اخبار علمی حوزه قارچ

اثربخشی بیشتر عصاره قارچ در درمان های روانپزشکی

عصاره قارچ جادویی موثرتر از سیلوسایبین شیمیایی سنتز شده

نتایج مطالعه جدید نشان دهنده اثربخشی بیشتر عصاره قارچ در درمان های روانپزشکی است. بر این اساس عصاره قارچ های جادویی در مقایسه با سیلوسایبین سنتز شده شیمیایی، اثربخشی بهتری را در درمان برخی بیماری های روانی، نشان میدهد.

بر طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اورشلیم، عصاره سیلوسایبین موجود در انواع مجیک ماشروم، در تحریک نوروپلاستیسیته و ترویج توسعه اتصالات جدید بین سلول‌های عصبی، بسیار موثر است. این کشف سبب پیشرفت بزرگی در درمان بیماری های روحی‌روانی نظیر افسردگی، PTSD (استرس بعد از سانحه) و اسکیزوفرنی خواهد بود.

نتایج این تحقیقات اخیرا در مجله معتبر nature، منتشر شده است.

 

کاربرد مجیک ماشروم در درمان های روانپزشکی

مطالعه جدید در مورد کاربرد مجیک ماشروم در درمان های روانپزشکی، به رهبری دانشجوی دکترا، اور شاهار و دکتر الکساندر بوتوینیک، تحت هدایت محققینی شامل دکتر تزوری لیفشیتز و روانپزشک پروفسور برنارد لرر از مرکز پزشکی دانشگاه هاداسا انجام شده است. نتایج آزمایشات نشان می دهد که عصاره قارچهای جادویی حاوی سیلوسایبین، کارایی بهتری در مقایسه با سیلوسایبین سنتز شده شیمیایی در درمان بیماری های روحی دارد.

میلیون ها نفر در سراسر جهان با اختلالات و بیماری‌های روانپزشکی دست و پنجه نرم میکنند که درمان‌های دارویی موجود بر روی آنها جواب نمیدهد. آمارهای نگران کننده نشان میدهد که 40 درصد از افرادی که دچار افسردگی هستند با داروهای موجود در حال حاضر، بهبود پیدا نمیکنند! این روند بطور مشابه در بین مبتلایان به OCD (وسواس فکری) نیز مشاهده می شود.

بر اساس آمارها 0.5% از جمعیت جهان به اسکیزوفرنی مبتلا هستند و درمان های دارویی در خیلی از موارد تاثیر آنچنانی بر بهبود این بیماری ندارند. از این رو تقاضای مبرمی برای روشهای درمانی نوآورانه وجود دارد. در پاسخ به این نیاز، داروهای روانگردان به عنوان گزینه‌ای امیدوارکننده ظاهر می شوند که قادر به ارائه راه‌حل‌های متحول کننده هستند.

این تحقیق با تمرکز بر انعطاف‌پذیری سیناپسی (عصبی) در موش ها، نتایج امیدوار کننده‌ای در مورد مزایای درمانی بالقوه ترکیبات روانگردان طبیعی در درمان اختلالات روانپزشکی آشکار میکند. این مطالعه نشان می‌دهد که عصاره قارچ حاوی سیلوسایبین در مقایسه با سیلوسایبین سنتز شده شیمیایی می‌تواند تأثیر قوی‌تر و طولانی‌تری بر انعطاف‌پذیری سیناپسی داشته باشد. بطور خاص، این تحقیق بر پاسخ به انقباض سر، پروتئین‌های سیناپسی مرتبط با انعطاف‌پذیری عصبی و پروفایل‌های متابولومیک در قشر پیشانی موش‌ها متمرکز بود.

 

عصاره قارچ جادویی درمانی بالقوه برای اختلالات روانی

یافته‌های اولیه این مطالعه، تفاوت بالقوه در تاثیر عصاره قارچ حاوی سیلوسایبین (مجیک ماشروم) و سیلوسایبین سنتز شده شیمیایی را در درمان اختلالات روانی نشان میدهد.

نتایج نشان می‌دهد که عصاره قارچ جادویی در مقایسه با سیلوسایبین سنتز شده شیمیایی، تأثیر قوی‌تر و طولانی‌تری بر انعطاف‌پذیری سیناپسی میگذارد. همچنین این عصاره بطور قابل توجهی سطوح پروتئین‌های سیناپسی مرتبط با انعطاف پذیری عصبی را در نواحی کلیدی مغز، از جمله قشر پیشانی، هیپوکامپ، آمیگدال و جسم مخطط افزایش میدهد.

این نشان می دهد که عصاره قارچ جادویی حاوی سیلوسایبین، اثرات درمانی منحصر به فردی ارائه دهد که با سیلوسایبین شیمیایی قابل دستیابی نیست. آنالیزهای متابولیک نیز تفاوت های قابل توجهی را بین عصاره قارچ سیلوسایبین و سیلوسایبین سنتز شده شیمیایی نشان میدهد. عصاره قارچ جادویی یک جهش متابولیک متمایز مرتبط با استرس اکسیداتیو و مسیرهای تولید انرژی را نشان میدهد.

این یافته‌ها فرصت‌های جدیدی را برای استفاده عصاره قارچ در درمان های روانپزشکی و ترکیبات روان‌گردان طبیعی باز می‌کند. همچنین برای کسانی که با درمان‌های روانپزشکی مرسوم درمان نشده‌اند، امیدوار کننده خواهد بود.

استفاده از مجیک ماشروم ها در درمان های روانپزشکی
استفاده از مجیک ماشروم ها در درمان های روانپزشکی

چالش های استفاده از مواد طبیعی

از آنجایی که تقاضا برای راه حل های نوآورانه در درمان های روانپزشکی همچنان در حال رشد است، اکتشاف داروهای روانگردان طبیعی راهی حیاتی برای توسعه داروهای متحول کننده و شخصی سازی شده است.

اما استفاده از مواد طبیعی نیز چالش های مخصوص به خود را دارد. در طب نوین به دلیل کنترل بهتر بر دوزها و پیش‌بینی اثرات و عوارض در طول درمان، از داروهای ساخته شده بصورت شیمیایی استفاده میکنند. چالش کار با عصاره ها و مواد طبیعی در عدم توانایی تولید مداوم محصول با مشخصات دقیق و ترکیبی ثابت است.

در مقابل، شیوه‌های دارویی سنتی مانند استفاده از عصاره‌ها یا محصولات کامل، به‌ویژه استفاده از روانگردان های طبیعی، شامل عدم دقت در دوز مواد تشکیل دهنده خواهد بود. همچنین در مورادی نظیر مصرف قارچ کامل، این مورد بیشتر خودنمایی میکند.

یک چالش عمده با عصاره های طبیعی، دستیابی به مشخصات ترکیبی پایدار نهفته در گیاهان است. اما در مورد قارچ‌ها این مورد به مراتب سخت‌تر خواهد بود زیرا قارچ ها یک مورد منحصر به فرد را ارائه می دهند. ترکیبات قارچ به شدت تحت تأثیر محیط رشد خود قرار می گیرند و عواملی مانند ترکیب بستر رویش، نسبت CO2/O2 (میزان اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن محل رشد)، قرار گرفتن در معرض نور، دمای محیط، میزان رطوبت، محیط میکروبی و عوامل دیگر محیطی در آن دخیل هستند.

بهترین راه حل برای کنترل این تأثیرات، کشت کنترل شده قارچ ها  است که این امکان را فراهم میکند و تولید عصاره قابل تکرار را ممکن می سازد. این تحقیق نه تنها بر برتری عصاره‌های طبیعی با ترکیبات متنوع تاکید می‌کند، بلکه امکان ادغام آنها را در طب درن و سنتی، به دلیل ماهیت کنترل‌شده کشت قارچ برجسته می‌کند.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: https://www.nature.com/articles/s41380-024-02477-w

 

جدیدترین اخبار علمی درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا