انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی کامل با قارچ سیگار شیطان + آرایه شناسی

قارچ سیگار شیطان یکی از نادرترین قارچ‌ هایی است که تا به‌ حال شناسایی‌ شده است و به شکل ستاره دیده می‌شود. این قارچ با نام علمی کوریواکتیس (Chorioactis geaster) که در ژاپن به آن کینومیتاکه می‌گویند، تنها در مناطقی از تگزاس، ژاپن و بیشتر در کوه‌های نارا دیده‌شده است.

آرایه‌شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • دسته: Ascomycota
  • رده: Pezizomycetes
  • راسته: Pezizales
  • تیره: Chorioactidaceae
  • سرده: Chorioactis
  • گونه: C. geaster
  • نام علمی: Chorioactis geaste

تاریخچه  

اولین بار قارچ سیگار شیطان، در آستین تگزاس توسط گیاه شناس لوسین مارکوس آندروود، جمع‌آوری شد و این گونه در سال 1893 Urnula geaster نام گرفت. بعداً در سال 1937 در کیوشو ژاپن هم یافت شد، اما تا سال 1973 این قارچ دوباره در ژاپن گزارش نشد. گونه جدیدی از Chorioactis چند سال پس از کشف اولیه یعنی در 1968، برای قرار دادن در کنار این گونه منحصر به فرد آن پیشنهاد شد، اما پذیرفته نشد.

طبقه بندی این قارچ باعث سردرگمی شده است. در سال 1902، دانش‌آموز قارچ‌شناس، السی کوپفر، طبقه‌بندی پیشنهادی گونه‌های مختلف در جنس‌های Urnula و Geopyxis را مورد تردید قرار داد ، همانطور که در انتشارات سال 1896 در مورد Discomycetes توسط هاینریش رم، قارچ‌شناس آلمانی پیشنهاد شد.. او انتقال رهم از گونه به جنس Geopyxis را غیرمنطقی دانست.

از لحاظ تاریخی، علی‌رغم ناسازگاری در ساختار میکروسکوپی آسک، و ساختار کیسه مانندی که در آن هاگ‌ها تشکیل می‌شود، Chorioactis در خانواده قارچ Sarcosomataceae قرار می‌گرفت. اما تجزیه و تحلیل‌های فیلوژنتیکی در دهه گذشته طبقه‌بندی آن را تغییر داد. به این ترتیب همراه با سه گونه دیگر ، خانواده Chorioactidaceae را تشکیل می‌دهند، که به طور رسمی در سال 2008 به رسمیت شناخته شد.

در سال 1997، کریس هریس ، سناتور ایالت تگزاس، لایحه‌ای را برای تبدیل C. geaster به قارچ رسمی ایالت تگزاس ارائه کرد. این لایحه به تصویب سنا رسید اما در مجلس موفق نشد. قانونگذار تگزاس سرانجام ستاره تگزاس را به عنوان “قارچ ایالتی تگزاس” رسمی در سال 2021 تعیین کرد.

قارچ سیگار شیطان

شکل ظاهری 

شکل قارچ سیگار شیطان تا قبل از آن که کاملا باز شود تا حدودی شبیه یک سیگار قهوه‌ای تیره یا سیاه است، اما وقتی باز شد شبیه یک ستاره است که چهار تا هفت پره چرمی دارد. سطح داخلی بدن میوه دارای بافت هاگدار معروف به هیمنیوم است و بسته به سن آن به رنگ سفید تا قهوه‌ای می‌باشد. باز شدن بدن میوه گاهی با صدای خش خش عجیب و انتشار یک ابر دودی از هاگ همراه است.

نمونه‌های جوان C. geaster دارای بدن میوه‌ای توخالی، چماق‌شکل، قهوه‌ای تیره است که به ساقه متصلند. ساقه که معمولاً در زمین مدفون است، کوتاهتر از بدنه توخالی میوه است و از نظر طول با آن برابر می‌باشد. اگرچه طول ساقه بسته به عمق ریشه زیرزمینی متصل به آن، تا حدودی متغیر است.

گوشت ساقه و دیواره بدن میوه سفید است، در حالی که سطح داخلی آن زرد مایل به سفید بوده و با افزایش سن به قهوه ای روشن تبدیل می‌شود. پهنای بدنه میوه از 1.2 تا 3.5 سانتی متر در ضخیم ترین قسمت متفاوت است و طول آن 4 تا 12 سانتی متر است.

ساقه 0.75 تا 1.5 سانتی‌متر عرض، و 1 تا 5 سانتی‌متر طول دارد. ساقه و بدن میوه هر دو توسط یک لایه متراکم از موهای نرم، قهوه‌ای، مخملی یا تومنتوم پوشیده شده‌اند. در دوران بلوغ، بدن میوه به چهار تا هفت پرتو تقسیم می‌شود که شبیه به قارچ‌های جنس Geastrum هستند.

هاگ‌ها در سطح داخلی پرتوها قرار می گیرند که بسته به بلوغ نمونه، ممکن است رنگ آنها از مایل به سفید تا زعفرانی، ماهی سالمون ، کره و شاه بلوط متغیر باشد. پره‌های چرمی تا 0.35 سانتی متر ضخامت دارند. بدن میوه تا اندکی قبل از تخلیه هاگ بسته باقی می‌ماند.

انقباض (باز شدن بدن میوه) توسط فشار وارد شده توسط پارافیزهای متورم – سلولهای استریل (به عنوان مثال، غیر تولید مثلی) که بین آسکوسپورها پراکنده شده‌اند، ایجاد می‌شود. انحلال با انتشار ابرهایی از هاگ، شبیه دود همراه است. تصور می‌شود که اسپور پس از پارگی به دلیل تغییر ناگهانی رطوبت نسبی بین محفظه داخلی بدن میوه و محیط بیرون ایجاد می‌شود. این انقباض با صدای خش خش مشکوکی همراه است، که البته یک پدیده شنوایی شناخته شده که در حدود 15 گونه قارچ دیگر نیز رخ می‌دهد.

هاگ‌ها مستطیلی یا دوکی شکل هستند و حاوی سه تا پنج برگ صاف روغنی هستند، و دارای ابعاد 54-68 میکرومتر در 10-13 میکرومتر هستند. وقتی با میکروسکوپ الکترونی مشاهده می‌شوند، لکه‌ها یا سوراخ‌های کوچکی دارند و به طور همزمان در آسکوس رشد می‌کنند.

مانند سایر دیسکومیست‌ها، بدن میوه قارچ سیگار شیطان از سه لایه بافت مجزا تشکیل شده است: هیمنیوم، هیپوتسیوم و اگزیپلوم. هیمنیوم حاوی هاگ، بیرونی ترین لایه سلول ها، حاوی آسکی است که با سلول های استریل به نام پارافیز پراکنده شده است. در C. geaster ، آسک‌های چماقی شکل 700-800 میکرومتر طول و 14-17.25 میکرومتر ضخامت دارند. آنها به طور ناگهانی در پایه به یک ساقه باریک منقبض می‌شوند. پارافیزها در ابتدا رشته‌ای یا نخ مانند هستند. اما با افزایش سن متورم می شوند و شبیه رشته ای از مهره‌ها (مونیلیفرم) می‌شوند.

اعتقاد بر این است که تورم پارافیزها باعث انبساط هیمنیوم و متعاقب آن تقسیم بدن میوه به پرتوها می شود. این رشد آسک را در موقعیت بهینه برای انتشار و پراکندگی اسپور قرار می‌دهد. پشتیبان سلول‌های هیمنیوم یک لایه نازک از هیف های محکم در هم تنیده به نام hypothecium است، و در زیر آن یک لایه ضخیم از هیف های در هم تنیده شل به نام excipulum وجود دارد. این لایه بافتی، مشابه پارانشیم موجود در گیاهان، بافتی فیبری به بافت می‌دهد.

لایه excipulum به طور متوسط ​​34 میکرومتر قطر دارد، در حالی که هیپوتسیم 10-14 میکرومتر است. هنگامی که با میکروسکوپ الکترونی مشاهده می شود، “موهای” قهوه ای تیره در سطح بدن میوه را می توان دید که با زگیل های مخروطی یا خارها تزئین شده است.

محل رشد

قارچ سیگار شیطان معمولاً در ایالات متحده در تگزاس بر روی کنده یا ریشه‌های مرده نارون و سرو رشد می‌کند که به سیگار شیطان یا ستاره تگزاس شناخته می‌شود. در ژاپن هم بسیار کم و اندک در روی کنده یا ریشه‌های بلوط مرده می‌روید و به کینومیتاکه (キリノミタケ) معروف است.

زیستگاه طبیعی این قارچ در ژاپن به دلیل عمل جنگل زدایی و کاشت مجدد با سرو ژاپنی ( Cryptomeria japonica ) در حال از بین رفتن است و این قارچ کمیاب در فهرست گونه‌های در معرض خطر ژاپن قرار گرفته.

در تگزاس، این قارچ در شهرستان‌های Collin ،،ays ،Travis ، Dallas ، Denton ، Guadalupe ، Tarrant ، Hunt ، [34] و Bell گزارش شده است. شهرستان‌های تراویس، هیز و گوادالوپ در مرکز تگزاس قرار دارند، در حالی که بقیه در بخش شمال شرقی ایالت در کنار هم قرار دارند. زیستگاه آن در تگزاس هم به دلیل صنعتی شدن مورد تهدید است.

دانشمندان نمی دانند که چرا این قارچ به طور مرموزی فقط در تگزاس و ژاپن زندگی می‌کند، مکان هایی با عرض جغرافیایی تقریباً یکسان که اما 11000 کیلومتر (6800 مایل) از هم فاصله دارند! فرد جی سیور اظهار داشت: “این تنها تصویر دیگری از توزیع غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی بسیاری از گونه‌های قارچ است. توضیح آن در واقع دشوار است، و ما فقط حقایق را همانطور که هستند می‌پذیریم.”

سیگار شیطان

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا