اخبار علمی حوزه قارچ

تولید پروتئین سفیده تخم‌مرغ از قارچ!

دانشمندان فنلاندی در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که شاید بتوان تولید پروتئین سفیده تخم‌مرغ را از قارچ به دست آورد.

به گزارش هاگ از سایت روز پودر سفیده تخم‌مرغ، یک ماده غذایی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این بدان معناست که مرغ‌های زیادی باید در مزارع پرورش داده شوند، غذای زیادی مصرف کنند و ضایعات زیادی را تولید کنند. اکنون به لطف قارچی که پروتئین مهم سفیده تخم‌مرغ را تولید می‌کند، ممکن است به زودی یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای سفیده تخم‌مرغ وجود داشته باشد.
دانشمندان طی یک پژوهش که در “دانشگاه هلسینکی”(University of Helsinki) و “مرکز پژوهش‌های فنی فنلاند”(VTT) انجام شده است، قارچ موسوم به “تریکودرما ریسی”(Trichoderma reesei) را از نظر ژنتیکی تغییر دادند تا پروتئین “اوآلبومین”(Ovalbumin) را تولید و ترشح کند که بیش از نیمی از محتوای پروتئینی پودر سفیده تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد.
آنها این کار را با جداسازی ژن مرغ تولیدکننده اوآلبومین، وارد کردن آن به قارچ، برداشت پروتئین تولید شده و سپس غلیظ و خشک کردن آن به صورت پودر انجام دادند. هنگامی که این پودر مورد بررسی قرار گرفت، بسیاری از ویژگی‌های مطلوب پودر سفیده تخم‌مرغ مانند توانایی کف کردن را نشان داد.
به گفته دانشمندان، تولید اوآلبومین با استفاده از قارچ در مقایسه با پرورش مرغ برای به دست آوردن سفیده تخم‌مرغ‌ می‌تواند نیاز به زمین را تقریبا تا ۹۰ درصد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را بین ۳۱ تا ۵۵ درصد کاهش دهد.
دانشمندان هنوز به طور دقیق تعیین نکرده‌اند که چقدر انرژی برای این کار مورد نیاز است اما باور دارند که این انرژی احتمالا به میزان قابل توجهی کمتر از انرژی مورد نیاز کنونی در مزارع پرورش‌ دهنده مرغ است. حدس دانشمندان این است که اگر از منابع انرژی با کربن کم استفاده شود، کاهش گاز های گلخانه‌ای می‌تواند تا ۷۲ درصد باشد.
منبع: سایت روز
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا