معرفی انواع قارچ و آشنایی با تمام قارچ ها
موضوعات داغ

آشنایی کامل با 14 نوع قارچ خوراکی + ویدئو

محبوب ترین قارچ های خوراکی را بشناسید

همراه ما باشید با معرفی 14 نوع قارچ خوراکی.

برای آشنایی با انواع قارچ خوراکی و شرایط پرورش آن با ما همراه باشید.

 

قارچ Agrocybe Aegerita Black Poplar

این نوع قارچ خوراکی نسبتاً در شرایط آسانی رشد می‌کند اما محصول آن عموماً کم است. ازآنجاکه کلاهک‌ها نسبت به خشکی بسیار حساس هستند، لایه‌ای از کود مرطوب خزه پوسته خردشده صدف (به نسبت حجمی ب ترتیب ۹ به ۱) بر روی هر ردیف ریخته می‌شود: این امر می‌تواند باعث افزایش محصول شود.

قارچ دکمه‌ای معمولی:

این نوع قارچ خوراکی قارچ سفید دکمه‌ای نام دارد و گونه‌های متعدد آن، (Portobelini, Portobello, Crinmini) بر لایه‌های کود می‌رویند. ماشوره به‌تنهایی یا به همراه کود فضله اسب، مواد اولیه کود موردنیاز است و عوامل ساختاری و شیمیایی لازم را فراهم می‌کند.

ماشوره با نیتروژن غنی‌شده آیت نیتروژن در حالت مواد زائد گوناگون کشاورزی مثل تخم پنبه و فضله مرغ به کود اضافه می‌شود.

در خلال تولید کود کیفیات فیزیکی ویژه‌ای (تراوایی هوا و آب که موجب نگهداری فواید آنان می‌شود) و خصوصیات شیمیایی  (در دسترس بودن مواد مغذی برای قارچ و دست نیافتن ارگانیسم‌های رقیب به آن مواد) به‌عنوان فاکتوری ارگانیک پدید می‌آیند و مصرف می‌شوند.

در این میان حرارت به مدد تولید میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شود دمای موردنیاز برای این فرآیندها توسط توده‌ای از ماشروم در اندازه‌ای معین تأمین می‌شود.

اتاقک‌های خاصی دما، رطوبت و هوای تازه کنترل‌شده همگی برای فراهم آوردن شرایط صحیح پاستوریزه‌کردن لازم‌اند و نیز برای شرایط  پایان فرآیندهای تولید کود مگر در حالتی که کود از پیش مهیا باشد روند پرورش قارچ دکمه‌ای سفید بسیار تکنیکی و عموماً در وادی تخصصی پرورش‌دهندگان تفریحی یا خرده‌پاست.

قارچ انوکی Enoki یا قارچ سوزن طلایی (Flammulina Velutipe)

قارچ انوکی نوعی قارچ خوراکی است که بر لایه‌ای استاندارد خاک‌ اره می‌روید و می‌توان آن را در محفظه‌های متعددی از آن جمله: ظرف دربسته فیلتر دار، پرورش داد. ازنقطه‌نظر اقتصادی قارچی انوکی را معمولاً در شیشه‌های دهان‌گشاد بسیار شبیه ظرف‌های مربا پرورش می‌دهند.

پس از آنکه کاشت آنها انجام شد قارچ در تاریکی و در محیطی سرد با روکش‌هایی بر شیشه محتوی برای افزایش میزان CO2 می‌روید. این قارچ تقریباً کلاهک ندارد و حلقه‌حلقه است. قارچ Enoki نسبتاً سریعم روید.

قارچ Maitake یا مرغ درختان Grifola frondosa

Nameko از محبوبترین قارچ‌ها در ژاپن است. این نوع قارچ خوراکی قارچ بر لایه‌ای خاک‌اره‌ی استاندارد در ظروف دربسته فیلتر دار می‌روید. برای رویش بذر محفظه را باید از رطوبت بسیار بالا با مه اندک محافظت کرد.

قارچ یال شیر Hericium erinaceus

این نوع قارچ خوراکی که مزه‌ای همچون گوشت خرچنگ دارد بر لایه خاک اره استاندارد می‌روید. برخلاف بسیاری از قارچ‌ها این قارچ دارای پره‌های حاوی هاگ نیست؛ در عوض هاگ‌های آن توسط دنده‌هایی که همچون تندیل های ظریفی که از زیر آن آویزان هستند تولید می‌شود.
نوع قارچ خوراکی

قارچ صدف صورتی انواع Pleurotus

قارچ صدف صورتی راحت‌ترین قارچ خوردنی برای پرورش دادن است. انواع گوناگون قارچ صدفی را می‌توان بر منابع گوناگون سلولز (که شامل ترکیبات قهوه باشد) روزنامه و پوسته‌ی غلات پرورش داد. خاک‌اره استاندارد نیز سطح کشت مناسبی برای این قارچ برای پرورش‌دهندگان آماتور، پوسته خردشده گندم باشد که با قرار دادن به مدت یک ساعت در زیر آب با دمای 165 فارنهایت پاستوریزه شده است.

ظرف‌های دربسته پلاستیکی که با خاک‌اره پرشده‌اند و با گرده و بذر آغشته شده معمولاً مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در مزارع بزرگ و وسیع ظروف پلاستیکی بذر طویلی از سقف آویزان هستند. سوراخ‌هایی به‌منظور مبادله هوا و نیز رشد قارچ‌ها از میان آنها روز ظروف تعبیه‌شده است. بذرافشانی را می‌توان بدون فیلترهای مخصوص انجام داد چراکه قارچ‌های گونه Pleurotus بسیار سریع رشد می‌کنند و بیشتر ارگانیسم‌های موجود در خاک‌اره را در این رقابت از میان می‌برند.

قارچ Reishi یا قارچ جاودانگی (Ganoderma lucidum)

این نوع قارچ خوراکی سفت‌تر از آن است که بتوان آن را تناول کرد اما به دلیل شهرتش در دارا بودن فواید دارویی در چای از آن استفاده می‌شود. این قارچ روی خاک‌اره رشد می‌کند و در مخازن گوناگونی نیز قابل پرورش است ازجمله محفظه سرپوشیده فیلتر دار.

قارچ Shittare یا قارچ بلوط سیاه (inula edodes)

این نوع قارچ خوراکی شیتاکه نسبتاً در شرایط آسانی می‌روید و یکی از محبوب‌ترین قارچ‌ها در ایالات‌متحده آمریکاست. امروزه پرورش‌دهندگان قارچ در ایالات‌متحده سالانه بیش از 5 میلیون پوند از این قارچ را تولید می‌کنند.

به‌مانند بسیاری دیگر از قارچ‌های مرغوب شیتاکه در مخزن سربسته پلاستیکی بر لایه‌های خاک‌اره می‌روید نژادهای گوناگون این قارچ زمان‌های متفاوتی را در امر جوانه زدن به خود اختصاص می‌دهند. برخی این مدت را حدود چهل و پنج روز می‌دانند در حالی که بعضی دیگر برای تکمیل عمل به 100 روز احتیاج داند.

پس‌ازاین مدت ظرف پلاستیکی برداشته می‌شود و قالب‌ها به اتاقک رشد منتقل می‌شوند.(پس از برداشت محصول قالب‌ها را می‌توان برای عمل رشد دیگری آآماده‌کرد کرد.

برای این منظور قالب‌ها را آن‌قدر در آب خیس می‌دهند تا اینکه آن قالب به وزن اولیه خود بازگردد.

تفاوت تغذیه ای قارچ های خوراکی

در کل این نوع قارچ‌های خوراکی منبع خوبی از مواد مغذی هستند و از مواد غذایی کم‌کالری به‌حساب می‌آیند. اما به جهت میزان مغذی بودن باهم تفاوت‌هایی دارند.
نوع قارچ خوراکی

تمامی قارچ‌ها میزان سدیم و چربی در آنها بسیار پایین است. پوسته آنها سرشار از فیبر است که برای رفع یبوست بسیار مفید شناخته‌شده است. فیبر، ترکیبی از کربوهیدرات‌هایی همچون گلیکوژن، مونوساکاریدها،دی‌ساکاریدها، قندهای الکلی و کیتین است.

در ادامه ویدیویی از معرفی چند گونه قارچ خوراکی را مشاهده نمایید.

پروتئین ها

این ماده غذایی برای افرادی که فشارخون بالا دارند و تحت رژیم‌درمانی هستند، بسیار مؤثر بوده و قابلیت هضم پروتئین قارچ خوراکی عامل بسیار مهمی در ارزش غذایی آن به‌حساب می‌آید زیرا حدود ۷۱ تا ۹۰ درصد پروتئین قارچ قابل‌هضم است.

قارچ خوراکی غنی از تیامین (ویتامین B۱)، ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، نیاسین (ویتامین B۳)، پانتوتنیک اسید (ویتامین B۵)، ویتامین B۶، ویتامین D، اسید فولیک، منگنز، منیزیم، پتاسیم، روی و عنصر سلنیوم است.

سلنیوم آنتی‌اکسیدانی است که با ویتامین E کار می‌کند و سلول‌ها را در برابر رادیکال‌های آزاد که سرطان‌زا هستند در امان نگه می‌دارد.

جالب است بدانید که دریافت روزانه سلنیوم از ابتلا به سرطان پروستات نیز پیشگیری می‌کند. برای کسانی که گوشت ماهی یا شیر مصرف نمی‌کنند، قارچ خوراکی منبع بسیار غنی از ویتامین D به‌حساب می‌آید.

قارچ‌های خوراکی در گذشته

قارچ‌های خوراکی از گذشته به عنوان مواد غذایی لذیذ و بسیار مفید در زندگی بشر نقش مهمی دارند.

نوع قارچ خوراکی

این قارچ ها دارای اندام گوشتی که اصطلاحا کلاهک نامیده می شوند، هستندکه در حقیقت وظیفه انها تولید اسپور بوده که نقش بسیار مهمی در حفظ بقای قارچ در طبیعت را بر عهده دارند. این اندام گوشتی ممکن است رو یا زیرزمین تشکیل شوند.

خوراکی بودن قارچ‌ها یعنی عدم وجود ترکیبات سمی خطرناک  و داشتن مزه و بوی مطبوع برای انسان. قارچ‌ های خوراکی به دلیل ارزش غذایی منحصر بفرد  برای تغذیه انسان از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

از هزاران سال پیش قارچ‌های خوراکی موردتوجه انسان بوده‌اند. گروهی از این قارچ ها مانند مخمرها نه تنها خوراکی هستند بلکه با  تخمیر مواد، فرآورده‌های متعددی را برای صنعت غذا و سایر صنایع تولید کرده و بخشی از نیازهای انسان را مرتفع می کنند.

ارزش غذایی قارچ‌ها با وجود انواع عناصر و ترکیبات نظیر املاح، قندها ، ویتامین‌ها، پروتئین ها و غیره سبب شده تا قارچ‌ها  در ردیف مواد غذای غنی و ارزشمند قرار گیرند. قارچ‌ها عموما  حاوی 90-95% آب   هستند و بافت گوشتی آن‌ها ازنظر هضم همانند سبزیجات و حبوبات است.قارچ هخا به دلیل داشتن گلوسیدها با حبوبات خشک واجد نشاسته و پروتینها با گوشت حیوانی قابل‌مقایسه هستند.

پیشینه قارچ

قارچ‌ها از زمان باستان با اهداف گوناگون مورداستفاده قرارگرفته‌اند طبق شواهد به‌دست آمده از فسیل‌ها بسیار قبل‌تر از آن‌که بشر حیات خود را آغاز کرده باشد، تقریباً 130 میلیون سال پیش یعنی از دوران کرتاسه، قارچ‌ها وجود داشتند و احتمالاً انسان با دیدن مصرف قارچ‌ها توسط حیوانات به خوردن آن ترغیب شده است.

طبق افسانه‌های موجود اولین بار که کلمه قارچ به کاررفته، حدود 3500 سال پیش از میلاد مسیح بوده است. تا قبل از آن مصری‌ها به قارچ‌ها لقب گیاه جاویدان داده بودند که فقط در دربار و توسط پادشاه مصرف می‌شده و مردم عادی از خوردن آن محروم بوده‌اند؛ همین قانون توسط رومی‌ها نیز اجرا می‌شده و حتی چیدن بعضی از قارچ‌ها مجازات قطع دست را به همراه داشته است.

قدیمی‌ترین اثر کتبی مربوط به قارچ

قدیمی‌ترین نوشته‌ای که درباره قارچ‌ها وجود دارد به 1200 سال پیش از میلاد برمی‌گردد. بعضی از قارچ‌های توپ پفکی از کندوکاوهای باستان‌ شناسی انگلیسی کشف‌شده که حدود 2000 سال قدمت داشته و اعتقاد بر این است که برای توقف خونریزی زخم‌ها و به‌عنوان آتش زنه بکار می‌رفته است.

شاید قارچ تنها غذایی بود که افراد مهم و متشخص خود به جمع‌آوری و پخت آن علاقه داشتند. یونانیان بر این عقیده بودند که خوردن قارچ انسان را قوی، با اراده، باروحیه روحانی و معنوی و به خدا نزدیک‌تر می‌کند. در کتاب هادیت کلیمیان نوشته‌شده است که قارچ توسط حضرت موسی برای قوم یهود فرستاده شد تا بتوانند 40 سال گرسنگی را در صحرا را تحمل کنند.

نوع قارچ خوراکی

تغذیه از قارچ به عنوان ماده غذایی

خوردن قارچ ها در اغلب کشورهای جهان متداول شده است و به نظر می‌رسد که میزان مصرف آن در کشور فرانسه بیش از سایر ممالک دنیاست؛ در سال‌های  1870 تا 1914 تجارت قارچ‌های اریکولر در خاور دور مخصوصاً چین و هندو چین رواج بسزایی داشته. اکنون نیز در کشورهای اروپایی هرساله در حدود یک‌ میلیون لیره بابت خرید این قارچ پرداخت می‌گردد.

این نوع قارچ‌ها بعدها در طول جنگ جهانی اول به‌عنوان جایگزینی برای نوار باندپیچی برای بستن زخم‌ها مورداستفاده قرار گرفت. در سال 1991 در دامنه کوه‌های آلپ بین ایتالیا و اتریش جسد مردی متعلق به 5 هزار سال پیش پیدا شد که به مرد یخی معروف شد. همراه مرد یخی قارچ دارویی به نام پیپتوپورس بتولینوس پیدا شد که گواه شناخت انسان از خواص قارچ‌ها است.

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا