قارچ و خانواده

فصل پاییز : قارچ خودرو بچینیم یا نچینیم!

5 قانون مهم چیدن قارچ‌های وحشی و جنگلی در فصل پاییز

با آغاز فصل پاییز، قارچهای خودروی دشت و جنگل را پر می‌کند و افراد زیادی را به طمع خوردن یک خوراکی خوشمزه پرخاصیت به سمت خود می‌کشاند. اما باید به خاطر داشته باشیم که این قارچ‌ها بخشی از یک اکوسیستم جنگلی جذاب و متعلق به همه موجودات هستند و تنها ما انسان‌ها نیستیم که در این چرخه قرار داریم. بنابراین لازم است به چیدن قارچهای وحشی و برای سلامت خودمان و محیط زیست به چند قانون اساسی در چیدن قارچها پایبند باشیم و دیگران را هم به رعایت این قوانین تشویق کنیم.

قانون اول: هر قارچی را لمس نکنید

اگر قارچی را نمی‌شناسید آن را لمس نکنید. قارچ‌هایی با کلاهک‌های سمی می‌توانند به سرعت خطر گیجی، حالت تهوع و مسمویت بالا را با خود به همراه داشته باشند. مطمئن باشید حتی حرفه‌ای هم در این زمینه ریسک نمی‌کنند. اگر دیدید که خرگوش‌ها، گوزن‌ها و یا سایر حیوانات جنگلی قارچی را مصرف کردند لزوما دلیلی بر غیرسمی بودن قارچ نیست. بعضی از گونه‌های قارچ سمی را که حیوانات به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، ما انسان‌ها حتی در دوز کم هم نمی‌توانیم تحمل کنیم.

قانون دوم: زیاده‌ روی نکنید

قارچ‌های وحشی را غارت نکنید! در حد یک کیلوگرم برای مصرف شخصی کافی است، اجازه بدهید دیگران هم استفاده کنند. این دیگران شامل هم‌نوعان خودتان و سایر موجودات جنگلی هم می‌شود. به علاوه بعضی از این قارچها حفاظت شده هستند و توسط محیط‌بانان مراقبت می‌شوند.

قانون 3: قارچ‌های جوان را بچینید

قارچ‌های پیر و فاسد را رها کنید تا در جنگل بمانند و بتوانند دوباره در طبیعت به صورت کود قارچی مورد استفاده قرار گیرند و با هاگهای خود دوباره قارچهای جدیدی را در جای دیگر برویانند. البته در یافتن و چیدن قارچهای وحشی جوان دقت کنید، زیرا کلاهکهای آنها ممکن است به قارچهای سمی خیلی شبیه باشید.

قانون 4: قارچ‌ها را پاره نکنید

به جای پاره کردن بهتر است قارچ خودرو را برش دهید. در صورت امکان،قارچهای در حال باردهی را با دست نچینید. زیرا با این کار رشد و توسعه آنها را مختل می‌کنید. بهتر است از یک چاقوی تیز کوچک برای این کار استفاده نمایید.

قانون 5: از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید

برای قارچ چینی سبد یا کیسه‌های پنبه‌ای را به کار ببرید. کیسه‌های پلاستیکی زود عرق میکنند و قارچها زودتر در آنها فاسد می‌شوند به علاوه اگر در جایی آن را جا بگذارید محیط زیست را تا سالهای سال آلوده خواهند کرد و بازیافت نمیشوند.

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا