کتابخانه قارچ

کتاب مبانی فن آوری بسته بندی حمل و توزیع

تالیف والتر سرکا

کتاب مبانی فن آوری بسته بندی حمل و توزیع به تالیف والتر سرکا، ترجمه هاشم حبیبی به نشر از نشر هیراد با همکاری ماهنامه صنعت بسته بندی به چاپ رسیده است.

  • عنوان کتاب: مبانی فن آوری بسته بندی: حمل و توزیع
  • مولف: والتر سرکا
  • مترجم: هاشم حبیبی
  • ویراستار فنی: رضا نورائی
  • شمارگان: ۲۰۰۰ جلد
  • تعداد صفحه: ۱۱۲ صفحه
  • سال انتشار: ۱۳۹۲
  • ناشر: نشر هیراد با همکاری ماهنامه صنعت بسته بندی
  • شابک: ۷-۳۴-۷۴۷۳-۹۶۴-۹۷۸
  • امور گرافیک: ماهنامه صنعت بسته بندی پیش از چاپ: ایده پردازان نسیم
  • چاپ و صحافی: شادرنگ

مقدمه کتاب مبانی فن آوری بسته بندی حمل و توزیع

امروزه حمل‌ونقل و توزیع مهم‌ترین و اثر گذارترین بخش تکمیلی هوای تولیدی و تأمینی است. به‌واقع هر چه این بخش به‌روز تر و کاربردی‌تر باشد پشتوانه موفقیت کالا و تولید، قدرتمندتر و ایمن‌تر خواهد بود.

استفاده از ابزار و ماشین‌آلات بهینه و البته با رعایت و اعمال استانداردها در حمل کالا و تأمین و تضمین ماندگاری شکلی، کیفی و کمی محصول از مبدأ تا مقصد که با عنوان حمل و توزیع شناخته می‌شود نه‌تنها ارتباط مستقیمی با سودآوری و بهره‌وری کارخانجات و تولیدکنندگان دارد بلکه مبلغ و اعلان اعتبار تولیدکننده و نوع و میزان اهمیت و توجه آن تولیدکننده به مشتری و به‌طور اعم مصرف‌کننده است.

نکاتی در توزیع و حمل‌ونقل

در توزیع و حمل‌ونقل همواره نکات خرد و کلان می‌بایست رعایت شود هرچند برندها همواره با ساختارشکنی در روش‌های معمول و انحصار و اثبات در روش‌های جدید نوعی خاص از امنیت محصول و اطمینان ارسال و توزیع را ایجاد می‌کنند اما عمومیت‌ های استانداردسازی همچنان به اهمیت و الزام خود جاری است .

استفاده از ناوگان حمل‌ و نقل مناسب، در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و محیطی، مسافت‌ها و تغییرات آب و هوایی، نیروی انسانی آموزش و مهارت دیده، برنامه‌های روتین زمان‌ بندی‌ شده ارسال و رسید، بیمه کالا و ایمنی حفظ سلامت محصول بی‌شک ارمغان رضایت و آرامش مشتری را در بر خواهد داشت.

ناوگان حمل‌ونقل نسبت به مسافت، شرایط جغرافیایی ارسال‌کننده و گیرنده او نیز وضعیت آب و هوایی و همچنین بهینه بودن قیمت و زمان تعیین می‌شود. امروزه کارخانجات در بدو تأسیس اولین توجه و اهمیت خود را به راه‌های موجود با ظرفیت احداث راه‌های جدید اختصاص می‌دهند. دیگر نزدیکی و دسترسی به بازار اولویت و اهمیت نخست را ندارد.

با احداث شاهراه‌های جدید تولیدکنندگان رغبت بیشتری را به بازاریابی دوردست پیداکرده‌اند تا جایی که بسیار مشاهده می‌شود کالاهای ساخت جنوب کشور در شمال و تولیدهای هرچند با تاریخ‌مصرف پایین شمال دستی‌ها در جنوب و غرب و شرق به‌طور چشمگیر یافت می‌شود. ادغام راه و وسیله حمل و توزیع مناسب هرگونه کتاب محدودیت جغرافیایی و بازاری را از بین برده و گستردگی و پراکندگی عرضه را در برداشته است.

بسته‌بندی از محصول

جالب این‌که در صنعت بسته‌بندی دیگر تمام نگاه‌های ساخت معطوف به نظر تولیدکنندگان صنایع مختلف ازجمله صنایع غذایی و یا به‌طور اعم مصرف‌کننده نهایی نیست بلکه شرایط نگهداری در انبار و چگونگی حمل و پخش همواره در طراحی و ساخت برای خود حق‌وحقوقی قائل است که فعالان این صنعت سعی می‌کنند نوع تولیدات را با قفسه‌های انبارها و اماکن نگهداری، روند بارگیری و ارسال و نیز مشخصات وسیله حمل‌ونقل سازگار کنند که درنهایت امنیت محصول را تضمین نمایند.

یک بسته‌بندی خوب از محصول در طی حمل‌ونقل، فرایند انبارداری از قفسه‌های انبار تولید تا قفسه‌های عرضه‌کننده و مغازه خرده‌ فروش و در محیط زندگی مشتری حفاظت می‌کند. این نوع حفاظت برای تمامی بخش‌های درگیر با محصول نظیر تولید و کانال‌های توزیع و مشتری منافع اقتصادی به بار می‌آورد.

تا زمانی که توزیع، محصول را در زمان و مکان مناسب ارائه کند، بسته‌بندی می‌تواند به بعد کیفیت آن از طریق فراهم آوردن درجه مناسبی از حفاظت در مقابل شکستگی، فاسدشدن و گم‌شدن محتویات بیفزاید.

هرکدام از روش‌های توزیعی اعم از هوایی، دریایی، زمینی با پالت، کانتینر و… ازنظر تکنولوژیکی قابل‌دسترسی، محدودیت ابعاد بسته‌بندی و فشار وارد بر کالاها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و به علت تفاوت این واژگی‌ها تعارضاتی در تقاضای به‌کارگیری روش‌های فوق وجود دارد.

این یک اصل اساسی است که طرح هر بسته باید با مشخصات آنها و نیز شرایط نگهداری و جابجایی تناسب داشته باشد، مخاطرات فیزیکی از قبیل به هم فشردگی که در مرحله نگهداری با انتقال به وجود می‌آید، برخورد یا تصادف که ممکن است در هنگام انداختن و یا پرت کردن بسته‌ها به وجود آید، تبخیر، اثر دما حرارت و نور و … ازجمله مسائلی است که در انتخاب روش توزیع بایستی به آنها توجه شود.

پیشنهاد هاگ: برای مطالعه بیشتر به کتابخانه قارچ مراجعه نمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا