قارچ های خوراکی

قارچ کوردیپس میلیتاریس (ویدئو)

قارچ کوردیپس میلیتاریس یک نوع قارچ از خانواده Cordycipitaceae و گونه Cordyceps است که نخستین بار توسط کارل لینه در سال 1753 کشف و نام  Clavaria militaris توصیف شد. در اصطلاح عموم مردم گاهی آن را قارچ کوردیپس می‌نامند که با قارچ کرم ابریشم یا انواع دیگری از قارچهای دسته کوردیپس اشتباه گرفته می‌شود.

آرایه شناسی کوردیپس میلیتاریس

فرمانروا: قارچ‌ها
رده: آسکومیکوتا
راسته: Hypocreales
تیره: سر چماقیان ماری
سرده : Cordycipitaceae
گونه‌ها: کوردیپس
نام علمی: Cordyceps militaris

ویژگی های ماکروسکوپی

این قارچ به ارتفاع 1 تا 8 سانتی‌متر می‌رسد و سر آن به شکل چماق است و میوه‌های نارنجی و قرمز رنگ دارد . قارچ کوردیپس میلیتاریس از شفیره‌های مرده زیرزمینی رشد می‌کند و روی چماقی شکل آن با استروما پوشیده شده که در آن میوه، پریتسیا، قرار میگیرد. سطح تقریباً سوراخ شده به نظر می‌رسد و بافت قارچی داخلی سفید مایل به نارنجی کم رنگ است.

قارچ کوردیپس میلیتاریس
قارچ کوردیپس میلیتاریس

هاگ‌ها صاف، هیالین، رشته‌ای بلند و اغلب منفذدار هستند. آنها تا بلوغ در زیر منافذ 3-7 میکرومتر × 1-1.2 میکرومتر تجزیه می ‌شوند. آسک‌ها بلند و استوانه‌ای هستند. گاهی یک حالت آنامورفیک که ایساریا است دیده می‌شود. توده‌های میسلیوم سفید در اطراف حشره انگلی تشکیل می‌شوند. با این حال، به دلیل تنوع در گونه‌های کوردیپس ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند.

اکولوژی و پراکندگی

Cordyceps militaris یک قارچ حشره پاتوژن است، به این معنی که حشرات را انگلی یا به اصطلاح زامبی می‌کند. این قارچ در سراسر نیمکره شمالی پخش شده و بدن‌های میوه‌دهی آن، از اوت تا نوامبر در اروپا ظاهر می‌شوند.

  کشت و تجاری سازی

قارچ کوردیپس میلیتاریس و پودر و مکمل
پودر و مکمل قارچ کوردیپس میلیتاریس

قارچ کوردیپس میلیتاریس C. militaris را می‌توان در محیط‌های مختلفی از جمله شفیره کرم ابریشم، برنج و تغذیه مایع کشت کرد. امروزه این قارچ را به صورت تجاری هم کشت کرده و هم به صورت تازه، هم در قالب پودر و مکملهای خوراکی به بازار عرضه می‌کنند.

خواص قارچ کوردیپس میلیتاریس

خواص این قارچ بسیار متنوع و فراوان است و روز به روز بر کاربردهای دارویی آن افزوده می‌شود. C. militaris یک منبع بالقوه متابولیت‌های زیستی برای داروهای گیاهی است و  از زمان‌های قدیم برای احیای سیستم‌های مختلف بدن استفاده می‌شده است. در طب سنتی چینی، این قارچ را به عنوان یک جایگزینی ارزان برای Ophiocordyceps sinensis در نظر میگیرند.

C. militaris حاوی پروتئین CMP18 است که آپوپتوز را در شرایط آزمایشگاهی به میتوکندری القا می‌کند.به این ترتیب ممکن است خوردن آن سمی باشد که پختن قارچ پروتئین را از بین می‌برد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله خواص قارچ سرچماقی مراجعه نمایید.

خواص قارچ کوردیپس میلیتاریس
خواص قارچ کوردیپس میلیتاریس

نحوه استفاده قارچ کوردیپس

راهنمایان میدانی آمریکای شمالی آن را هم به صورت غذا و هم به صورت داروی غیرخوراکی در نظر می‌گیرند. در آسیا از بدنه میوه آن به عنوان قارچ در غذاهایی مانند انواع سوپ استفاده می‌شود که دستور پختهای متعددی هم برای آن امروزه وجود دارد و مورد علاقه بسیاری از مردم جهان است.

سوپ قارچ کوردیپس
سوپ قارچ کوردیپس
برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا