کارآفرینی در حوزه قارچ

پرورش قارچ اگزوتیک سودآورتر از قارچ دکمه ای

کشت قارچ های خاص بسیار سودآور و اشتغال زا و کمک کننده به منابع آبی خواهد بود

دکتر جواد جانپور مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: پروش قارچ اگزوتیک در صورت داشتن دانش کافی، می‌تواند بسیار سودآور، اشتغال آفرین و کمک کننده به منابع آبی کشور باشد. همچنین با معرفی و فرهنگ سازی برای مصرف دیگر نژادهای قارچ (قارچهای خاص یا اگزوتیک)، در صورت داشتن استراتژی مناسب فروش، درآمد واحدهای پرورش قارچ‌های خوراکی بسیار افزایش یافته و به پایدار شدن اشتغال کمک می‌شود.

دکتر جانپور افزود: نیاز به فضای کم برای کشت در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی، نیاز به سرمایه گذاری اولیه مناسب، باردهی سریع محصول، راندمان بیولوژیکی بالا، امکان کشت در فضای بسته، امکان صادرات محصول و امکان تهیه‌ مواد اولیه در داخل کشور از مزایای پرورش قارچ های خوراکی و خاص است.

وی با اشاره به اینکه تولید قارچ‌های خوراکی مختلف (دکمه‌ای و اگزوتیک) را می‌توان در سطوح خانگی، بصورت سرگرمی در کنار آموزش زیست شناسی قارچ‌های خوراکی به دانش آموزان و تامین بخشی از نیاز پروتئین خانواده، به شکل صنعتی جهت مصارف تجاری انجام داد، بیان کرد: قارچ‌های خوراکی قابلیت تولید محصولات فرآوری شده متنوعی همچون ترشی، مربا، شوری، قارچ بلنچ، منجمد، پودر قارچ، کالباس، برگر، کنسرو و یا سایر فرآورده‌های دیگر را برای نگهداری طولانی مدت دارند.

بازار بکر قارچ های اگزوتیک

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، ایران را کشور نوپایی در زمینه پرورش قارچ‌ های اگزوتیک دانست و تصریح کرد: ایران هفتمین رتبه‌ تولیدکننده قارچ در بین کشورهای تولید کننده قارچ جهان را کسب کرده است. کشورهای زیادی نظیر لهستان، هلند و چین با گسترش صنعت قارچ خود توانسته‌اند، ارزآوری قابل توجهی را برای خود ایجاد کنند. متأسفانه کشور ما هنوز به مرحله‌ای از تولید و بازاریابی نرسیده  که بتواند صادرات گسترده‌ای را به خود اختصاص دهد. همچنین عمده تولید قارچ خوراکی در کشور (بیش از 98 درصد)، قارچ دکمه‌ای است. این مورد میتواند نشان دهنده فرصت مناسب برای فعالان این حوزه در جهت تولید قارچ‌های خوراکی خاص در کشور و صادرات آن باشد.

به گفته جانپور، صنعت قارچ می‌تواند سوددهی بسیار بالایی داشته باشد. از مزایا کشت و پرورش قارچ‌ های اگزوتیک نسبت به قارچ خوراکی دکمه‌ای می‌توان به عدم نیاز به خاک پوششی، استریل بودن بسترهای کشت، عدم استفاده از کودهای حیوانی در تولید بستر کشت، استفاده از ضایعات کشاورزی و گیاهی و بدلیل دوره رشد کوتاه‌تر، راندمان بالاتر در استفاده از آب را اشاره نمود.

همچنین قیمت بالاتر این قارچ ها در بازار و اکان صادرات آنها، درآمدزایی بالاتری را نیز در پی خواهد داشت.

دکتر جواد جانپور مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی

 

برگزاری دوره کشت قارچ های خاص

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به مزایای پرورش کشت قارچ، در راستای آشنایی دانشجویان با محیط‌های کسب و کار و همچنین افزایش همگرایی بین دانشگاه فردوسی مشهد و جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ‌های خوراکی این سازمان با مشارکت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ های صنعتی، کارگاه آموزشی “آشنایی با پرورش و تولید قارچ­های خوراکی (دکمه ای و اگزوتیک)” را برگزار کرد.

همچنین مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ های خوراکی در نظر دارد در آبان ماه سال جاری کارگاه آموزشی دیگری بصورت تئوری و عملی نیز برگزار نماید.

 

منبع: وبسایت سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

تمامی اخبار مربوط به کارآفرینی در صنعت قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه کنید.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا