اخبار اقتصادی صنعت قارچ

خرید تضمینی گندم اعلام شد

هدف از افزایش قیمت گندم ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید است

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران، از امکان تغییر قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد. وی علت عدم تطابق قیمت خرید تضمینی تصویب شده دولت با آنچه پیش از این توسط شورای قیمت گذاری گندم اعلام شده بود را تشریح کرد. بازار جهانی گندم با جنگ روسیه و اوکراین!

در ابتدا قیمت خرید تضمینی گندم از سوی شورای قیمت گذاری مبلغ 23 هزار تومان پیشنهاد شده بود و به گفته کارشناسان مبلغ زیر 21 هزار تومان با توجه به نرخ تورم کشور، اصلا توجیه نداشت و مانند این بود که هیچ افزایشی صورت نگرفته است. اما در نهایت قیمت 19.500 تومان در جلسه 22 شهریور توسط دولت به عنوان قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال 1402 معین شد.
اما نهایتا 27 دی ماه، نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان مبلغ 17.500 تومان اعلام شد که 2000 تومان از قیمت اعلام شده قبل کمتر بود!!!

جنگ روسیه و اوکراین، شوک بزرگ به بازار جهانی و قیمت گندم

ایمانی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته (1400-1401) به دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین، شوک بزرگی در قیمت گندم به بازار جهانی وارد شد، اظهار کرد: دولت در همان سال نرخ گندم را بر اساس آنالیز هزینه‌های تولید، نرخ تورم کشور و قیمت در بازار جهانی، 7500 تومان به ازای هرکیلوگرم اعلام کرد.
اما برای آنکه گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و به دست دلالان و واسطه‌ها از کشور خارج نشود، نرخ گندم را به یکباره 10.500 تومان اعلام و علاوه بر آن 1500 تومان جایز تحویل نیز برای آن مقرر کرد.

وی هدف از افزایش یکباره قیمت گندم از 7500 تومان به 11.500 تومان در سال زراعی 1400-1401 را ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید گندم دانست و گفت: این قیمت‌گذاری کارشناسی و علمی نبوده و بر اساس شرایط حاکم و بر دنیا و کشور تعیین شده بود.

بازگشت به شرایط عادی

ایمانی ادامه داد: دولت در سال زراعی 1401-1402 معتقد بود که شرایط سال قبل استثنایی بوده و قیمت‌گذاری باید دوباره به شرایط عادی خود برگردد. وی خاطرنشان کرد: دولت در این سال قیمت پایه گندم را هر کیلو 11.500 تومان اعلام کرده و 2000 تومان یارانه تحویل، به علاوه 1500 تومان یارانه کود قرار داد، که مقرر شده بود یارانه کود را از حساب کشاورز بردارند، اما با درخواست‌های ما یارانه کود از کشاورزان گرفته نشد و قیمت گندم به ازای هر کیلوگرم 15000 تومان رسید.

 

قیمت‌گذاری گندم با نرخ تورم همخوانی دارد؟

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: در سال 1402-1403، قیمت هر کیلوگرم گندم 17.500 تومان اعلام شده و با توجه به قیمت پایه 11.500 تومان سال قبل، نگاه دولت این است که قیمت گندم 6000 تومان اضافه شده است

وی در ادامه تصریح کرد: براساس نرخ تورم 3 سال زراعی گذشته، قیمت گندم بیش از 47% رشد داشته که با نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی همخوانی دارد.

وی با توضیح اینکه شورای قیمت‌گذاری گندم در مصوبه شورا، جایزه 2000 هزار تومانی تحویل گندم را به قیمت تبدیل کرده است؛ یعنی در واقع قیمت اعلام شده 19.500 تومانی از مجموع 17.500 تومان به عنوان قیمت پایه گندم و م2000 تومان جایزه، بوده است.

اما دولت این نوع قیمت‌گذاری شورا را قانونی ندانسته و اعلام کرده که تصویب جایزه باید در هیئت دولت و بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری شود.

تغییر قیمت خرید تضمینی گندم بازار جهانی گندم
قیمت خرید تضمینی گندم بازار جهانی گندم

قیمت 19.500 تومان گندم موجب گرانی می‌شود

ایمانی عنوان کرد: کشاورزان به قیمت 17.500 تومانی معترض هستند و می‌گویند طبق اعلام شورای قیمت‌گذاری باید نرخ 19.500 تومان برای خرید تضمینی گندم اعمال شود.

اما نظر دولت این است که اگر قیمت 19.500 تومانی بصورت قطع اعلام شود، آن وقت این رقم به عنوان قیمت پایه برای قیمتگذاری محصولات مشتق از گندم، نظیر ماکارونی، شیرینی و رشته، محسوب شده و قیمت این اجناس به شدت بالا میرود.

همچنین محصولات دیگر وابسطه به گندم، نظیر کلش گندم که برای کمپوست‌سازی در صنعت پرورش قارچ، مورد استفاده قرار میگیرد نیز، شامل افزایش قیمت شده و بر روی قیمت قارچ تاثیر خواهد گذاشت.

 

تغییر قیمت خرید تضمینی گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور تصریح کرد: طبق قول‌های داده شده توسط هیئت دولت، مبلغ 17.500 تومان مبنای قیمت خرید تضمینی گندم است و مبلغ 2000 تومان به عنوان جایزه تحویل درنظر گرفته خواهد شد. مبلغ جایزه قرار است به عنوان انگیزه ای برای کشاورزان جهت فروش گندم های خود به دولت در نظر گرفته شود.
تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان (اختصاص 2000 تومان جایزه) تا پایان سال اعلام خواهد شد.

منبع: ممتاز نیوز

قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از انتظارات

بر اساس جلسه روز چهارشنبه 22 شهریور 1402 شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 19.500 تومان تعیین شد؛ بنابراین نرخ نهایی در مدت یک هفته باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام رسمی شود.

در این جلسه قیمت 32 قلم کالای اساسی برای سال زراعی 1402-1403 تعیین شد. نرخ گندم به عنوان کالای استراتژیک مبنای قیمت گذاری سایر اقلام این گروه محسوب می‌شود.

این قیمت در حالی مصوب شده که پیشتر فعالان و کارشناسان حوزه کشاورزی ارقام مختلفی از 20 الی 25 هزار تومان را با توجه به ارزش گندم و قیمت عرضه آن در بازار، پیشنهاد کرده بودند‌. کارشناسان بر این باورند که قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از 20 هزار تومان تعیین شود.

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه قیمت مطرح شده در شورای قیمت‌گذاری را در حالی حدود 23 هزار تومان اعلام کرده بودند که اکنون قیمت اعلام شده غیرنهایی از این رقم بسیار کمتر است. این در حالی است که رایزنی‌های هفته گذشته کارشناسان، قیمت تمام شده گندم را بر اساس نرخ 35 درصدی تورم پیش بینی شده از سوی بانک مرکزی، حدود 21 هزار تومان در هر کیلو عنوان شده بود. اما در نهایت نرخ گندم و سایر اقلام اساسی با افزایش حدود ۳۰ درصدی تعیین تکلیف شد.

در حالی که سال زراعی جاری رو به اتمام است دولت هنوز طلب کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم را به صورت کامل پرداخت نکرده که این موضوع اعتراضاتی را از سوی اصناف کشاورزی در پی داشته است و رئیس‌ جمهور و سایر مقامات مسئول وعده تسویه تا پایان شهریور را داده‌ اند که معلوم نیست اجرایی شود یا خیر!(۲۳ شهریور ۱۴۰۲)

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا