دانش افزایی در حوزه قارچ

راهنمای کامل برای حفظ رطوبت محیطهای پرورش قارچ

چطور در پرورش قارچ سنتی رطوبت محیط را کنترل کنیم؟

قارچها برای رشد نیاز به محیط مرطوب دارند، اگر میزان رطوبت کمتر یا زیادتر از حد مجاز ممکن است حتی به توقف رشد قارچها منجر شود. ما یک راهنمای کامل برای شما تهیه کرده‌ایم تا بتوانید میزان رطوبت لازم را در منزل یا در محیطهای کوچک برای پرورش قارچ حفظ کنید. 
در محیطهای صنعتی شما باید از رطوبت‌سازها استفاده کنید که در مقاله رطوبت ساز سالن قارچ درباره آنها کاملا توضیح داده‌ایم.
قانون سرانگشتی: اگر  بتوانید در محل پرورش قارچ لباسهایتان را راحت خشک کنید، رطوبت این مکان برای رشد قارچ مناسب نیست!

این که کجا برای پرورش قارچ مناسبتر است، بستگی به گونه‌ قارچ دارد، اما برای قارچ دکمه‌ای و صدفی می‌توانیم مکانهای زیر را در منزل به شما معرفی کنیم که رطوبت کافی برای پروش قارچ دارند.

بهترین مکان‌ها

  • حمام ها

حمامها یک جای مناسب برای پرورش قارچ هستند. می‌توانید در گوشه‌ای از آنها قارچهای خوشمزه را پرورش دهید، این مناطق برای قارچهای صدفی ایده‌آلند. البته اگر حمام با پمپ حرارتی کار می‌کند، دقت کنید که به اتاقک قارچ راه نداشته باشد.

مکان‌های خوب

  • آشپزخانه
  • سوله یا گاراژ (با مراقبت)
  • گلخانه
  • فضاهای باز که از پمپ حرارتی/تهویه مطبوع یا سایر گرمای خشک کننده استفاده می کنند

آشپزخانه هم جای خوبی برای پرورش قارچ در منزل است. گاراژها، سوله‌ها و گلخانه‌ها هم معمولاً مناسبند، به شرطی که در تابستان کمی مرطوب باشند و خیلی گرم نشوند. به علاوه باید مراقب آفات در این مکانها هم بود. فضاهای باز هم برای این کار مناسبند. البته کنترل سرمایش و گرمایش آنها کار خیلی راحتی نیست

مکان‌های بد

  • مکان‌های با هوای خشک
  • فضاهای بسته (کمد و غیره)
  • بیرون در یک مکان غیر محصور

در محیطهای بیرون، قارچها عموما به دلیل این که کنترلی روی دما و رطوبت نیست، خوب رشد نمی‌کنند. فضاهای بسته به دلیل و عدم جریان هوا مناسب پرورش قارچ نخواهند بود و مکانهای خشک هم به دلیل رطوبت پایین برای تولید قارچ خوب نیستند.

بدترین موقعیت مکانی

  • کمد آب گرم
  • زیرزمین یک خانه
  • اتاق خواب‌ها

مکانهای فوق به دلیل دمای زیاد اصلا برای پرروش قارچ مناسب نیستند مگر این که از وسایل گرمایشی و سرمایشی برای کنترل دما در آنها استفاده کنید.

ب. ابزارهای مناسب برای کنترل و حفظ رطوبت محیط پرورش قارچ

اگر نمی‌دانید کدام مکان برای پرورش قارچ در منزل شما بهتر است و یا این که رطوبت فعلی آن برای رشد قارچها مناسب است یا نه، بهتر است از ابزارهای مناسب برای این کار بهره بگیرید.

1. سنسور رطوبت

با یک سنسور رطوبت به راحتی می‌توانید میزان رطوبت محیط را تنظیم کنید و مقدار آبپاشی به قارچها را کم یا زیاد نمایید. این سنسورها قیمت مناسبی دارند و به راحتی هم در همه جا پیدا می‌شوند.

سنسور رطوبت سنج
استفاده از سنسور رطوبت در حفظ رطوبت محیط پرورش قارچ

2. دستگاه مه‌ساز

این دستگاه‌ها برای افزایش رطوبت محیط عالی هستند، اما باید بتوانید از آنها درست استفاده کنید. به طور کلی بهتر است ابتدا از آنها در یک ظرف دربسته استفاده کنید و رطوبت را به دام بیندازند، وگرنه به سرعت از بین می‌رود. دستگاه‌های مرطوب‌کننده خانگی که برای بخور یا رایحه درمانی استفاده می‌شوند را نیز میتوان به جای این دستگاه‌ها به کار برد.

دستگاه مه پاش برای افزایش رطوبت
نقش دستگاه مه‌ساز در حفظ رطوبت محیط پرورش

 

3. پرلیت

احتمالا همه شما پرلیتها را در گلدانهای خانگی دیده‌اید. این مواد به ویژه در ماه‌های گرم برای کنترل رطوبت عالی عمل می‌کنند. کافی است از ظرفی مانند یک وان پلاستیکی بزرگ استفاده کنید، در وان باید سوراخ‌های هوا و  یک فن USB کوچک (روی یک تایمر) برای ایجاد جریان هوا ایجاد نمایید. آن را در ته ظرف بگذارید و تا حدود 7 سانتی‌متر کف آن را بپوشانید. سپس تا یک یا دو لیتر آب بریزید. پرلیت متخلخل است و باعث افزایش شدید سطح آب شده و به تبخیر سریع کمک می‌کند، به این ترتیب حفظ رطوبت پرورش قارچ در حد مطلوبی حاصل میشود.

پرلیت برای حفظ رطوبت محیط
استفاده از پرلیت در حفظ رطوبت محیط پرورش قارچ

4. فن برای جریان هوا

اگر قارچها را در منزل در یک فضای بسته قرار داده‌اید، وجود یک فن USB ارزان قیمت ضروری است تا هوای کافی را برای تازه نگه داشتن هوا تنظیم کند. توصیه می‌کنیم اگر این فنها تایمر دارند آن را روی 15 دقیقه تنظیم کنید، البته این کار فقط برای وقتی که قارچها در حال رشد هستند لازم است.

دقت کنید که قارچ‌های در حال رشد به هوای تازه نیاز دارند. اگر آنها در یک مکان بسته باشند، درست مثل ما، به سرعت دی اکسید کربن را از طریق تنفس خود رها می‌سازند. این باعث تغییر شکل قارچ ها شده، و باعث میشود که اغلب با ساقه‌های بلند و کلاهک‌های کوچک رشد کنند.

فن برای کنترل هوای سالن پرورش قارچ
فن برای کنترل هوای سالن پرورش قارچ

5. آبپاش دستی

ساده‌ترین روش این است که هر روز با آبپاش دستی محیط را مرطوب کنید. البته این برای وقتی خوب است که دارای رطوبت طبیعی نسبتاً بالایی هستید و اگر قارچ‌ها در محل مناسبی نباشند احتمالا این کار خیلی مفید نخواهد بود.

آبپاش برای کنترل رطوبت محیط
آبپاش برای کنترل رطوبت محیط پرورش قارچ

ج. آب و هوای محیط پرورش قارچ

سطوح رطوبت در منزل شما بسته به زمان سال در نوسان است به همین دلیل در هر فصل لازم است که مراقبتهای لازم را برای حفظ رطوبت انجام دهید. فصل پاییز زمان دلخواه برای رشد قارچهاست که دما و رطوبت به اندازه کافی است. فصلهای بهار و تابستان نیاز به کنترل رطوبت بیشتری است. اما زمستان در کل پرورش قارچ کار سخت‌تری است. چون اکثر ما در داخل خانه از سیستمهای گرمایشی و تهویه استفاده می‌کنیم و به همین دلیل رطوبت بیشتر روی پنجره‌ها متراکم می‌شود و هوای محیط عموما خشک می‌ماند.


اگر به صورت حرفه‌ای قارچ تولید می‌کنید بهتر است از ابزار حرفه‌ای هم برای حفظ رطوبت استفاده کنید. به این منظور می‌توانید مقاله رطوبت‌سازها در صنعت پرورش قارچ را مطالعه نمایید. برای خرید انواع رطوبت سازهای با کیفیت میتوانید به هاگ مارکت مراجعه نمایید.

مقالات بیشتر را در دانشنامه هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ مطالعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا