قارچ های خوراکی

قارچ‌های مرغ جنگل

کلاهک قارچ‌های مرغ جنگل معمولاً به عنوان مرغ جنگلی نامیده می شود و در مقایسه با بسیاری از قارچ های پلیپور نسبتاً کوتاه است. این قارچ معمولاً در پایه درخت بلوط یافت می شود. این قارچ به درختان زنده حمله می‌کند و باعث پوسیدگی سفید می‌شود و در هنگام پوسیدگی بوی ناخوشایندی می‌دهد.

  • نام: قارچ‌های مرغ جنگل  Grifola frondosa (Dicks.) Grey
  • شاخه: Basidiomycota
  • طبقه: Agaricomycetes
  • راسته: Polyporales
  • خانواده: Meripilaceae
پراکنش:

مرغ جنگلی که در بریتانیا و ایرلند غیر معمول و نسبتاً محلی است در سرزمین اصلی اروپا و آمریکای شمالی نیز یافت می شود.

تاریخچه تاکسونومیک:

قارچ شناس اسکاتلندی جیمز جی دیکسون (1738 – 1822) این پلیپور را در سال 1785 توصیف کرد و زمانی که نام علمی Boletus frondosus را به آن داد. بریتانیایی دیگر به نام ساموئل فردریک گری در سال 1821 این گونه را به جنس گریفولا منتقل کرد و نام علمی آن را که در حال حاضر پذیرفته شده است، Grifola frondosa نامید.

با توجه به اندازه بزرگ و ارزش آشپزی بالای آن، تعجب آور نیست که در طول دو و ربع قرن گذشته بسیاری از مقامات بسیار معتبر دیگر مرغ جنگلی را مطرح کرده و نام های علمی دیگری به آن داده اند .

واژه شناسی:

لقب خاص فروندوسا به معنای داشتن برگ (شکل برگ مانند) است.

راهنمای شناسایی:

در سطح بالایی کلاهک های این قارچ و در طبقات دایره‌ای از یک ساقه انشعاب معمولی، شاخه‌های زبان مانند این چندپوره نرم، گل رزتی شبیه گل کلم به طول 20 تا 50 سانتی‌متر را تشکیل می‌دهند. شاخه های منفرد 4 تا 10 سانتی متر و 5 تا 10 میلی متر ضخامت دارند و از قهوه ای مایل به زرد تا زیتونی، خاکستری یا کرم در مناطق متحدالمرکز مواج متفاوت هستند. گريفولا فروندوزا گهگاهي به شكل سفيد تقريباً خالص ظاهر مي شود.

سطح منافذ :

این قارچ دارای لوله های سفید 2 تا 3 میلی متر عمق دارند و معمولا گرد هستند. آنها به منافذ کرم رنگ پریده که به سمت ساقه حرکت می کنند ختم می شوند.

اسپور:

هاگ این قارچ به طور گسترده بیضی شکل، صاف، 5-7*3.5-5  μm

چاپ اسپور:

سفید است.

بو/طعم:

این قارچ در مراحل جوانی خود دارای بوی شیرین دلپذیر و در هنگام پوسیدگی کمتر این بو را منتشر می کند. طعم نمونه های قدیمی تر می تواند بسیار تند باشد.

زیستگاه و نقش اکولوژیکی:

در پایه درختان بلوط و گهگاه چوب های سخت دیگر.

فصل رویش:

تابستان و پاییز.

گونه های مشابه:

Polyporus umbellatus  مترادف رایج Grifola umbellata در بریتانیا و ایرلند بسیار نادرتر است، اما از بسیاری جهات یک گونه کاملاً مشابه با ساقه های منشعب است که کم و بیش به طور مرکزی به کلاهک های انتهایی که در مرکز فرورفته هستند چسبیده است.

Grifola frondosa را می توان با قارچ گل کلم چوبی بسیار کم رنگ تر یا   Sparasis crispa  اشتباه گرفت، اما این گل فقط در پایه درختان مخروطی و اغلب کاج های اسکاتلندی رشد می کند.

Meripilus giganteus   اغلب در پایه درختان یا از ریشه های زیرزمینی گل رز تشکیل می دهد، اما برگ های آن بسیار ضخیم تر است و میزبان اصلی آن راش است.

نکات آشپزی:

به طور کلی گزارش شده است که این قارچ بزرگ اگر در جوانی جمع آوری شود، یک گونه خوراکی بسیار خوب است، اما مانند سایر قارچ های چندپوره، زمانی که کاملاً بالغ می شود، برای خوردن بسیار سفت و چرمی می شود.

در ژاپن این یک خوراکی محبوب و با ارزش است و همچنین دارای ارزش دارویی از جمله خواص مقاوم در برابر سرطان است. ژاپنی ها آن را Maitake می نامند که به معنای “قارچ رقصنده” است. به جای پاک شدن از طبیعت، اجسام میوه بر روی کنده های آغشته شده ساخته شده از خاک اره فشرده کشت می شوند.

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا