کتابخانه قارچ

کتاب قارچ‌ های بومی منطقه سیاهکل دیلمان

تالیف حمیده طهماسبی و حسین وش

کتاب قارچ‌ های بومی منطقه سیاهکل دیلمان به تالیف حمیده طهماسبی، حسین وش و نشر راز نهان به تالیف در آمده است.

  • نام: کتاب قارچ‌ های بومی منطقه سیاهکل-دیلمان
  • مؤلف: حمیده طهماسبی، حسین وش
  • ناشر: راز نهان
  • سال چاپ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
  • تعداد صفحات: ۱۶۸
  • قطع/نوع جلد: وزیری/شومیز

منابع کاربنی

قارچ‌ها توانایی زیادی در استفاده از هر منبع کربنی دارند، لذا آن‌ها را در اکثر اکوسیستم‌ها می‌توان یافت. برخی از آن‌ها مانند کپک‌های معمولی پنی سلیوم و آسپرژیلوس در صورت وجود رطوبت بر روی بسیاری از مواد رشد می‌کنند. لذا مواد غذایی، میوه‌جات، سبزیجات، منسوجات، چرم و سایر مواد می‌توانند توسط قارچ‌ها آلوده‌شده و فاسد گردند. اما برخی دیگر از قارچ‌ها که به‌صورت انگلی زندگی می‌کنند، تنها بر روی رقم خاصی از گونه میزبان قابلیت رشد و ادامه حیات را دارا هستند. برخی مانند آگاریکوس و وولواریا در مزارع زندگی می‌کنند. در مراتع، چمن‌زارها، باغات و پارک‌ها نیز انواعی از آن‌ها یافت می‌شوند. برخی از آن‌ها در جنگل‌ها بر روی بقایای گیاهان و نیز تنه درختان رشد می‌کنند.

محل رشد

آگاریکوس کمپس تریس یک نوع قارچ معمولی است که به‌عنوان یک گند خوار در زمین‌های هموار، چراگاه‌ها و زمین‌های آیش‌بندی شده چسبیده به جلگه‌های پست رشد می‌کند. مراتع با محصولات خیلی کم مناسب‌تر از جنگل‌های متراکم یا جنگل‌هایی با میوه‌های مخروطی شکل هستند بلکه شاید در جنگل‌های نوع دوم و سوم نتوان از این نوع قارچ یافت. این ماده غذایی را به عنوان یک سبزی به‌حساب می‌آوریم.

شکل ظاهری

این نوع قارچ می‌تواند نزدیک درختان و بوته‌های یک باغ رشد کند و میسیلیوم‌های این نوع قارچ می‌تواند حتی به مدت چند سال زیرخاک رشد کند و نهایتاً به‌صورت افقی گسترده شوند اما برای رشدش نیاز به ماده آلی بیشتری در زیرخاک دارد که عموماً توسط ریشه‌های گندیده بوته‌ها و علوفه‌ها رشد کرده و باقیمانده‌های سایر سبزیجات تأمین می‌گردد. عموماً در ماه‌های اکتبر و سپتامبر دما و رطوبت محیط به سطحی می‌رسد که منجر به تشکیل هاگ و سرهای سنجاقی می‌گردد. سرهای سنجاقی از میان لایه‌های مختلف خاک عبور کرده و سرهایشان بالای سطح زمین بلند می‌گردد و سپس سرهای چتری شکلی بر روی خاک گسترده شده و آن را می‌پوشاند. میسیلیوم قارچ آ. کمپرتیس چندساله است. به‌طوری‌که روی آن هایپای بی‌رنگ پراکنده شده‌اند.

برای مطالعه کتاب های بیشتر به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه نمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا