اخبار علمی حوزه قارچ

کشف جدید پژوهشگران در خصوص گازهای گلخانه‌ای

مدتی است که محتوای کربن خاک را بررسی می‌کنیم

کشف جدید پژوهشگران در خصوص گازهای گلخانه‌ای، پژوهشگران طی انجام جدیدترین تحقیقات، با منبع غیرعادی و عجیبی از تولید گازهای گلخانه‌ای مواجه شدند که تاکنون از دید آن‌ها مخفی مانده بوده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- پژوهشگران در طی بررسی و مطالعه دریاچه اوکاناگان در دانشگاه بریتیش کلمبیا در عین ناباوری، منبع جدیدی از انتشار دی‌اکسید کربن پیدا کردند که درواقع بی‌کربنات‌های مخفی در آب دریاچه هستند که برای آبیاری باغ‌های محلی استفاده می‌شوند.

“ملانی جونز” که به‌عنوان استاد زیست‌شناسی همچنین در سمت نویسنده‌ی اصلی این پژوهش فعالیت دارد در توضیحات بیشتر در رابطه با کشف جدید پژوهشگران گفت: برای مدتی است که محتوای کربن خاک را بررسی می‌کنیم. برای مبارزه با افزایش سطح کربن در اتمسفر، این ذخیره‌ی بزرگ کربن خاک اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل باید تمام تغییرات کربن در خاک را بشناسیم.

چرخه تولید و مصرف دی‌اکسید کربن هوا

گیاهان در زمان فتوسنتز، دی‌اکسید کربن هوا را جذب کرده و آن را به بافت‌های گیاهی نظیر ریشه‌ها، برگ‌ها، میوه‌ها یا پوست گیاه منتقل می‌کنند. در همین زمان موجودات زنده‌ی خاک نظیر باکتری‌ها، قارچ‌ها،‌ کرم‌های خاکی، مورچه‌ها و … شروع به تجزیه‌ی بافت مرده‌ی گیاه و انتشار دی‌اکسید کربن در اتمسفر می‌کنند.

در همین راستا، بر اساس نظرات کریستن هانام، متخصص اکولوژی زراعی، مقداری از دی‌اکسید کربنی که گیاهان از اتمسفر جذب می‌کنند، از طریق موجودات زنده‌ی خاک به  مواد آلی تبدیل می‌شود و ممکن است برای صدها سال در خاک باقی بماند. به همین دلیل  پژوهش‌هایی در دست انجام است تا پژوهشگران بفهمند چطور می‌توان محتوای مواد آلی  خاک را افزایش داد. هر چه میزان مواد آلی خاک بیشتر باشد، مقدار بیشتری دی‌اکسید کربن  از اتمسفر جذب کرده (ترسیب کربن) و نه تنها به مقابله با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، بلکه توانایی خاک برای رشد محصولات را افزایش می‌دهد.

این تیم پژوهشی شکل‌های شیمیایی دی‌اکسید کربنی که در زمان آبیاری از سطح خاک جدا می‌شود را بررسی کرده‌اند. در این پژوهش تمرکز روی باغ سیبی با آبیاری قطره‌ای بود و هوای متصاعد شده از محفظه‌های تنفس خاک مستقر در باغ به‌صورت مستمر بررسی می‌شد. این روش امکان نظارت مداوم سطح خاک و هوا را برای پژوهشگران فراهم می‌کرد.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا