صادرات قارچ خوراکی و دارویی

الزام اخذ کد شناسه QR Code محصولات کشاورزی برای صادرات

صادرات قارچ خوراکی منوط به دریافت QR Code از سامانه سماک

اخذ کد شناسه QR code محصولات کشاورزی از سامانه سماک برای صادارت و عرضه محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای در بازار داخلی، الزامی خواهد شد!

روابط عمومی جهاد کشاورزی از الزام اخذ کد شناسه QR Code برای دسته ای از محصولات زراعی خبر داده و داشتن آن را لازمه صادرات محصولات کشاورزی و همچنین عرضه در بازار داخلی، دانسته است.

با توجه به اینکه اکثر کشورهایی که مقصد صادرات محصولات کشاورزی ایرانی هستند، رصد مواد غذایی وارداتی را از نظر سلامتی و استفاده از سموم شیمیایی، الزامی کرده اند، داشتن کد شناسه QR Code برای صادرات محصولات کشاورزی الزامی خواهد بود.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی نیز، تولید محصول سالم و تا حد امکان ارگانیک است؛ از این رو ضروری است کشاورزان و باغداران برای اخذ کد شناسه هرچه سریعتر اقدام نمایند.

 

کد شناسه QR Code برای چه محصولاتی الزامی است؟

محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای که شامل الزام اخذ کد شناسه QR Code محصولات کشاورزی، برای صادرات و توزیع در بازار های داخلی میشوند به شرح ذیل می باشند:

  • قارچ خوراکی
  • فلفل دلمه ای
  • کرفس
  • سیب
  • انگور
  • بادمجان
  • خیار
  • گوجه فرنگی

نحوه اخذ کد شناسه QR Code از سامانه سماک

کشاورزان و باغداران، جهت اخذ کد شناسه QR Code، ابتدا باید در سامانه سماک ثبت نام و اطلاعات محصول خود را از مرحله کاشت تا برداشت، برای تمام محصولات مذکور بارگذاری کنند و در زیرسامانه ارتقاء سلامت محصولات گیاهی(سماک)، ثبت کنند.

به منظور اخذ کد برای عرضه محصولات کشاورزی زراعی، باغی و گلخانه ای به بازارهای داخلی و خارجی لازم است همه متقاضیان در اول فصل کشت، در سامانه سماک به آدرس semak.maj.ir ثبت نام کرده و نظارت و ثبت فرایندها قبل از مصرف هر گونه نهاده کشاورزی نظیر کود یا سم آفتکش، انجام شود. لازم به ذکر است که ثبت نام در مرحله داشت و برداشت، دیرهنگام می باشد و قابل قبول نبوده، در نتیجه منجر به اخذ QR Code محصولات کشاورزی نخواهد شد.

در صورت عدم ثبت‌نام به موقع در سامانه سماک، گواهی ارتقاء سلامت برای محصولات یاد شده صادر نمی‌شود و از اواخر فرودین سال 1403 از صادرات محصولات فاقد کدشناسه QR Code جلوگیری خواهد شد!
از تاریخ مذکور عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و صادرات خارجی مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور، فقط در صورت داشتن کد شناسه ممکن خواهد بود.

 


بروزرسانی 1402/12/15

لزوم اخذ کد شناسه QR برای محصولات کشاورزی بارگذاری شده در سامانه سماک

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر لزوم اخذ کد شناسه QR برای محصولات گیاهی که در سامانه سماک بارگذاری شده تاکید کرد.
ارتقا سلامت گیاهی (سماک)

ایرج ملکی مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر لزوم اخذ کد شناسه QR برای محصولات گیاهی که در سامانه سماک بارگذاری شده تاکید کرد. وی در اینباره گفت: محصولاتی که بدون کد شناسه (QR Code) باشند، مورد تأیید سازمان حفظ نباتات کشور نخواهند بود و برای صادرات با مشکل مواجه خواهند شد.

ملکی همچنین در مورد ضوابط موجود برای استفاده از QR با ثبت تناژ واحد تولیدی دارای کد شناسه در سامانه سماک (سامانه ارتقا سلامت گیاهی)، نقش ترویج در اطلاع رسانی موضوع، به نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و حفظ نباتات را در روند اخذ این کد اشاره کرد.

QR Code کد شناسه محصول برای محصولات کشاورزی و قارچ از سامانه سماک
QR Code کد شناسه محصول برای محصولات کشاورزی و قارچ از سامانه سماک

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی نیز درباره شناسه QR گفت: جهانی بودن امر شناسه دار کردن محصولات گیاهی در امر صادرات، اهمیت نظارت بر فرایند تولید محصول سالم و بکارگیری کارشناسان فنی در این زمینه را امری ضروری است. وی همچنین بر اطلاع رسانی موضوع توسط مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی، تاکید کرد.

 

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی نیز با برشمردن محصولات بارگذاری شده در سامانه سماک که شامل محصولات باغی، زراعی و گلخانه‌ای (سیب، انگور، پسته، خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و قارچ خوراکی) است، اهمیت نظارت بر فرایند تولید این محصولات از ابتدای فصل کاشت تا برداشت را توسط کارشناس فنی، جهت تولید محصول سالم و اخذ کد شناسه QR Code بیان کرد.

 

صادقی نسب مدیر حفظ نباتات سازمان جاد کشاورزی، در مورد برنامه‌های سازمان حفظ نباتات، اهمیت تولید محصول سالم و شناسه دار نمودن محصولات گیاهی برای مصارف داخلی نیز مطالبی را بیان کرد و صادرات را امری ضروری برشمردند.

 

پاشایی کارشناس حفظ نباتات در مورد اقدامات انجام یافته مدیریت حفظ نباتات سازمان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های مختلف در راستای اطلاع رسانی اهمیت موضوع گزارش لازم را ارائه کردند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


 

تمامی اخبار مربوط به صادرات قارچ را در مجله هاگ مطالعه نمایید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا