اخبار عمومی و گزارش

پرورش و تولید قارچ دکمه ای در دانشگاه

آموزش «تولید قارچ دکمه ای در منزل» در کارگاهی دانشجویی

راه اندازی سالن پرورش قارچ در دانشگاه لرستان به همت دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به جهت پروژه اشتغالزایی و کسب درامد از پروش قارچ ایجاد گردید.

به گزارش هاگ، مزرعه تولید پرورش قارچ دکمه ای، با حمایت این عزیزان برگزار شده است:

  • دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان
  • مشاوره علمی دکتر حسین میرزایی ‌نجف قلی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاه‌ پزشکی دانشگاه لرستان

در ایجاد این مزرعه فاطمه محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد بیماری‌ شناسی گیاهی و احسان حسنوند، دانشجوی دکترای بیماری‌شناسی گیاهی، مشارکت و همیاری داشته‌اند.

هدف از برگزاری مزرعه تولید پرورش قارچ دکمه ای، ارتقای مهارت دانشجویان علاقه‌مند برای تولید قارچ خوراکی و ایجاد درآمدزایی و اشتغال است. تولید قارچ از آن جهت عمومی است، که در هرفضایی، از در مساحت‌های کوچک، همچون انبارهای خانگی و زیرزمین‌ها تا مساحت‌های بزرگ، همچون کارگاه‌های صنعتی، می‌توان مزرعه پرورش قارچ تاسیس کرد.

در همین رابطه، دکتر حسین میرزایی نجف قلی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاهپزشکی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، بیان داشت که « قارچ­ های دکمه‌ای، دارای ترکیباتی سرشار از پروتئین، املاح باارزش، اسیدهای آمینه و ویتامین‎‌ها هستد. همچنین آنها مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر، آهن و مقدار کمتری کلسیم دارند و فاقد نشاسته اند. بنابراین برای بیماران دیابتی و رژیم لاغری، مناسب‌اند.»

دکتر میرزایی‌ نجف قلی تشریح کرد: «برای راه‌اندازی این شغل در وهله‌ نخست، مهمترین عامل، علاقه‌ داشتن به انجام این کار است. در وهله دوم، احداث سالن با رعایت استاندارد­های لازم و تجهیز سالن به وسایل مورد نیاز از جمله قفسه‌های فلزی، دستگاه رطوبت‌ساز، وسایل سرمایشی و گرمایشی، دماسنج، رطوبت‌سنج و دستگاه تهویه خروجی است»

وی افزود: «هر دوره پرورش قارچ، حدود دو ماه طول می‌کشد و تولیدکننده، سه تا پنج دفعه، برداشت محصول دارد.»

اعضای هیئت علمی، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان دانشگاه لرستان می‌توانند برای خرید قارچ خوراکی این کارگاه با شماره تلفن زیر تماس بگیرند:

09928931363 خانم محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *