اخبار علمی حوزه قارچ

افزایش ویتامین D قارچ با اختراع جدید

قارچ غنی شده با ویتامین D، نوآوری جدید صنایع غذایی

دانشمندان با اختراعی جدید موفق به افزایش ویتامین D قارچ پرورشی شده‌اند. دانشمندان مؤسسه تحقیقات باغبانی ICAR-هند (IIHR) یک فناوری را توسعه داده‌اند که با قرار دادن قارچ ها در معرض اشعه ماوراء بنفش ساتع شده از لامپهای UV-B ، محتوای ویتامین D در قارچ ها افزایش می‌یابد.

قارچ ها تنها موجوداتی هستند که همانند انسان وقتی در معرض اشعه ماورابنفش قرار میگیرند، ویتامین D تولید میکنند. اشعه ماوراء بنفش باعث می شود ماده ارگوسترول موجود در قارچ، به ویتامین D تبدیل شود. ارگوسترول از بسیاری جهات شبیه کلسترول است و مانند آن رفتار می کند. زمانی که ما انسان ها تحت تاثیر نور فرابنفش قرار می گیریم، کلسترول در بدن ما از طریق یک فرآیند فتوشیمیایی، شروع به تولید ویتامین D در پوست می کند.

این شبیه چیزی است که در قارچ اتفاق می افتد، اما در اینجا این ارگوسترول است که با استفاده از انرژی نور فرابنفش به ویتامین D تبدیل می شود. جذب نور باعث ایزومریزاسیون مولکول ارگوسترول و شکاف آن میگردد. سپس مولکول های حاصل از تجزیه آن در ترکیب با کربن، تشکیل ویتامین D2 را میدهد.

دانشمندان هندی با قرار دادن نوعی قارچ صدفی در معرض اشعه UV، توانستند نتایج قابل توجهی از افزایش سطح ویتامین D در قارچ‌ های مورد آزمایش، بدست بیاورند.

برای اطمینان از درستی و ثبات نتایج بدست آمده تحت شرایط آب و هوایی مختلف، یک دستگاه بومی غنی‌سازی قارچ با استفاده از لامپ‌های UV-B، طراحی و ساخته شد. با استفاده از این دستگاه چندین آزمایش در شرایط متفاوت بر روی قارچ صدفی سنجدی، انجام شد. نتایج بدست آمده، درستی این فرضیه را تایید میکرد.

البته هنوز نتایج کامل این آزمایشات منتشر نشده و قرار است تا در نمایشگاه امسال از آن پرده‌برداری شود. این قارچ های جدید غنی شده با ویتامین D یکی از نوآوری هایی است که در نمایشگاه ملی باغبانی امسال، به نمایش گذاشته می شود.

 

بهینه سازی روش قدیمی غنی‌سازی قارچ با ویتامین D

افزایش ویتامین D قارچ با نور خورشید یا نورهای مصنوعی چیز جدیدی نیست، بلکه روش انجام آن و بازده عملکرد در سطح انبوه است که نوآوری محسوب میگردد.

در سال 1994 کشف شد که میتوان سطح ویتامین D2 موجود در قارچ را با قرار دادن آن در مقابل اشعه ماورای بنفش، افزایش داد. روش‌های گوناگونی برای غنی‌سازی قارچ مورد آزمایش قرار گرفت و برخی از آنها صنعتی شد.

قارچ های غنی شده با ویتامین D تقریبا از سال 2008 در بازار موجود است. در گذشته از لامپ های فناوری نور پالسی یا زنون (XENON)، برای غنی سازی قارچ ها استفاده میشد، اما در روش جدید از لامپ‌های UV-B بهره گرفته میشود.

در روش قدیمی غنی‌سازی، قارچ ها پس از برداشت به مدت 20 دقیقه در معرض تابش لامپهای زنون قرار میگرفت. اما لامپ های زنون گران قیمت بودند و همچنین انرژی زیادی را مصرف میکردند. از طرفی استفاده از جیوه در آنها، به آلودگی محیط زیست منجر میشد.

اما حالا این روش جدید این عیوب را ندارد. لامپهای UV-B هم بسیار ارزانتر از لامپهای زنون هستند و هم اینکه انرژی کمتری مصرف می‌نمایند. از این‌رو در هزینه های تولید قارچ غنی‌شده با ویتامین D، صرفه‌جویی زیادی خواهد شد و سبب کاهش قیمت تمام شده آن برای مشتریان میگردد.

در گذشته برای غنی‌سازی قارچ با ویتامین D از لامپ‌های زنون استفاده میشد
در گذشته برای غنی‌سازی قارچ با ویتامین D از لامپ‌های زنون استفاده میشد

نمایشگاه باغبانی

این فناوری یکی از شش نوآوری است که توسط ICAR-IIHR در زمینه باغبانی توسعه یافته است، که همه آنها در هفتمین نمایشگاه سه روزه ملی باغبانی (NHF) از 5 مارس به نمایش گذاشته می شوند. نمایشگاه ملی باغبانی هند از تاریخ 5 مارس 2024، شروع بکار خواهد کرد و به مدت 3 روز دایر میباشد.

موضوع نمایشگاه امسال «باغبانی با رهبری فناوری بعدی برای توسعه پایدار» است. ICAR، NABARD، و دپارتمان باغبانی Chhattisgarh از جمله 25 حامی و همکار این رویداد هستند که برای همه آزاد است.
این نمایشگاه دارای 320 غرفه در 13 دسته است که آخرین فناوری‌ها مانند آبیاری هوشمند، کشاورزی محیطی کنترل‌شده، کشاورزی عمودی، و بهینه‌سازی استفاده از منابع برای افزایش عملکرد محصول را به نمایش گذاشته و به نمایش می‌گذارد. بذر، مواد کاشت، ادوات کشاورزی و سایر لوازم جانبی نیز برای خرید در دسترس خواهد بود. بیش از 500 شرکت کننده پیش بینی می شود.
دکتر Dhananjaya MV، دبیر سازماندهی NHF 2024، تاکید کرد که علاوه بر مشاوره کشاورزان، آموزش و کارگاه های آموزشی در مورد موضوعات مختلف، از جمله باغبانی شهری، کشت بدون خاک، باغبانی پیشرفته، ارزش افزوده و استفاده از ضایعات گل ها، وجود خواهد داشت. تولید کمپوست از زباله در مزرعه/آشپزخانه و بسته بندی در مقیاس خانگی و نگهداری میوه ها و سبزیجات تازه.
این نمایشگاه همچنین دارای بیش از 37 فناوری تازه مرتبط با باغبانی است که در سراسر کشور توسعه یافته اند. قابل توجه، همه نمایشگاه ها با یک کد QR که به منابع اطلاعاتی مربوط به نمایشگاه به 9 زبان موجود است، همراه خواهد بود.
از جمله پیشرفت‌هایی که باید به نمایش گذاشته شود، ترکیب جدیدی از فلفل قرمز به نام Arka Bihira F1 است که در برابر پوسیدگی ریشه گیاه Phytophthora و ویروس پیچ خوردگی برگ چیلی مقاوم است. همچنین فناوری افزایش ویتامین D قارچ نیز در این نمایشگاه به مردم معرفی خواهد شد.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
منبع: deccanherald.com و sciencedirect.com

 

برای آگاهی از بروزترین اخبار علمی در حوزه قارچ ها، مجله هاگ را دنبال نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا