انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی با قارچ روسولا سبز (Russula)

قارچ روسولا سبز Russula aeruginea (Green russula) قارچ چتری با رنگی زیبا که با توجه به شرایط نوری کم رنگ یا پررنگ است. در جنگل ها و در فصول بهار و پاییز بیشتر دیده می شود. قارچ روسولا سبز، غیر خوراکی است و ایجاد مسمومیت می کند.

  • نام: قارچ روسولای سبز Russula aeruginea  
  • شاخه: Basidiomycota 
  • طبقه: Agaricomycetes 
  • راسته: Russulales 
  • خانواده: Russulaceae

پراکنش

روسولا یا بریتل گیل سبز در سرتاسر اروپا بویژه ایرلند و بریتانیا وجود دارد و همچنین دربسیاری از نقاط دیگر جهان از جمله آمریکای شمالی گزارش شده است.

تاریخچه تاکسونومیک روسولای سبز

این قارچ شکننده شکننده شسته و رفته توسط الیاس مگنوس فرایز در سال 1863 توصیف و نام علمی آن را که در حال حاضر پذیرفته شده است، داده است.

Russula نام عمومی این قارچ به معنای قرمز یا مایل به قرمز است، و در واقع بسیاری از قارچ های این گونه کلاهک قرمز دارند. لقب خاص aeruginea به معنای از پیشوند لاتین aerug می آید که می تواند به معنای سبز آبی، سبز یا سبز تیره باشد (در گذشته Russula aeruginea معمولاً به عنوان Russula سبز-علفی شناخته می شد)

راهنمای شناسایی

کلاهک:

دارای کلاه لبه دار به رنگ سبز چمنی کم رنگ تا بسیار کم رنگ، و به تدریج به سمت حاشیه کم رنگ تر می شود، کلاهک Russula aeruginea محدب، صاف، فقط در مرکز، گاهی اوقات با فرورفتگی خفیف، چرب وقتی مرطوب است حاشیه گاهی کم شیار، عرض 4 تا 9 سانتی متر فاقد سطح ترک خورده است.

تیغه ها:

دارای تیغه های سفید، در نهایت با افزایش سن زرد به هم چسبیده و شلوغ می شوند.

ساقه:

دارای ساقه سفید، کم و بیش استوانه ای، گاهی اوقات در پایه مخروطی. طول 4 تا 8 سانتی متر، قطر 0.7 تا 2 سانتی متر.

اسپور:

دارای هاگ بیضوی، 6-10 x 5-7μm (به استثنای خارها)، تزئین شده با زگیل های گرد تا ارتفاع 0.7 میکرومتر که توسط چند خط ظریف به هم وصل شده و یک شبکه جزئی را تشکیل می دهند.

زیستگاه و نقش اکولوژیکی

اغلب در لبه‌های جنگل‌های کاج یافت می‌شود، اما تقریباً همیشه در زیر درخت غان یافت می‌شود. به طور مشترک با سایر اعضای Russulaceae، Russula aeruginea یک قارچ ectomycorrhizal است.

فصل رویش:

جولای تا اکتبر در بریتانیا و ایرلند.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های سمی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا