اخبار جهان در حوزه قارچ

افزایش هزینه کشتیرانی چالش صادرکنندگان چینی قارچ و کمپوست

افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل دریایی و دستمزد کارگران رقابت را برای تولیدکنندگان چینی سخت میکند

بعد از همه‌گیری بیماری کرونا که چالش صادرکنندگان چینی قارچ بود، طی 2 سال گذشته شرایط در حال بهتر شدن بود. اما در ماه های اخیر تولیدکنندگان قارچ و کمپوست در چین با چالش جدیدی روبرو هستند که شاید نتوانند مانند کرونا، آن را پشت سر بگذارند!

از زمان پایان همه‌گیری بیماری covid-19، حجم صادرات کمپوست و کنده‌های رشد قارچ، کشور چین طی دو سال گذشته به تدریج افزایش یافته است و در حال حاضر تقریباً به سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است. با این وجود در چند ماه اخیر، برخی دیگر از هزینه‌ها افزایش داشته است و چالش‌های مهمی را برای شرکت‌های صادرکننده بستر رویش قارچ ایجاد کرده است.

تقاضا برای قارچ در بازار جهانی بطور پیوسته در حال افزایش است و چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده قارچ و بسترهای رویش قارچ سهم بزرگی از درآمد این بازار را در اختیار دارد. مصرف قارچهای شیتاکه، صدفی، شاه‌صدف، مایتاکه، انوکی و … که عمده تولید آنها در شرق آسیاست، در حال گسترش است و برای تولیدکنندگان قارچ و بستر رویش قارچ، فرصت مناسبی برای کسب درآمد خواهد بود.

قیمت پایین تمام شده همیشه یکی از برگ های برنده محصولات چینی و مزیت های رقابتی آن بوده است. اما افزایش هزینه های کشتیرانی و حمل و نقل به علاوه افزایش دستمزد کارگران، سبب بالارفتن قیمت ها و بوجود آمدن چالش صادرکنندگان چینی قارچ و بستر رویش قارچ شده است و مزیت قیمت رقابتی را برای آنها کمرنگ ساخته است!

 

افزایش هزینه ها چالش صادرکنندگان

از  ماه آوریل 2024 (فروردین 1403)، هزینه های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی تقریباً 20٪ افزایش یافته است!
همچنین از ابتدای سال جدید چینی (بهمن ماه) هزینه های دستمرزد نیروی کار تقریباً 1000 یوان (138.5 دلار) برای هر نفر در ماه افزایش یافته است!
علاوه بر این به سبب بالا رفتن قیمت برخی از مواد اولیه، هزینه تولید کمپوست قارچ تقریباً 0.1 یوان در هر بسته افزایش یافته است.

مجموع این افزایش‌ها سبب بالا رفتن قیمت تمام شده برای مشتریان قارچ و بسترهای رویش قارچ چین، در جهان شده است و صادرکنندگان چینی را با چالش هایی روبرو کرده است.

روند افزایش هزینه کشتیرانی و حمل ونقل دریایی در جهان و چالش صادرکنندگان چینی قارچ و کمپوست
روند افزایش هزینه کشتیرانی و حمل ونقل دریایی در جهان

احساس خطر صادرکنندگان چینی

چین میزبان کارخانه‌های متعدد پرورش قارچ و تولید بستر رویش قارچ است که به‌ویژه در استان شاندونگ مستقر هستند. جایی که تولیدکنندگان متعددی در آن فعالیت میکنند و قلب صادرات قارچ و محصولات وابسته به آن، در چین است.

شرکت Zibo Hexu Biotechnology Co، واقع در شهر زیبوی استان شاندونگ، برای سالیان متمادی بستر و کنده‌های کشت قارچ را به کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، استرالیا، اسپانیا، فرانسه و … صادر می‌کند. حجم صادرات سالانه این شرکت 2 میلیون کنده و بستر رویش قارچ است.

شرکت Zibo Hexu Biotechnology در تولید کنده های کشت قارچ صدفی و شاه‌صدف تخصص دارد که شامل انواع دماهای پایین، متوسط ​​و دمای بالا  تولید می‌شوند. سبد محصولات این شرکت با تولید قارچ های میتاکه و مورل تکمیل میشود.

آقای پنگ مدیر شرکت بیوتکنولوژی زیبو، آمارهای صادرات محصولات قارچی این شرکت را کاهشی دانسته و احساس خطر کرده است، زیرا افزایش قیمت ها سبب تنگاتنگ شدن رقابت در بازار میشود.

وی میگوید: ما به عنوان تولیدکننده کیسه‌های کمپوست و کنده‌های چوب برای کشت قارچ، ماه گذشته در نمایشگاه نوآوری صنعت قارچ خوراکی (Xiamen) که یکی از بزرگترین نمایشگاه های بین المللی در صنعت قارچ است، شرکت کردیم. در طول این نمایشگاه متوجه شدیم که روند تاسیس کارخانه های کمپوست و تولید قارچ در خارج از کشور چین رو به افزایش است.

در حال حاضر مشتریان خارجی زیادی شروع به ارزیابی هزینه‌های ساخت کارخانه، هزینه‌های نیروی کار، مصرف انرژی و هزینه‌های مواد خام می‌کنند. زمانی که هزینه‌های واردات محصولات خارجی(چینی) با هزینه‌های تولید داخلی همسو شود یا از آن کمتر شود، تاسیس کارخانه توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد! تحقق این امر بطور قابل توجهی بر درآمد صادرکنندگان چینی قارچ و محصولات وابسته، تاثیر خواهد گذاشت و آنها را با چالش مواجه خواهد کرد!

تولید و صادرات قارچ و بستر رویش قارچ در چین
تولید و صادرات قارچ و بستر رویش قارچ در چین

آینده مبهم تولیدکنندگان چینی در بازار جهانی قارچ

در حال حاضر، برخی از سرمایه‌گذاران خارجی از صنایع دیگر نیز تمرکز خود را به صنعت قارچ‌های خوراکی و دارویی معطوف کرده‌اند و کارخانجات غیرفعال متعدد را با کمترین تغییرات به تاسیسات تولید قارچ و بلوک های کمپوست قارچ تبدیل می‌کنند. صنعت پرورش قارچ مزایایی مانند تولید سریع محصول، زمان بازیابی سرمایه کوتاه و تقاضای زیاد در بازار جهانی را دارد.

آقای پنگ با تأکید بر نقاط قوت شرکت Zibo Hexu و پتانسیل گسترده بازار خارجی برای کنده‌های کشت قارچ تاکید کرد: در حال حاضر هنوز بسیاری از مشتریان خارجی درک درستی از تکنیک‌های پرورش قارچ و ساخت کمپوست ندارند و هنوز کیفیت بالاتر محصولات چینی، ما را در اولویت قرار میدهد. علاوه بر این ارائه پشتیبانی فنی برای کشت قارچ به عنوان مزیت اصلی رقابتی ما در بازارهای خارجی عمل می‌کند. اما بالارفتن قیمت تمام شده چالش صادرکنندگان چینی محصولات قارچی در حال حاضر است.

اما اگر روند حال حاضر در افزایش قیمت ها ادامه داشته باشد، دیری نخواهد پایید که تولیدکنندگان خارجی نیز پیشرفت کرده و کیفیت محصولات خود را بالا خواهند برد و آن زمان ما دیگر مزیت رقابتی در مقابل آنها نخواهیم داشت. ما باید برای آن زمان برنامه‌ریزی کنیم تا در رقابت بازار قارچ بازنده میدان نباشیم!

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تناه با ذکرمنبع مجاز است.
منبع: freshplaza.com

 

تازه‌ترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *