صادرات قارچ خوراکی و دارویی

ارزآوری 14 میلیون دلاری صادرات قارچ برای کشور

طبق آمار گمرک کشور، بیش از 14 میلیون دلار، ارزآوری صادرات قارچ در دو سال و نیم گذشته (1402-1400) بوده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، بیشترین سهم استان‌ها از تولید قارچ خوراکی به ترتیب برای استان‌های تهران، البرز و اصفهان است.

همچنین طبق آمار گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری (1402) حدود 2000 تن قارچ به ارزش 2 میلیون دلار به هفت‌کشور: ارمنستان، امارات، بحرین، ترکمنستان، عراق، کویت و گرجستان صادرات کرده‌ایم.

در سال 1401 میزان صادرات قارچ، 6000 تن به ارزش 7 میلیون دلار بوده است، همچنین در سال 1400 نیز میزان صادرات آن به 4000 تن به ارزش 5 میلیون دلار رسیده است. در مجموع از ابتدا دولت سیزدهم تاکنون 12 هزار تن قارچ به ارزش حدود 14 میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شده است.

 

سودآوری بالای تولید قارچ برای تولیدکنندگان

قارچ به دلیل خواص تغذیه‌ای و میزان پروتئین بالایی که دارد و همچنین با توجه به قیمت مناسب‌تری که به نسبت به قیمت گوشت دارد، از طرفی بازار صادراتی مناسبی که در اختیار تولیدکنندگان ایرانی هست، منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید این محصول توسط تولیدکنندگان ایرانی می‌شود.

میزان پروتئین قارچ به ازای هر 100 گرم رقمی در حدود 5 گرم است که در مقایسه با رقم گوشت که 7 الی 8 گرم است رقم مناسبی است این در صورتی است که قارچ را می‌توان خام هم مصرف کرد ولی گوشت در اثر پخته شدن بخشی از پروتئین خود را از دست می‌دهد.

تولید و نگهداری قارچ نیازمند شرایط محیطی مناسب و تکنولوژی‌های روز دنیا است که اگر تولیدکننده‌ای به طرز اصولی، قارچ تولید کند ضریب اشتغال‌ زایی آن در مقایسه با صنایع مشابه از رقم بالاتری برخوردار است.

ارزآوری صادرات قارچ

ظرفیت فراوان تولید قارچ در ایران

چندی پیش دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ ایران، در گفتگو با برنامه ایران فود (اکوایران) اعلام کرده بود: ما ظرفیت بسیار بالایی برای تولید قارچ در اختیار داریم و این به معنای پتانسیل جذب سرمایه‌های جدید و هدایت سرمایه‌ها به این صنعت و اشتغال‌ زایی بیشتر است. وی با توجه به پتانسیل بالای این صنعت، ارزآوری صادرات قارچ را یکی از مهمترین فاکتورها یرای افزایش درآمد غیرنفتی دانست.

 

منبع: ایانا

امتیاز دهید

‫2 دیدگاه ها

  1. ۲هزار تن رو به قیمت۲میلیون دلار صادر کردند…یعنی هرکیلو یک دلار ؟؟؟چرا به بازار داخل که قیمت حداقل ۷۰تومن ازشون می خرن نفروختند؟؟

    1. سلام و عرض ادب
      بله درست میفرمایید.
      البته درصد کمی از تولید کشور ما صادر میشود.
      ممکن هست بخاطر امتیازاتی که از صادرات بدست می آورند، محصولات خود را صادر کنند؛ مثلا گرفتن تسهیلات یا مجوزها
      یا ممکن است که بار مازاد بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا