اخبار اقتصادی صنعت قارچ

افزایش تولید در روزهای سرد، قارچ را ارزان تر کرده ؟!

180 هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود

دکتر محمد حسن افشار، یکی از تولیدکنندگان قارچ در ایران می باشد که سابقه ریاست انجمن صنفی قارچ کشور را نیز دارد، در مصاحبه ای بیان کرده که قیمت قارچ نسبت به تابستان 10 الی 15 درصد افت کرده است. وی گفت، افزایش تولید در روزهای سرد، قارچ را ارزان تر کرده است.

افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت قارچ در بازار

محمد حسن افشار یکی از فعالان این بخش در خصوص وضعیت فعلی تولید و بازار قارچ می گوید: در وضعیت موجود که شرایط اقلیمی برای تولید قارچ فراهم است، تعدادی از واحدهایی که در فصل تابستان سیستم خنک کننده خوبی نداشتند به چرخه تولید باز گشته اند و در نتیجه الان حجم تولید قارچ بالا رفته و افت قیمت هم در بازار داریم.

افشار افزود: تا جایی که بنده می دانم سالانه تا 180 هزار تن تولید قارچ خوراکی داریم و قیمت ها نیز در حال حاضر نسبت به فصل تابستان 10 تا 15 درصد افت داشته است. در واقع اگر شرایط فراهم باشد و ما بتوانیم تولید کنیم این اعتقاد را داریم که تا جایی که ممکن است قیمت را در شرایطی نگه داریم که مصرف کننده قدرت خرید داشته باشد و لذا سعی می شود قیمت را پایین تر نگه داریم. به عبارت دیگر ما تولید کننده ها دنبال تولید کم و سود بالا نیستیم بلکه تلاش ما این است که تا جایی که ممکن است با استفاده از تکنولوژی جدید و مواد اولیه مرغوب حجم تولید را بالا ببریم و سود معقولی هم با بالا بردن تولید به دست بیاوریم.

با این وجود تولید قارچ در ایران عمدتا با حواشی و مسائل بسیاری همراه است به طوری که در فصل گرما، عمدتا تولید کنندگانی که تجهیزات بروز برای خنک کردن سالن های خود را ندارند، دست از تولید می کشند و با سرد شدن هوا باز به چرخه تولید بر می گردند. به این ترتیب میزان تولید قارچ در فصول سرما و گرما با هم تفاوت دارد که سبب نوسان قیمت میگردد.

این تولید کننده قارچ همچنین در خصوص وضعیت تکنولوژی های پرورش قارچ کشور نیز گفت: همانطور که می دانید قارچ در یک شرایط محیطی با دمای 18 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 85 درصد رشد می کند و لذا اولا باید ساختمان کاملا ایزوله داشته باشیم که در زمستان که دمای محیط در بسیاری مناطق به زیر صفر می رسد و در تابستان در برخی مناطق به 45 درجه میرسد، بتوانیم دما را روی 18 درجه نگه داریم و تبادل سرما و گرما با محیط حداقل باشد. از سوی دیگر یکی از اصلی ترین تکنولوژی های مورد نیاز ماشین آلاتی مثل سیستم های خنک کنندگی قوی برای فصول گرما است که اغلب واحدهای بزرگ صنعتی دارا هستند.

افشار همچنین در خصوص قیمت فعلی قارچ در بورس قارچ کشور نیز گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، الان هر کیلوگرم قارچ دکمه ای 85 تا 90 هزار تومان در بورس قارچ (مرکز توزیع قارچ مهرآباد) معامله می شود و پس از چند دست چرخیدن به سطح فروشگاه و خرده فروشی می رسد. لذا قیمت قارچ در سطح خرده فروشی 40 تا 50 درصد در بازار بیشتر از قیمت ها در بورس قارچ است.

رشد بازار جهانی قارچ صدفی
رشد بازار جهانی قارچ صدفی

بازار 2.85 میلیارد دلاری قارچ صدفی در 2023

بازار جهانی قارچ خوراکی به خصوص قارچ صدفی روندی پویا دارد و بر اساس داده های آماری سازمان فائو در سال 2021 کشورهای چین، ژاپن، لهستان، ایالات متحده، هلند، هند، اسپانیا، کانادا، روسیه و فرانسه در واقع 10 کشوری هستند که بیشترین تولید انواع قارچ خوراکی را دارا هستند. به طوری که کشور چین در مدت نامبرده بیش از 41 میلیون تن از این محصول را تولید کرده است. این در حالی است که ایران نیز سالانه با دارا بودن ظرفیتی بالغ بر 250 هزار تن در سال، عمدتا در سال تا 180 هزار تن قارچ تولید می کند و نام کشورمان در بین بیست کشور برتر قرار دارد.

گفتنی است بر اساس جدیدترین گزارشی که اخیرا سایت تحلیلی REPORT LINKER منتشر کرده است بازار جهانی کشت قارچ صدفی از 2.69 میلیارد دلار در سال 2022 به 2.85 میلیارد دلار در سال 2023 با نرخ رشد مرکب سالانه 6.1 درصد افزایش یافته است. همچنین پیش بینی میشود که این روند صعودی تا پایان این دهه (سال 2030) ادامه یابد.

منبع: تحلیل بازار

اخبار اقتصادی در حوزه قارچ را با هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا