انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی با قارچ وحشی آمانیتا جکسونی (Caesars Amantia)

آشنایی با انواع قارچ وحشی خوراکی

برای آشنایی با قارچ وحشی آمانیتا جکسونی The Eastern Caesars Amantia با ما همراه باشید.

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • رده: Agaricales
  • تیره: Amanitaceae
  • جنس: Amanita
  • گونه: A. jacksonii
  • نام علمی:Amantia jacksonii

مشخصات ظاهری: کلاهک به قطر ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر در ابتدا بیضوی شکل، تخم‌مرغی، و سپس محدب دارای یک برآمدگی مرکزی چسبناک به رنگ قرمز روشن یا نارنجی، حاشیه یا لبه قارچ متمایل به زرد کمرنگ، بدون زگیل یا زائده است.

تیغک‌ها نسبتاً متراکم به رنگ نارنجی–زرد، تا زرد-نارنجی و تا زرد هستند. از ساقه جدا و یا کمی چسبیده به آن به رنگ زرد تا نارنجی–زرد است.

ساقه به طول  ۹ تا ۱۰ سانتی‌متر و ضخامت یک تا یک و نیم میلی‌متر باریک شده به‌طرف کلاهک، زردرنگ، همراه با های رنگ نارنجی تا متمایل به قرمز، حاوی یک حلقه دامن شکل، با یک ولوای (Volva) کیسه‌ای شکل سفید به طول ۴ تا ۷ سانتی‌متر و ضخامت ۴ میلی‌متر در انتهای ساقه که صفت مشخصه این قارچ می‌باشد. گوشت قارچ متمایل به سفید تا زرد کمرنگ و اسپور پرینت سفیدرنگ است.

فصل رویش: تابستان و پاییز

 محل رویش قارچ آمانتیا جکسونی

به‌صورت مایکوریزال (Mycorrhizzal) یا درختان بلوط و کاج و کلاً درختان سخت‌چوب جنگلی همزیست است. ظهور قارچ فوق معمولاً به‌صورت منفرد و گاهی گروه‌های متفرق در روی زمین و بستر جنگل درختان مذکور مشاهده می‌گردد.

کیفیت قارچ: این قارچ دارای طعمی مشخصی نیست. گوشت قارچ متمایل به سفید تا زرد کمرنگ است.

نکات مهم درباره مصرف قارچ آمانتیا جکسونی

شماری از گونه‌ها و واریته های آمانیتا جکسونی ازجمله A.citrina var ،citrine ،A.fulva ،A.muscaria ،A.vaginula ،A.calyptrata ،A.crocea ،A.rubescens ،A.citrina خوراکی هستند و باید پس از پخت مصرف شوند. سایر گونه‌ها یا غیرخوراکی و یا بسیار سمی هستند به همین علت قالب متخصصین و قارچ شناسان حتی خوردن گونه‌های خوراکی را بدون تشخیص کامل و شناسایی دقیق مشخصات ظاهری تجویز نمی‌نمایند و درنهایت استفاده از انواع خوراکی و نیز گونه جک سوزنی را حتی با اشراف کامل به آن تست اولیه با مقدار کم و قطعاً پس از پخت توصیه نموده‌اند.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا