دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

آرد میسیلیومی: ابداعی برای تامین پروتئین

در روزهایی که افزایش قیمت گوشت در سطح جهانی بیداد می‌کند و کمبود آن برای تمام مردم جامعه مشخص است، نیاز به تامین پروتئین یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که در کشور باید انجام شود. آرد میسیلیومی یک ابداع موثر و کارآمد در حوزه صنایع تبدیلی است که می‌تواند این نیاز را به بهترین وجه پوشش دهد و علاوه بر تامین پروتئین، بسیاری از ویتامینهای ضروری را نیز با خود داشته باشد.

آرد میسیلیومی چیست؟

آرد میسیلیومی محصولی است که از میسیلوم قارچ به دست آمده و دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به آرد سایر غلات است. این آرد، بر خلاف آرد قارچ که از بدنه قارچهای خوراکی تامین میشود، از میسیلوم تهیه شده و به همین دلیل هزینه تولید آن به دلیل حذف فرایند کشت پایینتر است.

خواص آرد میسیلیومی

این نوع آرد علاوه بر آنکه دارای پروتئین فراوان است، منبع غنی از مواد فعال (ارگوسترول، بتا گلوکان، اسید لینولئیک و اولئیک، لکتین ها و مانند آن)، آنزیم ها، اسیدهای آمینه، انواع مختلف ویتامین‌ها، و نمک‌های معدنی است که میتواند در بهبود عملکرد سیستم بدن بسیار موثر باشد

کاربردهای آرد میسیلیومی

این آردها در بسیاری از صنایع غذایی از جمله تولید فرنی‌ها، ماست‌ها، نان‌های مختلف، بیسکوییت‌ها، کیک‌ها، خمیرهای پخت غذا و محصولات انرژی‌زا استفاده می‌شود؛ و نه تنها برای انسانها که به صورت افزودنی به خوراک دامها نیز میتواند به کار رود. حتی در بعضی از صنایع آرایشی نیز برای تولید محصولات گیاهی مناسب، و صنایع تولید محصولات کاغذی و منسوجات و داروهای ترکیبی نیز استفاده می‌شود.

برتری آرد میسیلیومی نسبت به آرد غلات 

آردهایی که به طور سنتی در بازار استفاده می‌شوند، پروتئین کمی دارند و عموما فاقد اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی خاص هستند که از عوامل ضروری در رژیم غذایی انسان و حیوان به شمار می‌روند. به همین علت استفاده از آرد قارچ یا آرد میسیلیومی می‌تواند بسیار مفید و مغذی باشد.
در صورت استفاده از مخلوط آرد غلات (گندم، سورگوم و امثال آن) با پودر بدن میوه‌دهی قارچ، به دلیل مصرف مکمل، محصولی غنی‌شده از نظر تغذیه‌ای ایجاد می‌شود، اما به دلیل قیمت بالای قارچ خشک در بازار، هزینه‌های آن بالاست؛ و از این رو افزودن آرد قارچ به غذاهای اساسی مانند ماکارونی، بیسکویت، نان، نوشیدنی‌های انرژی زا و مانند آن گران قیمت تلقی می شود.

اما آردهای میسلیومی که از انواع قارچها تولید می‌شود می‌تواند با ارزش غذایی بالا، در زمان کم و هزینه پایین به دست مصرف کننده برسد. هزینه‌های تولید این نوع آرد، به دلیل حذف فرآیند کشت کمتر است و  در مدت کوتاهتری نزدیک به نهایت 30 روز نیز به دست می‌آید، به علاوه در سطحی یکسان مقدار بیشتری آرد میسیلیومی خواهیم داشت.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا