اخبار علمی حوزه قارچ

توالی سازی ژنوم 100 نوع مجیک ماشروم

قارچ‌های جادویی ارزان‌ترین و در دسترس ترین منبع سیلوسایبین هستند

توالی سازی ژنوم 100 نوع مجیک ماشروم، دانشمندان نقشه ژنتیکی بیش از 100 گونه انواع مجیک ماشروم را رمزگشایی کرده اند و تفاوت در تنوع ژنتیکی بین گونه های وحشی و کشت شده را آشکار کرده اند. کار آنها نگاهی اجمالی به اهلی‌ سازی و پرورش قارچ های جادویی دارد و چشم‌انداز ژنتیکی در حال تکامل آنها را روشن می‌کند.

اگرچه قارچ های جادویی معمولاً به دلیل استفاده تفریحی در بین مردم، به عنوان روانگردان شناخته میشوند، اما اخیراً به عنوان یک درمان معتبر و با پشتوانه علمی برای حوزه سلامت روانی، ظاهر شده اند. حالا این داده‌های جدید می‌تواند راه را برای خلق گونه های جدید که دارای ترکیب خاصی از سیلوسایبین و تریپتامین هستند و برای درمان بیماری های روانی استفاده میشود، هموار کند.

این تحقیقات به سرپرستی آلیستر مک‌ تاگارت در دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده و نتایج آن در دسامبر 2023 در مجله Current Biology منتشر شده است.

باز کردن قفل ژنتیک قارچ جادویی

این تحقیق توسط یک جامعه زیرزمینی تشکیل شده از محققین و دانشمندان که علاقه زیادی به قارچ های جادویی دارند، انجام شده است. آنها بدون هیچ حمایت و پشتوانه مالی، نمونه هایی را از سراسر جهان، برای مطالعه جمع آوری و ارسال کرده اند. سپس محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا، ژنوم این نمونه ها را که شامل 38 نمونه بومی استرالیایی (خودرو) و 86 سویه تجاری (پرورشی) بود، توالی یابی کردند.

توالی سازی و جمع آوره داده های DNA انواع قارچ های جادویی
توالی سازی ژنوم 100 نوع مجیک ماشروم

محققان با مطالعه و مقایسه ساختار ژنتیکی این گونه‌های مختلف، داده های DNA بیش از 100 نوع قارچ جادویی را توالی یابی و جمع آوری کردند. آنها به دنبال کشف چگونگی سفر  این قارچ‌ها به استرالیا و چگونگی بومی شدن آنها در اکوسیستم این منطقه بودند. قارچ Psilocybe cubensis (معروف به کلاه طلایی) که به صورت تجاری پرورش می یابد، فقدان نگران کننده تنوع ژنتیکی را نشان می دهد و مشاهده میشود که محصول کشت انسانی است. در مقابل، نمونه های وحشی و خودرو در استرالیا، دارای تنوع ژنتیکی غنی از جمله ژن‌های منحصر بفردی برای کنترل تولید سیلوسایبین، هستند.

آلیستر مک‌ تاگارت، نویسنده اصلی مقاله توالی سازی ژنوم 100 نوع مجیک ماشروم از دانشگاه کوئینزلند، می‌گوید: آنچه شگفت‌آور بود، هموزیگوسیتی (باروری مادگی یک گیاه با گردهٔ همان گیاه) شدید برخی از نژادهای قارچ جادویی بود. برخی از این نژادهای قارچ، تقریباً از هر گونه تنوعی به جز ژن های کنترل کننده تولیدمثل جنسی محروم شده اند.
البته بسیار سخت است که بدانیم آیا این مورد، عمدا اتفاق افتاده است (برای اصلاح ژن ها)، یا ناخواسته از طریق فقدان تنوع پیش آمده.

نتیجه این تحقیقات به ما کمک میکند تا درک خود را از روند رشد قارچ ها بهبود بخشیم و مسیر کشت قارچ های جادویی را آنگونه که دوست داریم پیش ببریم (میزان مواد مختلف را در قارچ کنترل کنیم) و با قارچ ها نوآوری کنیم.

با استفاده از تنوع ژنتیکی گونه های وحشی قارچ جادویی، می توانیم تغییرات بالقوه ای در میزان سنتز ماده سیلوسایبین، به وجود آوریم و روش های کشت و نژادهای جدیدی به وجود آوریم. ما یک استارت آپ جدید بهنام Funky Fungus راه اندازی کردیم و از یافته های ژنتیکی خود برای به وجود آوردن گونه ها و نژادهای منحصر بفرد با خواص دلخواه جهت مصارف درمانی، استفاده می کنیم.

 

ماده سیلوسایبین اگر بصورت میکرودوز و در محیطی کنترل شده و بالینی استفاده شود، در درمان طیف وسیعی از بیماری های روحی روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اعتیاد و PTSD (اختلالات پس از سانحه)، موثر است. برخلاف درمان‌های سنتی، سیلوسایبین با تغییر بالقوه ادراک و ارتقای نحوه تفکر در ناخودآگاه انسان نسبت به مسائل و تغییر روحیه افراد، می‌تواند منجر به بهبودهای قابل توجه و پایدار در بخش سلامت ذهنی شود. اثر سیلوسایبین اغلب به عنوان باز کردن ذهن یا گسترش آگاهی توصیف می شود که می تواند به بیماران کمک کند تا از الگوهای تثبیت شده، چارچوب های ذهنی خلق شده و افکار و رفتارهای منفی رهایی یابند.

مک تاگارت میگوید: قارچ‌های جادویی ارزان‌ترین و در دسترس ترین منبع سیلوسایبین هستند و میتوانند در ساخت داروهای طبیعی نقش پررنگی داشته باشند. هنوز چیزهای بیشتری در مورد ترکیبات مجیک ماشروم ها و اثرات آنها بر ذهن وجود دارد که کشف نشده و ما برای رسیدن به آنها بسیار هیجان زده هستیم.

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
منبع: zmescience.com و eurekalert.org

اخبار علمی در حوزه قارچ را با هاگ مطالعه کنید.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا