قارچ های خوراکی

قارچ بهاره، قارچ پیاده‌رو + آرایه شناسی

 آگاریکوس بیتورکوئیس

برای آشنایی با قارچ وحشی خوراکی، آگاریکوس بیتورکوئیس قارچ بهاره، قارچ پیاده‌رو ( Spring agaric، pavement Mushroom) با ما همراه باشید.

آرایه شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • دسته: Agaricomycetes
  • رده: Agaricales
  • تیره: Agaricaceae
  • جنس: Agaricus
  • گونه: A. bitorquis
  • نام علمی: Agaricus bitorquis

مشخصات ظاهری قارچ بهاره:

این قارچ دارای کلاهک خشک، نرم، سفید (در اثر افزایش سن متمایل به زرد کم‌رنگ می‌شود) و قطر ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر محدب تا مسطح،  غالباً کلاه حاوی لکه است تیغه‌ها آزاد،  بسیار نازک به رنگ صورتی در جوانی،  و تبدیل به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز در هنگام رسیدن اسپورها می‌گردد.

ساقه به طول ۳ تا ۱۱ سانتیمتر و قطر ۲ تا ۴ سانتی‌متر استوانه‌ای تا چماقی یا گرزی شکل، سفت، سفید، نرم و حاوی پرده غشایی و پوشش یا غلاف ضخیم سفید میسلیومی در نزدیکی قسمت تحتانی ساقه موسوم به حلقه است.

گوشت قارچ سفت و مقاوم و با عطر ملایم است. اسپور پرینت قهوه‌ای‌رنگ است این قارچ از طریق کلاهک معمولاً کوتاه، متراکم، نرم، سفید و نسبتاً کثیفش قابل‌شناسایی است و غالباً در سطح خاک شکفته ظاهر می‌شود.

فصل رویش:  بهار تا پاییز

محل رویش: این قارچ ساپروبیک بوده و به‌صورت منفرد و یا مجتمع در کنار جاده‌ها، حاشیه پیاده‌روها، اراضی بایر به‌ویژه در خاک‌های سنگین و نیز حتی از میان آسفالت‌ها و درزهای بین بلوک‌های پیاده‌روها و یا چمن‌ها و فضاهای سبز می‌روید. قارچ فوق در اروپا و بخش‌هایی از آمریکای شمالی به‌صورت خودرو می‌روید.

 کیفیت قارچ پیاده‌رو:

این‌گونه بسیار خوش‌طعم،  نسبتاً معطر بافت، متراکم و سفت و قابلیت استفاده در انواع غذاها را دارا می‌باشد.
قارچ بیتورکوئیس  به علت قابلیت‌های ویژه ازجمله مقاومت نسبت به انواع مختلف بیماری‌های ویروسی، رشد و تولید در درجات بالاتر از سایر گونه‌های آگاریکوس به  ویژه قارچ دکمه‌ای، و نیز تحمل بیشتر دوز های بالا گازکربنیک،  از سال ۱۹۶۸ به  صورت تجاری اقدام به تولید پرورشی آن گردیده و اینک نیز مانند قارچ دکمه‌ای به‌صورت پرورشی تولید و در معرض فروش قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا