشور در این بازه زمانی باید کشت خود را آغاز کنند و کشاورزان مناطق معتدل نیز باید با آماده سازی نهاده‌های کشاورزی کم‌کم کشت را آغاز کنند. این در حالی است که هنوز قیمت کالاهای اساسی تعیین تکلیف نشده است.

خبرهایی از قیمت پیشنهادی جدید خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به عدد 23 هزار تومان برای هر کیلو شنیده می‌شود در حالی که نمایندگان دولت در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با عدد 17 هزار تومان مخالفت کرده بودند!!!

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند بر اساس آنالیز قیمتی که از نرخ تمام شده کشت گندم بر اساس نرخ تورم، دلار و قیمت گندم خارجی خریداری شده در سال ۱۴۰۱ برآورد می‌شود این رقم برای سال زراعی جدید باید 21 هزار تومان یا بالاتر باشد؛ چون در صورت تصویب مبلغی پایینتر از این مقدار، با احتساب درصد تورم عملا هیچ افزایشی برای کشاورز اتفاق نیفتاده است.

سال گذشته بخشی از گندم مورد نیاز بازار از کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه، سنگاپور و… وارد شد. امسال هم در 5 ماه نخست سال 535 میلیون دلار گندم وارد کشور شد.

حال باید دید در نهایت تصمیم اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی که متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی است چه مبلغی را برای این کالای استراتژیک تعیین می‌کنند و آیا در قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ تجدیدنظر می‌شود و هر کیلو گندم به عدد 17 هزار تومان می‌رسد؟

 

منبع: irib خبرگزاری صدا و سیما – خبرگزاری مهر

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا