انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی کامل با قارچ روسولا تهوع آور

قارچ روسولا معمولاً به‌عنوان گوشت خوک، روسولا تهوع‌آور یا استفراغ روسولا شناخته می‌شود

آرایه شناسی قارچ روسولا

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • کلاس: Agaricomycetes
  • دسته: Russulales
  • تیره: Russulaceae
  • جنس: Russula
  • گونه ها: R. emetica
  • نام علمی: Russula emetica

مترادف

  1. Agaricus russula Scop
  2. Agaricus emeticus
  3. Amanita rubra
  4. Ruber Agaricus
  5. Agaricus linnaei var. emeticus
  6. Russula rubra
  7. (Melanoleuca russula (Scop

شکل ظاهری

قارچ روسولا که معمولاً به‌عنوان گوشت خوک، روسولا تهوع‌آور یا استفراغ روسولا شناخته می‌شود، یک قارچ basidiomycete است. دارای یک کلاهک قرمز ، محدب تا مسطح به قطر ۸٫۵ سانتی‌متر (۳٫۳ اینچ) قطر است، باپوست کندن می‌توان تقریباً مرکز آن را لایه‌برداری کرد.

تیغه‌ها به رنگ کرم کم‌رنگ و فاصله‌های کمی دارند. ساقه صاف تا ۱۰٫۵ سانتی‌متر (۴٫۱ اینچ) طول و ۲٫۴ سانتی‌متر (۰٫۹ اینچ) ضخامت دارد. این قارچ توزیع گسترده‌ای در نیمکره شمالی، در زمین‌های جنگلی مرطوب و در ارتباط با مخروط‌ها، به‌خصوص کاج، بر روی زمین رشد می‌کند.

نام‌های رایج قارچ به اختلال در دستگاه گوارش که هنگام مصرف خام ایجاد می‌شود اشاره دارد. گوشت آن بسیار پررنگ است، اما این طعم تهاجمی به همراه سمی بودن آن می‌تواند با جوشاندن یا ترشی انداختن از بین برود.

اگرچه قبلاً در روسیه و کشورهای اروپای شرقی به‌طور گسترده میل می‌شد، اما به‌طورکلی برای مصرف توصیه نمی‌شود. بسیاری از گونه‌های مشابه Russula وجود دارند که دارای کلاه قرمزی با ساقه سفید و تیغه هستند.

Russula emetica برای اولین بار به‌طور رسمی به‌عنوان Agaricus emeticus توسط ژاکوب کریستین شفر در سال ۱۷۷۴ توصیف شد.

کریستین هندریک پرسون آن را در سال 1796 در جنس فعلی خود Russula قرارداد. بر اساس پایگاه داده نام‌گذاری MycoBank ، Agaricus russula مترادف R. emetica است که توسط جیوانی آنتونیو اسکوپولی در سال ۱۷۷۲، دو سال زودتر از توضیحات شفر، منتشر شد.

بااین‌حال، به دلیل تحریم نام شخص، این نام در دسترس نیست.

شکل ظاهری قارچ روسولا تهوع آور

کلاهک

قارچ روسولا کلاهک چسبنده ۵/۵ تا ۵/۵ سانتی‌متر (۳/۳/۳ اینچ) عرض دارد، شکل آن از محدب (در نمونه‌های جوان) گرفته تا صاف، گاهی اوقات با فرورفتگی مرکزی، و گاهی اوقات با یک برجستگی کم‌عمق است.

رنگ قارچ روسولا قرمز مخملی روشن یا قرمز گیلاسی است، و در بلوغ، حاشیه دارای شیارهای شعاعی ریز و دراز است که به طول ۲-۷ میلی‌متر (۸ ۰/۰-۰/۳ در) به سمت مرکز درپوش کشیده شده است.

بدنه شکننده به رنگ سفید (یا بارنگ قرمز) ضخیم است، ۴-۹ میلی‌متر (۰٫۲-۰٫۴ in in) ضخامت دارد، هماره با طعم بسیار تیز و فلفلی. تیغه‌ها بافاصله کم، از سفید تا خامه‌ای سفید و به ساقه چسبیده یا کاملاً آزاد وصل می‌شوند.

ساقه

ساقه سفید آن  ۴٫۵ تا ۱۰٫۵ سانتی‌متر (۱٫۸-۴٫۱ در اینچ) طول و ضخامت ۰٫۷-۲٫۴ سانتی‌متر (۰٫۳-۰٫۹ در اینچ) دارد، و تقریباً در طول، طول آن یکسان است، اگرچه می‌تواند کمی ضخیم باشد.

سطح آن خشک و صاف است و گاهی اوقات توسط شیارهای طولی ضعیف علامت‌دار شده است.

اسپورها

اسپورها تقریباً بیضوی شبیه به تخم‌مرغ هستند، با سطحی پوشیده از زگیل و به شکل مشبک. آنها ابعاد ۸٫۸-۱۱٫۰ در ۶٫۶-۸ میکرومتر دارند، و آمیلوئید هستند، به این معنی که آنها رنگ آبی، مایل به خاکستری دارند و در ترکیب ملزر سیاه می‌شوند.

Cystidia واقع در تیغه‌ها (پلوروسیستیدیا) تا حدی استوانه‌ای به شکل دسته‌ای یا تا حدودی دوقلوی شکل است.

رنگ‌دانه‌های قرمز این قارچ و سایر روسول ها تا حدی محلول در آب هستند و اندام بارده اغلب با باران یا نور خورشید سفید یا محو می‌شوند.

رنگ کلاهک نمونه‌های رسیده‌تر ممکن است به رنگ صورتی یا نارنجی محو شود، یا لکه‌های سفید ایجاد شود. رنگ‌دانه اصلی مسئول رنگ قرمز اندام بارده روسولارودین نامیده می‌شود، اما از ترکیب شیمیایی آن بسیار اندک است.

مصارف خوراکی قارچ روسولا

همان‌طور که از نام آن پیداست غیرقابل‌خوردن است، هرچند به آن اندازه خطرناک نیست که گاهی در راهنماهای قارچ قدیمی توصیف می‌شود.

این علائم عمدتاً مربوط به دستگاه گوارش هستند: حالت تهوع، اسهال، استفراغ و گرفتگی شکم. این علائم به‌طورمعمول نیم ساعت تا سه ساعت پس از مصرف قارچ شروع می‌شود و معمولاً به‌صورت خودبه‌خود یا کمی بعد از خارج شدن مواد خوراکی از روده، این علائم فروکش میکند.

عوامل فعال شناسایی نشده‌اند اما تصور می‌شود sesquiterpenes هستند که از جنس مربوط به لاکتاریوس و Russula sardonia جداشده‌اند. Sququiterpenoids که از R. emetica شناسایی‌شده‌اند شامل ترکیبات قبلاً شناخته‌شده لاکتارورفین A ، فوراندیول، methoxyfuranal الکل، و یک ترکیب بی‌نام برای این‌گونه هستند.

طعم تلخ در هنگام پخت‌وپز از بین می‌رود و قابل‌خوردن می‌شود، اگرچه مصرف آن توصیه نمی‌شود. این قارچ قبلاً در کشورهای اروپای شرقی و روسیه پس از جوشاندن (که سموم را از بین می‌برد) و سپس نمک زدن یا ترشی انداختن به‌طور گسترده خورده می‌شد.

در برخی از مناطق مجارستان و اسلواکی، پوسته کلاه برداشته می‌شود و به‌عنوان ادویه‌ای برای گولاش استفاده می‌شود. هر دو سنجاب قرمز (Sciurus vulgaris) و سنجاب سرخ آمریکایی (Tamiasciurus hudsonicus) به دلیل جستجو، ذخیره و خوردن R. emetica شناخته می‌شوند. موجودات دیگری که مستند مصرف قارچ هستند مانند حلزون Mesodon thyroidus .

تنوع گونه

Russula emetica یکی از بیش از ۱۰۰ گونه سرخ کلاهRussula است که در سراسر جهان شناخته‌شده است. گونه مربوط به چوب راش (R. nobilis) در اروپا در زیر راش یافت می‌شود.

بسیاری، مانند شکننده خونی (R. sanguinaria) غیرقابل‌خوردن هستند. این‌گونه را می‌توان بارنگ سرخ مایل به قرمز در ساقه آن از R. emetica متمایز کرد.

در میان اشکال خوراکی، R. padulosa وجود دارد که معمولاً در اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شود.

R. aurea دارای یک ساقه زرد، تیغه و گوشت زرد زیر کلاه قرمز آن است. کلاهک R. rugulosa  خوراکی- که در جنگل‌های مختلط در شرق و شمال ایالات‌متحده رایج است – دارای یک پوسته چروکیده و سخت است و اسپورهای خامه‌ای و طعم ملایم دارد.

گونه دیگر خوراکی، R. fragilis دارای تیغه‌های زالویی است، و ساقه آن به رنگ آبی نفتی است. گونه‌های غیرمعمول اروپایی R. emetica longipes با تیغه‌های بلندتر و سرخ‌رنگ مشخص می‌شود.

قارچ رنگ‌پریده اروپایی R. betularum ، که در جنگل‌های مخروطی و مراتع یافت می‌شود، گاهی اوقات زیرگونه‌ای از R. emetica در نظر گرفته می‌شود.

R. nana ازنظر پراکندگی در مراتع مرتفع و زیرزمینی کوهستانی و کوهستانی که بید کوتوله (Salix herbacea) یا خرس آلپ (Arctostaphylos alpina) فراوان است، محدودشده است.

آشنایی کامل با قارچ روسولا تهوع آور

محل رویش قارچ روسولا

قارچ روسولا مانند همه گونه‌های Russula ، R. emetica نیزمیکوریزال است و باریشه درختان و گیاهان علفی خاصی همکاری‌های مفیدی ایجاد می‌کند.

گیاهان میزبان ترجیحی مخروطیان، به‌ویژه کاج‌ها هستند. اجساد میوه‌ها به‌صورت مجزا، پراکنده یا به‌صورت گروهی در خزه sphagnum در نزدیکی باتلاق‌ها، و در جنگل‌های مخروطی و مخلوط رشد می‌کنند. قارچ گاهی اوقات روی گیاخاک (کود گیاهی) یا روی چوب فاسد رشد می‌کند.

این قارچ در شمال آفریقا، آسیا و اروپا شناخته‌شده است و ازنظر پراکندگی مکانی بسیار متداول است. در میزان دامنه آن در آمریکای شمالی شک و تردید وجود دارد، زیرا برخی از مشاهدات به R. silvicola مربوط می‌شود.

در ابتدا نام “Russula emetica” اغلب در مورد روسوهای کلاهک قرمز سفید استفاده می‌شد.

یک مطالعه میدانی چندساله از رشد تولید R. emetica در مزارع کاج اسکاتلند در اسکاتلند نشان داد که میزان کل تولید ۰٫۲۴-۰٫۴۹ میلیون قارچ در هکتار در سال، مربوط به وزن تازه ۲۶۵-۴۶۰ کیلوگرم در هکتار در سال است و بهره‌وری از آگوست تا اکتبر بالاترین میزان را دارا بوده است، همچنین طول عمر قارچ ۴-۷ روز تخمین زده شد. در یک مطالعه از تنوع قارچی گونه‌های ectomycorrhizal در یک جنگل صنوبر، R. emetica یکی از ۵ قارچ برتر غالب بود.

مقایسه فراوانی تولید بدن میوه بین ایستگاه‌های جنگلی ۱۰-، ۲۰-، ۳۰- یا ۴۰ ساله، R. emetica در دومی پربارتر بود.

چیدن قارچ های سمی اکوسیستم طبیعت را دچار اختلال خواهد کرد. از چیدن قارچ های خودرو و جنگلی برای حفظ محیط زیست اکیداً خودداری فرمایید. هاگ دوست‌دار طبیعت.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا