کتابخانه قارچ

کتاب تولید و عرضه قارچ‌ های صدفی و دکمه‌ ای

یک کتاب جامع برای همه علاقه‌مندان به پرورش قارچ

معرفی کتاب تولید و عرضه قارچ‌های صدفی و دکمه‌ای

  • نام کتاب: تولید و عرضه قارچ‌ های صدفی و دکمه‌ ای
  • پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
  • ناشر: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران “سهامی خاص”
  • زبان: فارسی
  • شابک:  ۳- ۲۷۰۲ – ۵ ۰ – ۹۶۴ – ۹۷۸
  • تعداد صفحه: ۱۷۰
  • چاپ هفتم: 1401

یک کتاب مناسب برای همه علاقه‌مندان به فعالیت در صنعت قارچ، در هر سن و سالی، کتاب تولید و عرضه قارچ‌ های صدفی و دکمه‌ ای است که به رایگان در سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قابل دسترسی می‌باشد. این کتاب یک خودآموز قابل توجه و کاربردی برای همه کسانی است که تازه می‌خواهند فعالیت در زمینه قارچ های خوراکی را آغاز کنند.

سازمان آموزش و پرورش کشور در رشته امور باغی از شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای در گروه کشاورزی و غذا، در پایه دهم دوره دوم متوسطه، درسی به نام تولید و عرضه قارچ های صدفی و دکمه ای تدوین کرده است. تا دانش‌آموزان را با صنعت قارچ آشنا نموده، و علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه قارچ را استعدادسنجی و شناسایی نماید. این کتاب برای دستیابی به اهداف این درس نوشته شده‌است.

مباحث موجود در کتاب

انتظار می‌رود مخاطبان با مطالعه این کتاب و حضور در کلاسهای درس مربوطه، شایستگی فنی جذب در بازار کار صنعت قارچ را با کسب توانایی‌هایی زیرا به دست آوردند:

  • تعیین محل پرورش قارچ های خوراکی
  • تهیه مواد بستری قارچ
  • ایجاد بستر قارچ های خوراکی
  • مایه‌کوبی
  • میسلیوم رانی
  • کنترل عوامل محیطی قارچ
  • نحوه افزودن خاک پوششی
  • خراش‌دهی خاک پوششی
  • هوادهی خاک پوششی
  • عملیات نگهداری ضمن رشد قارچ های خوراکی
  • برداشت، درجه‌بندی و بسته‌بندی قارچ های خوراکی.

به علاوه امید بر این است که مخاطب دوره با این واحد درسی، و محتوای کتاب تدوین شده، شايستگي‌هاي غير فني براي پيشرفت و موفقيت در آينده مانند نوآوري و مصرف بهينه، شايستگي‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مانند كار با نرم افزارها، و شايستگي‌هاي مربوط به يادگيري مادام‌العمر مانند كسب اطلاعات از منابع ديگر را به دست آورد.

کتابهای شاخه فنی و حرفه‌ای، به صورت پودمانی طراحی میشوند. یعنی دانش‌آموز می‌تواند یک یا چند پودمان را انتخاب و در آن حوزه شروع به فعالیت عملی نماید. همچنین از کتاب به عنوان یک راهنما و خودآموز کمک بگیرد.
این کتاب شامل 5 پودمان و ده واحد یادگیری به شرح زیر است.

پودمان 1 : آماده کننده سالن

هدف تعریف این پودمان، آشنایی مخاطب با محیط مناسب برای پرورش قارچ های خوراکی، و شرایط لازم برای ایجاد سالن‌های قارچ است. به علاوه انتظار می‌رود با مطالعه این بخش افراد با موادی که برای کشت قارچ لازم است آشنا شوند و بسترهای پرورش قارچ را بشناسند.
این پودمان در دو بخش تعریف میشود:

تعیین محل پرورش قارچ خوراکی

تهیه مواد بستر قارچ

 

پودمان 2 : کشت کار قارچ

پودمان بعدی، به منظور ایجاد مهارت برای تولید بستر قارچ های خوراکی و ورود به صنعت کمپوست‌سازی طراحی شده است. هدف آشنایی مخاطب با ایجاد انواع کمپوست‌های مناسب برای پرورش قارچ، تهیه مواد غذایی و اسیدهای آمینه در مقادیر مناسب، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت باکتری‌های ضروری، حذف پاتوژن‌های بیماری‌زا از بستر و بهبود ساختمان فیزیکی برای هوادهی به قارچ‌ها است.

هدف این بخش آشنایی مخاطب با عملیات کشت قارچ در بستر است. همچنین فرآیند مایه‌زنی یا اسپان‌زنی (کاشت بذر یا اسپان قارچ به میزان معین در داخل بستر کمپوست) تدریس میشود. با مطالعه این بخش توانایی انجام این عملیات را خواهید یافت.

برای دستیابی به این اهداف، این پودمان در دو بخش زیر تدوین گردیده است.

ایجاد بستر قارچ خوراکی

مایه کوبی و میسلیومرانی کمپوست

 

پودمان 3 : پرورش دهنده قارچ صدفی

هدف از پودمان سوم، تربیت پرورش‌دهنده قارچ صدفی است و به طور متمرکز به عوامل محیطی که باید کنترل شود. این عوامل شامل دما، رطوبت، غلظت CO2، نور مناسب برای پرورش قارچ صدفی و آماده‌سازی محیط کشت قارچ هستند. به‌علاوه به اهمیت خاک پوششی و توانایی استفاده مناسب و بجای آن، می‌پردازد. به این ترتیب، مطالب در دو بخش زیر ارائه میشود.

کنترل عوامل محیطی برای پرورش قارچ صدفی

واحد کار خاک پوششی

 

پودمان 4 : پرورش دهنده قارچ دکمه‌ای

در پودمان سوم، دلیل و نحوه خراش‌دهی یا رافلینگ خاک برای خروج CO2 از خاک و کمپوست و ورود O2 به خاک در طول مرحله هوادهی شرح داده شده است. همچنین هوادهی به خاک پوششی، گام به گام با توضیحات عملیاتی شرح داده می‌شود.
به همین دلیل دو بخش برای ارائه محتوای این پودمان تالیف شده است.

خراش‌دهی خاک پوششی

واحد کار هوادهی به خاک پوششی

 

پودمان 5 : بسته‌بندی قارچ

در آخرین پودمان، صفر تا صد هر آنچه برای رشد قارچ های خوراکی باید رعایت شود، توضیح داده شده‌است. به علاوه آفات و بیماری‌های قارچ، معرفی و درمان و کنترل آنها نیز شرح داده می‌شود. در نهایت نحوه برداشت محصول و ارائه مناسب آن به بازار مطرح میشود. این فصل از کتاب شامل بخش‌های زیر می‌باشد.

عملیات نگهداری ضمن رشد قارچ

برداشت، درجه‌بندی، بسته‌بندی قارچ خوراکی

 

برای مطالعه بیشتر به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =