تکنولوژی در صنعت قارچ

تولید دستگاه V Blender در ایران

دستگاه مخلوط کن v shell blender

دستگاه وی بلندر (V Blender) که نام کامل آن V Shell Blender است، آخرین تکنولوژی تولید اسپان قارچ در دنیا میباشد که تولید بذر قارچ به وسیله این دستگاه در انحصار دو شرکت سیلوان و امیسل میباشد؛ طی 2 سال تحقیقات انجام شده بروی این سیستم، این دستگاه بومی سازی شده است و برای اولین بار در ایران راه‌ اندازی شده است.

تمام مواد اولیه به صورت خشک به همراه آب وارد مخزن دستگاه گردیده و پس از آن پروسه های پخت، میکس و استریل و خنک شدن بر روی محتویات دستگاه انجام میشود. سپس مرحله تلقیح با اسپان مایع صورت گرفته و در نهایت از طریق لوله استریل به اتاق تمیز جهت بسته بندی انتقال می یابد و تمام این پروسه 2 ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد.
مزیت بزرگ این سیستم صرفه جویی فوق العاده در زمان، نیروی کاری و کاهش خطای انسانی و در نتیجه کاهش آلودگی و هزینه تمام شده برای تولید اسپان قارچ میباشد.

 

 

دستگاه V blender چیست و چگونه کار می کند

مخلوط کن های وی شل معمولاً در صنایع دارویی، غذایی، شیمیایی، غذایی و صنایع مرتبط برای مخلوط کردن پودر خشک و گرانول استفاده می شود. این شامل دو استوانه شیبدار است که به شکل “V” به هم متصل شده اند. از طریق انتقال مکانیکی، مواد پودری موجود در پوسته به جلو و عقب جابه‌جا می‌شوند، و به طور مداوم با چرخش پوسته برای دستیابی به اختلاط یکنواخت نهایی شکافته و مخلوط می‌شوند.

محفظه v شکل دستگاه مخلوط کن v shell blender
محفظه v شکل دستگاه مخلوط کن v shell blender

ساختار استوانه ای وجه تمایز مخلوط کننده های V Shell Blender است؛ قابلیت اختلاط مناسب و کارآمد مواد بدون نقاط کور در سیلندرها و بدون تجمع مواد در هیچ جای دستگاه از نقاط مثبت آن می باشد.

در این مخلوط کن ها، طول دو بشکه استوانه ای متفاوت است که باعث عدم تقارن محفظه مخلوط کن می شود. دستگاه از این عدم تقارن برای مخلوط کردن مواد استفاده می کند؛ هنگامی که دستگاه در حال کار است، اختلاف سطح مواد سبب اختلاف انرژی پتانسیل برای تبادل افقی مواد میشود. این اختلاف سطح و انرژی پتانسیل سبب میشود تا در هر دور چرخش محفظه V شکل، 25 درصد مواد از یک بشکه به بشکه دیگر جریان یابد. همزمان با این جابجایی مواد جریان شعاعی را نیز درون هر استوانه ایجاد می کنند که برآیند این دو جریان افقی و شعاعی باعث میشود تا مواد بصورت مساوی و همگن با یکدیگر مخلوط شوند.

*** البته مدل هایی که ارتفاع هر دو استوانه یکسان باشد نیز موجود است، اما مدهایی که طول استوانه ها متفاوت است، کارایی بهتری ارئه میدهند. همچنین برخی نمونه ها از این دستگاه نیز وجود دارد که در داخل محفظه پره های مخلوط کن دارد.

پره های مخلوط کن داخل محفظه دستگاه v blender
پره های مخلوط کن داخل محفظه دستگاه v blender

 

در کلیپ ویدیویی زیر می توانید طریقه مخلوط شدن مواد در دستگاه مخلوط کن وی بلندر (v blender) را بصورت شبیه سازی شده مشاهده فرمایید.

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
با تشکر از شرکت اسپان ایران جهت تهیه ویدیو
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

تکنولوژی در صنعت قارچ را در رکاب هاگ تماشا کنید.
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا