اخبار علمی حوزه قارچبرگزیده

ساعت قارچی

ساعت دوستدار محیط زیست از چوب و قارچ

شرکت mycotech استارت‌آپ بیوتکنولوژی مستقر در اندونزی که چرم با نام تجاری mylea™️ را از میسلیوم قارچ تولید می کند، اخیرا سرمایه لازم برای تولید محصول جدید خود را از کمپین کیک استارتر جمع آوری کرده است. آنها با همکاری pala nusantara، یکی از برجسته‌ ترین ساعت‌ سازان متخصص در ساخت ساعت های چوبی دست‌ساز در اندونزی، اولین ساعت قارچی جهان به نام pala x mylea™ را  ساخته اند.

این شرکت محصول جدید خود را با شعار “اولین ساعت کاملا سازگار با محیط زیست” به بازار ارائه کرده است و سازنده این ساعت درباره آن می گوید: ما محصول خود را به عنوان اولین ساعت سازگار با محیط زیست در جهان معرفی می کنیم، زیرا به غیر از موتور ساعت، تمامی قسمت های آن از مواد بسیار سازگار با محیط زیست ساخته شده و می توانند به طور طبیعی تجزیه شوند.

 

ساعت های قارچی pala x mylea ساخته شده از چوب و میسلیوم قارچ
رنگ های مختلف ساعت های قارچی pala x mylea ساخته شده از چوب و میسلیوم قارچ که کاملا دوستدار محیط زیست هستند.

 

مشخصات ساعت قارچی

موومنت یا موتور این ساعت ها را برند ژاپنی میوتا(miyota) تامین می کند که از نوع quartz (باتری) و بند چرمی آن که از میسلیوم قارچ ساخته شده است را شرکت mycotech می سازد. ساخت قاب چوبی و مونتاژ قطعات نیز توسط شرکت ساعت سازی Pala Nusantara انجام می شود. این ساعت ها در دو سایز 26 میلیمتری (mini) و 35 میلیمتری (regular) به ترتیب برای خانم ها و آقایان و در 3 رنگ با نام های original (رنگ طبیعی چوب)، inferno red قرمز جهنمی (مارون) و raisin black کشمش سیاه (قهوه ای سوخته) با 3 نوع چوب مختلف، عرضه می شوند. قیمت تمام شده این ساعت ها بین 100 الی 200 دلار، برای سایز و رنگ های مختلف می باشد.

مشخصات فنی ساعت قارچی
مشخصات فنی ساعت قارچی

بند چرمی از جنس قارچ

بند این ساعت ها از چرم بدست آمده از قارچ ساخته شده است و به دلیل طبیعی بودن آن باعث ایجاد حساسیت نخواهد شد (مشکلی که با استفاده از بندهای ساعت چرم مصنوعی یا پلاستیک برای برخی افراد پیش می آید). از آن مهمتر اینکه چرم قارچی بر خلاف چرم طبیعی ضدآب بوده و با خیس شدن خراب نمی شود.
همچنین صفحه ساعت نیز از همان چرم قارچی که خشک شده است ساخته می شود تا با دار بودن بافت و رنگ یکسان با بند، هارمونی داشته باشد و بر زیبایی ساعت بیفزاید. (البته مدل هایی با رنگ ترکیبی نیز می توان خریداری کرد)

از آنجایی که این ساعت ها با مواد طبیعی شامل قاب چوبی و چرم قارچ ساخته می شوند، هر کدام داری بافت،طرح و رنگ متفاوت بوده و کاملا منحصر بفرد می باشند، که به جنبه خاص و کلکسیونی بودن آنها می افزاید.

 

ساعت های ساخته شده از چوب و میسلیوم قارچ
بسته بندی ساعت های ساخته شده از چوب و میسلیوم قارچ

 

شرکت مایکوتک یکی از شرکت های پیشتاز در ساخت چرم از میسلیوم قارچ، در دنیا می باشد. بنیانگذار این شرکت ارلامبنگ آجیدارما می گوید که ایده اولیه ساخت چرم قارچ را از تمپه، یک غذای سنتی اندونزیایی که از تخمیر سویا با قارچ تهیه می شود، الهام گرفته است.

چرم میسلیوم ساخته شده از الیاف ریشه قارچ بسیار محکم و در عین حال انعطاف پذیر و ضد آب است و به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای محصولات چرم مصنوعی مشتق از مواد نفتی یا چرم طبیعی ساخته شده از پوست حیوانات معرفی شده است.

ساعت قارچی pala-x-mylea

این شرکت نوع خاصی از قارچ را روی خاک اره رشد می دهد و سپس چرم را برداشت می کند. پس از خراشیدن خاک اره، آن را خشک کرده و بسته به نوع استفاده به اندازه های مختلف برش می دهند. فرآیند رشد قارچ حدود 5 روز طول میکشد و با طی فرآیندهای مختلف برای آماده کردن آن، بطور کلی حدود سه هفته طول می کشد تا 10 متر مربع چرم قارچی ساخته شود.

این شرکت از رنگ‌های طبیعی استخراج‌شده از برگ‌ها، ریشه‌ها و ضایعات غذایی برای رنگ‌آمیزی چرم میسلیوم استفاده می‌کند که به گفته آنها، رنگ را سریع‌تر از چرم ساخته شده از پوست حیوانات جذب می‌کند.

هزینه ساخت چرم میسلیوم کمتر از ساخت چرم های مصنوعی مبتنی بر مواد نفتی است و میزان دی اکسید کربن ساطع شده از فرآیند تولید میسلیوم نیز بسیار کمتر از فرآیندهای نفتی و همچنین پرورش گاوها برای ساخت چرم واقعی است.

مقایسه چرم طبیعی گاو و چرم میسلیوم قارچ
مقایسه چرم طبیعی گاو و چرم میسلیوم قارچ

 

مد دوستدار محیط زیست

از آنجایی که صنعت مد در حال حاضر یکی از 3 صنعت تاثیرگذار در گرمایش کره زمین است، شرکت مایکوتک در تلاش است تا یک ماده پایدار و مقرون به صرفه از منابع تجدیدپذیر طبیعی را جایگزین چرم حیوانی و مصنوعی کند. تولید کیف پول، کیف دستی و کفش از چرم سنتی باعث کشتار صدها میلیون گاو در سال می شود که برای پرورش آنها مقدار خیلی زیادی انرژی و منابع طبیعی صرف می شود وباعث ساطع شدن مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای خواهد شد. علاوه بر این، دباغی و رنگ کردن چرم با مواد نگهدارنده شیمیایی که سمی و خطرناک هستند انجام می شود که آنها نیز باعث آلودگی محیط زیست خواهند شد.

آماده سازی بند ساعت از چرم ساخته شده از میسلیوم قارچ
آماده سازی بند ساعت از چرم ساخته شده از میسلیوم قارچ

 

علاوه بر این، کشور اندونزی در صول سال بیش از 120 میلیون تن زباله کشاورزی تولید می کند که کمتر از 10 درصد آن بازیافت می شود.هدف شرکت mycotech به حداقل رساندن ردپای کربن و گازهای گلخانه ای، در کالاهای مرتبط با صنعت مد است و برای رسیدن به این مقصود از ضایعات کشاورزی و مواد زیست تخریب پذیر در کل فرآیند تولید محصولات خود استفاده می کند. استفاده و بازیافت ضایعات کشاورزی و همکاری با کشاورزان محلی، تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی مثبتی دارد.

گالری تصاویر:

اولین ساعت دوستدار محیط زیست ساخته شده از چوب و قارچ
اولین ساعت دوستدار محیط زیست ساخته شده از چوب و قارچ

ساعت ساخته شده از قارچ و چوب

رنگ های مختلف ساعت pala-x-mylea ساخته شده از قارچ و چوب
رنگ های مختلف ساعت pala-x-mylea ساخته شده از قارچ و چوب

 

نوشته شده توسط تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منابع: designboom.com و thejakartapost.com و weforum.org
نویسنده: علیرضا صالحی

 

بروزترین اخبار علمی حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
4.9/5 - (8 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا